Hrvati na pirotehniku, petarde, rakete i vatromete u 15 dana, koliko je prodaja tih proizvoda dopuštena, potroše oko 36 milijuna kuna ili 2,4 milijuna kuna dnevno, procjena je tržišta konzumne pirotehnike izvedena iz razgovora s vlasnicima Mirnovec pirotehnike i Orion pirotehnike, koje zajedno drže 95 posto hrvatskog tržišta, te poljske tvrtke Jorge pirotehnika i njemačke Veco, kojima je ovogodišnji prosinac prva pirotehnička sezona u Hrvatskoj.
Recesija im ne smeta
Budući da je riječ o kompanijama s jakim poslovnim zaleđem u njihovim zemljama, odluče li se na ozbiljniji nastup na hrvatskom tržištu, ova bi sezona mogla biti posljednja mirna sezona “duopola” Mirnovca i Oriona, kojem bi konkurencija mogla uzeti dio kolača.
Te dvije kompanije, koje su podijelile domaće pirotehničko tržište, pri čemu Mirnovec ima veće prihode, a Orion posljednjih nekoliko godina veći broj specijaliziranih prodajnih mjesta, u recesiji posluju s rastom prihoda.
Samoborskom Mirnovcu u vlasništvu Franje Koletića prihodi ostvareni na hrvatskom tržištu lani su u odnosu na 2011. godinu narasli 9,2 posto, sa 27,5 na 30 milijuna kuna, dok su Orionu u vlasništvu Damira Šimunića u istom razdoblju rasli 12,1 posto, sa 18 na 20,2 milijuna kuna. Na tržištu regije Koletić ubere još 13,3 milijuna kuna, a Šimunić 11,1 milijun kuna.
Od ove sezone obojica očekuju da, bez obzira na sve veći pad kupovne moći hrvatskih potrošača, sezona neće biti lošija od lanjske, budući da su to zaljubljenici u pirotehniku. No, ne usuđuju se konkretno predviđati.
- Najveći dio prodaje događa se između Božića i Nove godine, u tih posljednjih nekoliko dana, i nikada ne možemo unaprijed znati kakva će biti sezona, ali uvijek vjerujemo da ćemo biti bolji nego prethodne godine jer ljudi koji nemaju novca za skupe novogodišnje dočeke i ostaju doma žele si priuštiti ugođaj privatnog vatrometa - kaže Koletić, čiji je Mirnovec prva kompanija koja je, još prije 17 godina, počela stvarati tržište konzumne pirotehnike u Hrvatskoj.
Naoružani su sa 250 specijaliziranih prodajnih mjesta koja im u sezoni, procjenjuje Koletić, donesu oko 18 milijuna kuna prihoda, dok im se najljući konkurent Orion oboružao sa 350 prodajnih mjesta, koja im donesu oko 17 milijuna kuna prihoda. Riječ je o specijaliziranim trgovinama s posebnim dozvolama, pri čemu se segment pirotehničkih igračaka poput vrtuljaka ili prskalica može prodavati i u trgovačkim centrima.
Srušili cijene 30%
- Očekujemo rast zato što smo povećali broj prodajnih mjesta i srušili cijene prosječno 30 posto, s ciljem zauzimanja što većeg tržišnog udjela - kaže Šimunić, vlasnik Oriona. Koletić se, pak, uzda u Piromanku, karticu vjernosti putem koje kupcima u jednoj sezoni daje popust za drugu sezonu i tako ih veže za Mirnovec.
Konkurencija im je na tržište ušla na mala vrata. Tihomir Sokolić, predstavnik Jorge pirotehnike, kaže da su uspjeli otvoriti 25 specijaliziranih trgovina te uvezli robe u vrijednosti milijun kuna te se nadaju da će ostvariti i toliki prihod. - Bit će teško izboriti se za poziciju na tržištu jer se borimo protiv 500 prodajnih mjesta dvaju velikih konkurenata - kaže Sokolić.
Skroman ulaz
U njemačkom Wecu još su skromniji, pa planiraju samo 150 tisuća kuna prihoda iz dvije trgovine, u Zagrebu i Rijeci. - Weco, koji ima proizvodnju u Njemačkoj, odlučio je skromno ući na hrvatsko tržište, a pokaže li ova sezona da imamo potencijala, tržište od oko pet milijuna eura dovoljno je veliko da možemo razmatrati i veća ulaganja. Uvjeren sam da tržište ima i potencijal rasta, pa ima mjesta za sve igrače - kaže Boris Čabrilo, predstavnik Weca.
Petarde idu najbolje, sve više i rakete
Njemački Weco na hrvatsko tržište ušao je s odlukom da petarde uopće neće prodavati, nego će potrošačima nuditi kućne vatromete i rakete.
Takva je odluka zanovana na trendu da prodaja petardi pada iako na nju kao najprodavaniji segment otpada 40 posto ukupnog tržišta, ili 14,4 milijuna kuna, a prodaja svih ostalih vrsta pirotehničke zabave raste.
Prema analitici Šimunića iz Oriona, 95 posto kupaca konzumne pirotehnike su muškarci od 16 do 25 godina, a drugi segment su obitelji s djecom.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....