Lanjska dobit od 6,2 milijuna kuna iz 577,6 milijuna kuna prihoda poslovni je rezultat poduzeća Muller trgovina Zagreb na hrvatskom tržištu koje ovdje posluje sa desetak puta manje specijaliziranih trgovina u odnosu na tržišnog lidera u tom segmentu DM.
Sanel Skenderović, šef Mullera za tržiša Austrije, Slovenije i Hrvatske zadužen za nabavu i u Mađarskoj najavio je ozbiljnije širenje tog lanca posebice na hrvatskom Jadranu i moguće otvaranje 200 do 300 radnih mjesta u idućih 18 mjeseci u Hrvatskoj.
DM-u planira konkurirati time što na hrvatsko tržište plasira proizvode za njemačko tržište uz tvrdnju da im je cijena ista, a kvaliteta veća. U razgovoru za Jutarnji objašnjava kako je takav koncept profitabilan poduzeću koje je 1953. u Njemačkoj u Ulmu osnovao Erwin Franz Muller frizer obrtnik.
Najavili ste veliko širenje u Hrvatskoj, a ne reklamirate ga snažno. Zašto?
- Prema našoj poslovnoj filozofiji, jedino što trgovac treba raditi jest osigurati kvalitetu robe, dobru cijenu u odnosu na konkurenciju i izvrsnu uslugu za kupce i uspjeh će doći. Nama su investicije u sve ostalo osim nabrojenog manje važne.
Kakav vam je plan širenja Müllera na hrvatskom tržištu?
- Odlučili smo pokriti cijelu zemlju - jer sada nemamo dućane svagdje gdje bismo trebali, kao na Jadranu, primjerice - a to je posljedica našeg uspjeha posljednjih nekoliko godina na ovom tržištu. Naša je poslovna filozofija da sav novac koji zaradimo na nekom tržištu ulažemo na to tržište, a ne da šaljemo dobit u Njemačku. Ovdje zarađujemo dovoljno da se sada možemo brže širiti.
Koliko ćete uložiti u to širenje?
- Ne mogu vam reći niti približan iznos, ali investiramo puno. Nedavno smo sagradili logističko skladište za ovu regiju na mađarskoj strani granice s Hrvatskom i u to smo uložili 10 milijuna eura. Müller na razini grupacije otvara 50 do 60 trgovina godišnje. U razdoblju koje predstoji rast će udio hrvatskih trgovina, a visina ulaganja i broj otvorenih prodajnih mjesta ovisi o mnogočemu, dobrim lokacijama za dućane i poslovnim rezultatima. Investiramo iz prihoda prije konačne bilance u kojoj iskazujemo dobit, a poslujemo s dobiti, što znači da smo uspješni i rast prodaje na hrvatskom tržištu uvijek je bio od 10 do 30 posto. Takav rast planiramo i u idućem razdoblju, a jedino što pouzdano mogu reći jest da neće biti ispod deset posto u idućih pet godina.
Kakav vam je plan za Varteksovu zgradu, koju ste kupili? I koliko ste je platili?
- Cijena je poslovna tajna, ali dali smo najbolju ponudu. Kada se riješe administrativni poslovi, postat ćemo i vlasnici. Cilj nam je bio i dalje koristiti taj prostor, a kako je Varteks u financijskim problemima, jedina mogućnost da tamo ostanemo bio je da kupimo zgradu u kojoj će on i dalje imati manji dio prodajnog prostora, a mi ćemo dovesti sav naš asortiman jer ćemo imat oko pet tisuća prodajnih kvadrata. Gotovo jednako ima naša najveća robna kuća u Njemačkoj.
Zašto na hrvatsko tržište plasirate proizvode koji su zapravo namijenjeni zapadnoeuropskom tržištu i kako vam se to isplati?
