Jiri Dvorjančansky, novi predsjednik Uprave Vipneta, došao je u Hrvatsku prije dva mjeseca. Kompanija je upravo objavila financijske rezultate za prvih devet mjeseci godine. U njima se vidi da su prihodi 3,9 posto manji nego u istom razdoblju lani, ali kompanija je uspjela usporiti njihov pad u odnosu na prvo polugodište 2014. U prvom intervjuu za hrvatske medije Dvorjančansky govori o situaciji u Vipnetu i svojim planovima za kompaniju. Na početku razgovora je spomenuo da se osjeća kao da je ovdje već šest mjeseci.
Kakvu ste kompaniju zatekli došavši u Vipnet?
Kompanija je vrlo energična, s mnogo mladih, talentiranih i entuzijastičnih ljudi. To je nešto na što mogu biti ponosan zbog Vipneta jer snažna radna kultura, kakva vlada ovdje, jamstvo je uspjeha. To je svakako jedna od stvari koje me čine zadovoljnim. Tu sam našao i kompaniju koja u najvećoj mjeri zbog vanjskih faktora, proteklih nekoliko godina financijski nazaduje.
Zbog toga je na nama veliki zadatak: da što prije adresiramo prava pitanja. To su, rekao bih, ključne stvari koje sam zatekao pri dolasku.
Upravo ste objavili financijski izvještaj i on pokazuje pad.
- Zbog dugotrajne recesije, regulatornih i poreznih promjena, nepovoljne poslovne klime i snažne konkurencije, cjelokupni telekom sektor u Hrvatskoj je u padu pet uzastopnih godina. EBITDA margine su na hrvatskom telekom tržištu među najnižima u Europi.
Nije li se to moglo predvidjeti?
- Neke su se stvari mogle predvidjeti, tu ste u pravu. I predvidjeli smo ih, primjerice novu regulaciju roaminga. Nove porezne obaveze, odnosno povećanje naknada za upotrebu radiofrekvencijskog spektra koje nisu bile najavljene, nije se moglo predvidjeti, to se ne događa u drugim uređenim zemljama.
Takve stvari znače nesigurnost za biznis i otežavaju planiranje poslovanja, posebno na ovako konkurentnom tržištu.
Iako ste novo porezno opterećenje prebacili na korisnike, kako gledate na zahtjev Vlade da plaćate više?
- Razumijem da je Hrvatska u teškoj situaciji, i jasno je što Vlada namjerava postići. Ali nove porezne obaveze nisu ravnomjerno zastupljene unutar telekom sektora, nego su određene samo za mobilni segment. To je vodećem operateru u fiksnom segmentu dalo još veću snagu jer je u ukupnom financijskom rezultatu znatno lakše mogao apsorbirati nova opterećenja.
Kakva su iskustva poslovanja u odnosu na Češku?
- Kod kuće u Češkoj uvijek sam se žalio na birokraciju i državne intervencije, ali kad sam došao u Hrvatsku, shvatio sam da sam bio u krivu. Ovdje sam se suočio s puno većim pritiskom i neizvjesnošću ukupnog poslovnog okruženja koji su stvoreni neočekivanim Vladinim mjerama.
Koje ste prve tri stvari napravili došavši u Vipnet?
- Prvo je bilo nužno upoznati se s ljudima i učinkovitošću kompanije te definirati kako se ona predstavila na tržištu. Više sam vremena posvetio odlasku na naša prodajna mjesta i razgovarajući s ljudima koji su u izravnom kontaktu s korisnicima nego s upravljačkom strukturom. Važno mi je dobiti sliku kompanije među ljudima koji su u svakodnevnoj interakciji s korisnicima i pravi odnos između poruka koje dobivam od menadžmenta i slike s terena. Uočio sam neke stvari na kojima ćemo raditi.
Kao, na primjer?
