USPJEH VINARA

HRVATSKI PODUZETNIK OSTVARIO GOTOVO NEMOGUĆE Krenuo u biznis u Norveškoj do kojega put vodi isključivo preko državnog monopolista

 Goran Šebelić/EPH

Prodajna cijena butelje Malvazije Unice iz 2010. vinarije Kabola iz Momjana na norveškom je tržištu 202,14 kuna, dvostruko više od hrvatske maloprodajne cijene od oko 100 kuna, pokazuje usporedba ponuđenih cijena na internetskim stranicama norveškog Vinmonopoleta i domaćeg Vrutka. Prodajna cijena koju su Norvežani dodijelili Kabolinu vinu ugodno je iznenadila i zamjenika direktora te vinarije Marka Bratovića, posebno zato što put do norveškog tržišta vodi preko državnog monopolista za uvoz alkohola, tvrtke Vinmonopolet, na čiji su se natječaj javili prošlog ljeta, kada su Norvežani oglasili da traže određeni tip istarske malvazije.

Na testiranje su poslali šest boca, a vino su, u konkurenciji svih ostalih istarskih malvazija, pa i talijanskih, testirali profesionalni kušači vina i odabrali Kabolinu Unicu. Htjeli su, kaže Bratović, 1200 boca, ali u podrumima Kabole bilo ih je 600 pa su u Norvešku poslali sve što su imali. Riječ je o malvaziji koja je u hrastovim bačvama odležala 12 mjeseci.

Presudna kvaliteta

Kaboli to nije prvi posao za Norvešku, ali je prvi te vrste. - Na norveškom tržištu radimo već tri godine i do sada smo tamo plasirali Rose, Pjenušac, Teran i Malvaziju istarsku, a plasman Malvazije Unice razlikuje se po tome što je prodaja prvi put išla preko njihove potražnje za određenim vinom, dok smo ostala vina mi nudili njima - objašnjava Bratović. Pojednostavljeno, u slučaju Malvazije Unice Norvežani su sami procijenili da bi se to vino moglo prodavati na njihovu tržištu.

- Mislim da je za dobivanje posla na tom natječaju presudila kvaliteta vina iako je uz to neupitno važna upornost - kaže Bratović, prisjećajući se kako je prvi problem u plasmanu Unice u Norvešku zapravo bilo slanje boca za testiranje i natječaj poštom. - Nikome nije bilo jasno kako poslati boce u Norvešku, a da ne riskiramo zaustavljanje na carini. Rješenje je bilo u popunjavanju posebnih formulara - kaže Bratović. Posao su dobili listopadu, a pošiljka je otišla u Norvešku u prosincu. Naime, sve nordijske zemlje osim Danske prakticiraju svojevrsni državni monopol u odlučivanju o uvozu alkoholnih pića na svoje tržište, što se obrazlaže kao način kontrole konzumacije alkohola.

Moru prodali sol

Kabola, pak, izvozi i u Švedsku, koja im je, prema Bratovićevim riječima, malo jače tržište od Norveške zahvaljujući tome što je distributer porijeklom iz Hrvatske pa se posebno zalaže za domaća vina.

Vlasnik Kabole Marino Markežić najavljuje, pak, novi izvozni pothvat, plasman Malvazije istarske, svježeg vina koje u bačvama od inoksa vrije 12 do 24 sata, u francusku pokrajinu Bordeaux.

- To vam je kao da ste moru prodali sol - kaže Markežić, čija je Kabola, uz porečku Agrolagunu, jedina privatna istarska vinarija s ekološkim certifikatom, što joj je značajna konkurentska prednost u osvajanju izvoznih tržišta. Prošlu će godinu Kabola, prema preliminarnim računicama, završiti na istoj razini prihoda kao i 2014. Proizvodna sezona u 2014., o kojoj ovisi i prodaja iduće godine, bila je, naime, izuzetno teška za vinare. Prema podacima servisa Poslovna.hr, prihodi Kabole u 2014. iznosili su 5,77 milijuna kuna, odnosno 22 posto više nego u 2013. godini, a neto dobit je dosegnula 1,6 milijuna kuna. Oko 20 posto prihoda ostvaruju izvozom u gotovo sve zemlje zapadne Europe, uključujući Francusku, Italiju, Veliku Britaniju i Njemačku.

- Očekujemo da će ova godina po rezultatima biti bolja jer je lanjska proizvodna godina po količinama i kvaliteti vina bila dobra - kaže Markežić i dodaje da je Kabola tek na početku razvoja biznisa. - Svijet vina se mijenja. Malvazija je sada u trend i tek moramo vidjeti kako će se sve to razviti - oprezan je Markežić.

Pokušat će i u Češkoj

Bratović tumači da je Kabolin cilj u Norveškoj nastavak prodaje pet vina koja su tamo plasirali u većoj količini, kao i da budu prisutni u ekskluzivnijim restoranima. Ove godine probat će otvoriti i novo tržište. - Pokušat ćemo izaći na tržište Češke, koje je vrlo zahtjevno jer su njihovi distributeri u potrazi za što jeftinijom ponudom - kaže Bratović.

Kaboli je u posljednjih nekoliko godina slučajno krenuo biznis s klubovima vlasnika luksuznih automobila. Naime, vinariju u Momjanu jedne su godine posjetili članovi Ferrari kluba iz Italije koji po Istri organiziraju ture sa svojim skupocjenim limenim ljubimcima. - Ugostili smo Ferrari klub, a onda su fotografije vidjeli i ostali, pa su nam na temelju preporuka došli članovi Lamborghini kluba, potom McLarena, a lani su bili članovi kluba Aston Martin iz Austrije - kaže Bratović.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
08. studeni 2024 06:50