Bogata čileanska obitelj Lukšić, djelomično hrvatskog podrijetla, kupila je od Zagrebačke banke Istraturist Umag, objavila je u utorak Zagrebačka burza. Lukšići su kompaniju platili 120,1 milijun eura, odnosno oko 915 milijuna kuna. Kupuju je preko svoje turističke kompanije Plava laguna iz Poreča i postaju vlasnici 93,04 posto dionica umaške tvrtke.
Ova kupnja vinut će Lukšiće na tron turističkog biznisa jer nastaje najveća turistička grupacija u tom sektoru u Hrvatskoj koja drži gotovo 45.000 kreveta, čime su s vodeće pozicije detronizirali Valamar koji ima 42.000 kreveta i u vlasništvu je trojice Austrijanaca - grofa Georga Eltza, Gustava Wurmboecka i Franza Lanschuetzera. Na treću poziciju izgurali su rovinjsku Maistru, dio moćne Adris Grupe.
Dugi pregovori
- Ovaj dogovor predstavlja ključni događaj u povijesti naše grupacije u Hrvatskoj. Dvadeset godina nakon našeg prvog ulaganja potvrdili smo predanost dugoročnom ulaganju u hrvatski turizam. U očekivanju dobivanja suglasnosti za namjeravanu koncentraciju od strane AZTN-a na suradnji s timom Istraturista i Grada Umaga - komentirao je Davor Lukšić, zahvaljujući timu koji je sudjelovao u pregovorima koje je okarakterizirao kao nedvojbeno veliki izazov.
Lukšići će Valamar preteći i po ukupnim prihodima koji će s Istraturistom premašiti 1,4 milijarde kuna. Valamar je s prošlogodišnjim rastom dosegnuo 1,1 milijardu kuna.
- Dogovarali smo ovaj posao od kraja lanjske godine i riječ je o velikom iskoraku za Plavu lagunu - komentirao je kratko za Jutarnji list Neven Staver, predsjednik Uprave Plave lagune, bankar kojem je Davor Lukšić, unuk pokojnog Andronica Lukšića, povjerio vođenje turističkog biznisa u Istri. Potpisani kupoprodajni ugovor trenutačno ne može detaljnije komentirati jer tek trebaju ispuniti preduvjete za njegovu konačnu realizaciju. Dogovorena cijena također je podložna promjenama, koje ovise o AZTN-ovoj presudi o koncentraciji na tržištu.
Zagrebačka banka tražila je kupca za svoj turistički biznis među najvećim igračima na hrvatskom tržištu, od Valamar Grupe najvećeg konkurenta Plavoj laguni u Poreču, preko Falkensteiner grupe iz Zadra. Od početka je bilo jasno da će onaj tko uspije dobiti Istraturist postati najveći igrač u hrvatskom turizmu.
Okrupnjavanje biznisa
S Istraturistom Lukšići u svoj turistički portfelj dodaju 16 hotela, vila i apartmanskih naselja. Istraturist, koji je na tržištu već pet desetljeća, lani je ostvario prihode od 478 milijuna kuna i porast neto dobiti od 53,4 posto, na 72,4 milijuna kuna. Lukšić grupi donosi veći kolač u prihodu od bivših Štrokovih hotela jer su Jadranski luksuzni hoteli lani ostvarili prihode od 330 milijuna kuna. U široj regiji riječ je još uvijek o manjem igraču. Primjerice, luksuzni Rixos, koji sa svojim hotelom u Dubrovniku konkurira Lukšićima, lani je imao prihod od dvije milijarde eura. Lukšići su pak jedna od globalno najbogatijih obitelji čije je bogatstvo prema Forbesovoj listi 17,4 milijarde dolara.
Zagrebačka banka godinama traži kupca za turistički biznis, među ostalim i zato što je Unicredit grupacija čiji je Zaba dio naredila prodaju svega što ne spada u osnovno bankarsko poslovanje. Franjo Luković, predsjednik uprave Zagrebačke banke na odlasku, nije bio sklon toj prodaji zbog solidnih rezultata Istraturist Umaga.
Lukšići su Istraturist platili više nego što je na burzi vrednovana njihova Plava laguna te iznad cijene po kojoj se trguje dionicama njihovih konkurenata, poput Valamara, Solarisa ili Maistre. Analitičari procjenjuju da bi se učinak ove akvizicije mogao preliti na cijeli sektor kad je riječ o vrijednosti turističkih kompanija. One su prema cijeni koju su Lukšići platili za Istraturist podcijenjene.
Sljedeći na redu?
Nakon okrupnjavanja turističke branše u Istri i prodaje Istraturista, investitora iz branše još traži pulski Arenaturist, danas četvrta najveća hrvatska turstička grupacija u većinskom vlasništvu investicijske banke Goldman Sachs. Gotovo 70 posto hrvatskog turizma u rukama drži 11 velikih grupacija.
Mladen Cerovac, šef AZTN-a: ‘Konačna odluka u roku od 30 dana’
Ako prijava u trenutku podnošenja bude potpuna bez potrebe za dodatnom dokumentacijom te se iz nje može donijeti odluka da preuzimanje neće imati značajnijeg utjecaja na tržišno natjecanje, odluka može biti donesena već u prvom propisanom roku od 30 dana, najavljuje Mladen Cerovac, predsjednik Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja. U slučaju da je stanje na tržištu složenije i da su potrebne dublje analize, dodaje Cerovac, tada se odluka mora donijeti u propisanom roku od tri mjeseca. U slučaju velikih preuzimanja, kao što je prodaja Istraturista, kompanije u pravilu imaju spremnu svu potrebnu dokumentaciju pa se prijava na AZTN, a zatim i konačna odluka u ovom slučaju očekuje vrlo brzo.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....