- Neke se stvari mogu unaprijediti, od toga kako ispuniti zahtjeve korisnika do toga kako ubrzati cijeli proces pružanja usluga i servisa. Važno mi je da korisnici budu zadovoljni i na tome ćemo raditi. Tu imamo odlično iskustvo B.neta i mnogo novih mogućnosti. Mislim da smo donijeli neke teške odluke, odredili fokus i to je jako važno za našu budućnost.
Na kakve teške odluke mislite?
- Sive ekonomske projekcije za hrvatsko gospodarstvo i nameti telekom industriji učinili su svoje. Moramo naći bolji način za povećanje prihoda i nastaviti s ulaganjima nužnima u telekom industriji.
Hoćete li i vi s promjenom vodstva drastično smanjiti menadžment?
- Dva mjeseca nije dovoljno da steknem uvid u sve, i provodim puno vremena s menadžmentom da bismo mogli donijeti prave odluke. Moramo biti sigurni u to da imamo pravu momčad koja vodi kompaniju.
Kako će vam izgledati sljedeća godina; smanjit ćete očekivanja i prilagoditi se na krizu u Hrvatskoj?
- Mislim da će biti kombinacija. Za veće prihode ćemo se okrenuti već uspješnim platformama. U fiksnom segmentu je naša prilika za daljnji rast, iako je prema situaciji na fiksnom tržištu, Hrvatska u iznenađujućem položaju. HT kontrolira 83 posto tržišta, a većina alternativnih operatora je na rubu financijske održivosti pa korisnici zapravo i nemaju neku veliku mogućnost izbora. Vjerujem da možemo napraviti više i u mobilnom segmentu, gdje imamo vrlo uspješnu ponudu, a tarife “Bez granica” su nepobjedive na tržištu. Vjerujem da prihodi mogu biti veći, a paralelno moramo promijeniti odnos troškova i učinkovitosti te smanjiti troškove.
Što ćete ponuditi korisnicima?
- Na području fiksnog interneta imamo najbolju tehnologiju i brzinu koja ide do 120 Mbit/s. Mnogi korisnici ne znaju da je naš superbrzi Internet dostupan u čak 350 tisuća kućanstava i tako najbolje pokrivamo teritorij Hrvatske, za razliku od HT-a koji je dostupan u manje od 100 tisuća kućanstava. Razlika je postignuta prije svega zadovoljstvom korisnika našom tehnologijom. Značajno raste broj korisnika koji žele najbolju tehnologiju i sadržaj na svim ekranima. Vjerujem da možemo dodatno iskoristiti konvergenciju i pojednostaviti kombinaciju fiksnih i mobilnih usluga.
Brzi internet? Rado bih ga imao, ali Hrvatska je na dnu ljestvice zemalja koje koriste brzi internet.
- To prije svega ovisi o lokaciji na kojoj koristite internet. No, investiramo u našu mobilnu tehnologiju i namjeravamo to proširiti.
Ljudi protestiraju protiv postavljanja baznih stanica. Koliko vas to smeta?
- Potpuno smo svjesni nastojanja grupa koje protestiraju. No, nije riječ ni o kakvom ugrožavanju zdravlja ljudi. Pogledajte Europu, tamo se nalazi više od 100 tisuća baznih stanica i nema protesta. Bezrazložno širenje panike ne vodi ničemu. U potpunosti poštujemo važeće norme i standarde koji su na snazi u EU i Republici Hrvatskoj.
Hoće li se mijenjati imidž Vipneta?
- Vjerujem u simplifikaciju, moramo je ponuditi korisnicima. Oni će to cijeniti, a trenutno su malo zbunjeni kompleksnošću. Ljudi žele vrlo jednostavno i plastično vidjeti koja je vrijednost i što su kupili. Vipnet je donio konkurenciju na hrvatsko telekom tržište. Imamo snažne brendove Vipnet, B.net i Tomato, u koje ćemo unijeti novu energiju.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....