Obiteljska tvrtka Feroimpex automobilska tehnika u više od 40 godina poslovanja uspjela je prerasti iz male bravarske radionice u uspješno moderno poduzeće. U velikim halama u Jankomiru njezinih 450 radnika danas proizvodi ležajeve i opremu za europsku autoindustriju.
Tvrtka obitelji Legac prisutna je na tržištima Njemačke, Francuske i Italije, a njezini kupci neke su od najpoznatijih međunarodnih korporacija, poput njemačkog Schaefflera. Za njihove potrebe tvrtka godišnje proizvede čak 15 milijuna autodijelova. Habiba Legac, suosnivačica Feroimpexa, ispričala nam je da iza toga stoje godine i godine mukotrpnog rada, a kruna uspjeha stigla je 2015., kada je primila nagradu EY Poduzetnik godine za međunarodno postignuće.
Zašto ste odlučili zakoračiti u svijet poduzetništva?
- U svijetu poduzetništva jako sam dugo, još od studentskih dana, kada sam imala kućnu radinost. Izrađivala sam iglice za tekstilnu industriju. Krenula sam sa starim strojem ‘Maricom’ koji mi je dao otac Hasan Tanović i rekao ‘hajde, kreni u poduzetničke vode da vidiš kako je to’. On je bio jedan od najjačih tekstilnih obrtnika u bivšoj Jugoslaviji. Preselili smo obrt u Samobor, koji je u to vrijeme privlačio male obrtnike. S vremenom smo se širili te se, korak po korak, približili automobilskoj industriji. To je bio velik iskorak jer trebalo je imati kvalitetni proizvod i logistiku. Preživjeli smo rat i 1996. sklopili prvi ugovor s današnjom njemačkom korporacijom Schaeffler. Tada smo krenuli prema izvoznom projektu, koji nas je spasio u tim teškim vremenima. Radili smo dijelove za europsku industriju teških kamiona, i to za Volvo, Scaniju, Mercedes i MAN. Za njih radimo i danas, samo s puno većim kapacitetima i širu lepezu proizvoda. Nadam se da će i moj sin Branimir nastaviti naš posao.
Na koje prepreke ste nailazili u širenju svoje tvrtke?
- Nama velik problem nisu administracija i propisi, nego ljudski resursi. Ako nemate dobre zaposlenike, ne možete baš ništa napraviti. Buduće metalske radnike školujemo sami u svojim pogonima, gdje su im mentori stariji kolege. Svaki novi djelatnik prolazi tromjesečnu edukaciju. To, naravno, košta. Kada je počeo odljev radnika u strane zemlje, otišlo nam je 100 ljudi.
Uspješni poduzetnici Hrvatske
EY Poduzetnik godine je najprestižnija nagrada za poduzetnike. Prijavite se i vi do 10. studenoga na internetskoj stranici EY.
Kako je vaša tvrtka uspjela izboriti uspjeh na tržištu?
- Krvavim i mukotrpnim radom, utemeljenim na znanju i iskustvu, još od 90-ih. Ja sam 25 godina živjela u Austriji i imala sam puno kontakata, koje smo njegovali. Bez kvalitetnog proizvoda, dugotrajnog rada od bar 10 do čak 40 godina, kao i dobrih projekata, nema uspjeha. Posebno kad govorimo o proizvodnji jer za malu cijenu proizvoda morate stvoriti proširenu vrijednosti.
Što bi se trebalo napraviti da se domaća auto industrija razvije?
- Treba razvijati know-how i inovacije te školovati ljude. Male tvrtke imaju šanse opet se uzdići, ali neka ne misle da će se obogatiti preko noći. Samo ako dugo radite, imate iskustvo, znanje i kontakte, možete uspjeti. Važno je imati i dobru ekipu, koju ja još imam.
Koliko godišnje ostvarite prihoda i u koje sve zemlje izvozite?
- Feroimpex je lani imao 35 milijuna eura prihoda. Izvozimo uglavnom na europsko tržište, u Austriju, Njemačku, Slovačku, Mađarsku, Češku i Francusku.
Prije dvije godine primili ste nagradu Ernst&Younga za međunarodno postignuće. Je li vam pomogla u poslovanju?
- Primiti nagradu EY Poduzetnik godine, bilo mi je veliko osobno zadovoljstvo i čast. Puno me ljudi nakon toga zvalo da mi čestita, od političara do bankara. Ernst&Young je kvalitetna tvrtka koja nas međusobno spaja i motivira nas da grabimo naprijed. Njezina nam nagrada puno znači jer nam omogućuje da budemo zadovoljni i sretni što smo nešto stvorili.
Koji su vam daljnji planovi?
- Trenutno radimo za korporaciju Schaeffler, koja nam je veliki kupac. Širimo se i s novim kvalitetnim kupcima, s kojima smo već sklopili dugogodišnje ugovore. Uz to, moj suprug Zoran Legac trenutno surađuje s Fakultetom strojarstva i brodogradnje na programu koji bi nam poboljšao produktivnost te razvio ekološku svijest djelatnika.
Četiri savjeta za nove poduzetnike:
- Pri ulasku u poduzetništvo treba imati dovoljno znanja
- Potrebne su dobra volja i intuicija
- Ne smije se odustati kad se pojave prvi problemi
- Kao što pjeva Goran Bare, rekla bih: “pokreni se, izmijeni se” i kreni u novo
-------------------------------------
Prilog je napravljen u produkciji Native Ad Studija Hanza Medije i EY, u skladu s najvišim profesionalnim standardima Jutarnjeg
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....