Talijanski lanac parfumerija Limoni zatvorio je osam od svoje 21 trgovine. Posluje ih još 13, ali u hrvatskom uredu kompanije ne znaju do kada će. Gubitak od 13,6 milijuna kuna u 2011., koji se u odnosu na 2010. utrostručio, oslikava poslovanje na hrvatskom tržištu koje matica u Italiji više ne može financijski podržavati, posebno ne u uvjetima u kojima se ne nazire kada bi se standard građana mogao popraviti. Hrvati više nemaju novca za parfumerije. Sve što imaju potroše na najosnovnije.
Konkurent Limoniju, parfumerija Sephora, čiju je franšizu u Hrvatsku prije nekoliko godina dovela grčka tvrtka Marinopolus, zatvorila je vrata. Pet godina, od 2007. do 2011., poslovali su s gubitkom i uz pad prihoda od 2008., kada je kriza počela.
Kontinuirani gubitak
Grci koji su držali i franšizu za britanski Marks & Spencer prodali su to poslovanje natrag matičnom poduzeću, koje brend još uvijek drži u Hrvatskoj iako od 2007. do 2011., prema podacima servisa Poslovna.hr, tvrtka Marks&Spencer Marinopolus kontinuirano posluje s gubitkom. U 2011. imali su 8,3 milijuna kuna gubitka uz pad prihoda od prodaje. Takvu podršku za hrvatsko tržište nije imao portugalski brend traperica Salsa Jeans, koji se prodaje u više od 25 zemalja. Na hrvatsko tržište došao je 2006. godine i imao trgovine u Westgateu, Garden Mallu i City Centeru One, te je izdržao sedam godina. Zastupala ih je tvrtka Ragusa Trade iz Dubrovnika. No, već mjesec i pol zatvoreni su svi dućani. Iz tvrtke Ragusa Trade povlačenje brenda s tržišta obrazložili su rastom troškova, a nisu mogli izdržati ni troškove carina do ulaska Hrvatske u EU. Prva gubitaška godina u posljednjih pet bila im je 2011., kada su zabilježili 1,04 milijuna kuna gubitka.
Oduševljeni piletinom
Hrvatska tvrtka Nera ostala je, pak, bez franšize talijanskog brenda dječje odjeće i opreme za bebe Prenatal, koji se zbog slabe prodaje također povukao s hrvatskog tržišta. Iz Hrvatske je otišao i Fox, popularni brend odjeće za mlade.
Hrvati su, izgleda, usred krize oduševljeno počeli trošiti u američkom lancu brze hrane Kentucky Fried Chicken, koji je svoj dolazak najavio 2011., kada se domaći lanac Daily fresh zatvorio nakon tri godine poslovanja jer su mu se prihodi prepolovili. KFC je od tada do danas otvorio tri restorana u Hrvatskoj, a u okviru američkog koncepta prodaje piletinu Vindije.
Izgubili srednji sloj
Goran Golubić, glavni KFC-jev menadžer za Hrvatsku, najavio je otvaranje novih restorana, do tri godišnje. - U idućih pet godina planiramo zaposliti 350 ljudi - rekao je Golubić i napomenuo da financijske pokazatelje poslovanja ne smije otkrivati. Tvrtka AmRest Adria, koja ima KFC-jevu licencu za hrvatsko tržište, tek je počela poslovati prošle godine, a financijsko izvješće još nije objavila pa početni uspjeh koji Golubić ističe još nema službenu potvrdu.
Iako u svim sektorima neki uspijevaju održati poslovanje, a neki propadaju, više je neuspjeha u biznisu parfumerija i odjeće koji ciljaju na kupce iz srednjeg sloja, dok u branši brze hrane, čija je ciljana publika šira, ima i onih koji posluju dobro.
Doći će drugi
Takav je primjer franšizni biznis s mađarskim brendom Fornetti, koji uspješno prodaje mala lisnata tijesta s različitim punjenjima. U 2011. su imali 32,1 milijun kuna prihoda i dobit od 2,32 milijuna kuna, iako je oboje palo.
- Veliki lanci jednostavno se ne žele dovesti u situaciju da naprave velike gubitke, a imali su slab rast. Oni si zacrtaju budžet i ako ne ostvare planove, odlaze, što mi mali trgovci u Hrvatskoj ne možemo. Možemo samo propasti - objašnjava Željko Jeger, predsjednik Udruge zakupaca u trgovačkim centrima. S ulaskom u EU na naše će tržište, ističe, doći novi brendovi.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....