- To je također dio naše filozofije i tajna uspjeha. Nama je svaki kupac isti bez obzira na to kupuje li u Zagrebu, Virovitici, Berlinu ili Münchenu. Nemamo ni odvojene servise za kupce, podršku kupcima vodi supruga vlasnika. Takav koncept nam se isplati jer informiran kupac čita deklaracije na proizvodima i proučava njihov sastav, tamo sve piše. Primjerice, Nutella koju mi prodajemo, a nabavljamo je u Njemačkoj proizvedena je u Italiji i ima veći postotak kakaovca, a manji udio šećera, dakle, kvalitetnija je. Nutella proizvedena za tržište istočne Europe ima veći udio šećera, a manje kakaovca.
Kako to vama može biti profitabilno s obzirom na to da trgovci uvijek tvrde da rade s malim maržama?
- Mi imamo centraliziranu nabavu za sve naše dućane u Njemačkoj. Zadovoljni smo i manjom zaradom u odnosu na konkurenciju, a u tom lancu prodaje imamo i dodatne troškove. Kako kupujemo u Njemačkoj, proizvodi nemaju deklaraciju na slovenskom ili hrvatskom jeziku. Deset ljudi radi samo na prevođenju deklaracija, koje se ručno lijepe na svaki proizvod.
Gdje štedite?
- Njemačko smo poduzeće i cilj nam je egizistirati s minimumom. Zadovoljni smo sa Seatom, ne trebamo Mercedese. Imamo samo nužne troškove.
Kolika je prosječna plaća prodavača u Mülleru?
- Ne znam točno, razlikuju se po regijama. Dvostruko su veće od minimalnih, a radnici imaju mogućnost ostvarivanja premije za poseban uspjeh u pojedinom odjelu. Primjerice, kada počinje škola, papirnica ima eksploziju prihoda i radnici tog odjela u tom razdoblju budu financijski nagrađeni. Dnevno primamo više od 200 životopisa, a kad oglasimo da tražimo radnike, i više od tisuću.
Vaš najozbiljniji konkurent, DM, u Hrvatskoj najbolje plaća prodavače, hoćete li se natjecati s njim?
- Plaće i uvjeti rada u Mülleru približno su jednaki onima u DM-u.
Oni su transparentni oko iznosa, kako da to provjerim? Kako se to može provjeriti?
- Razgovarajte sa 600 ljudi koji rade u Mülleru pa će vam oni reći.
Koliko radnih mjesta planirate otvoriti u širenju?
- U idućih 18 mjeseci planiramo otvoriti 200, a možda i 300 radnih mjesta, ali to ovisi o ispunjavanju strateških planova. Riječ je o širenju uz more, s time da mi je teško reći što ćemo sve stići do kraja godine jer za Božić, koji nosi puno posla, zaustavljamo svako širenje i nastavljamo nakon blagdana.
Kakve mogućnosi ulaska na vaše police nudite malim hrvatskim proizvođačima?
- Mi ćemo na policu uvijek staviti sve što kupac traži. Prodajemo hrvatsku kavu, hrvatske začine. Većinu asortimana u parfumerijama kupujemo od hrvatskih distributera iako oni prodaju strane brendove. Bitno je da je neki proizvod tražen od kupaca i da ispunjava standarde kvalitete. Za parfeme smo zaključili da im udovoljavaju, za prašak za pranje rublja zaključili smo da nije tako.
Zašto?
- Sve piše na deklaracijama. Čim je puno jezika na deklaraciji, kvaliteta je niža. S jednim kilogramom praška za rublje za njemačko tržište možete oprati puno više rublja i to puno bolje nego s praškom istog brenda proizvedenim za istočnoeuropsko tržiše. A mi u Hrvatskoj prodajemo prašak proizveden za njemačko tržište po istoj cijeni po kojoj drugi prodaju onaj namijenjen istočnoeuropskom tržištu.
Želite li reći da nas drugi trgovci varaju na kvaliteti?
- Ne. Ne mislim da vas varaju, ali ako tako hoćete reći, možda vas varaju na cijeni. Oni zarađuju više jer proizvode koji u proizvodnji koštaju manje prodaju po istoj cijeni po kojoj mi prodajemo kvalitetnije proizvode čija je proizvodnja skuplja. Oni samo imaju veći profit od nas.
Očekujete li da ćete s takvim pristupom mijenjati svijest potrošača u Hrvatskoj?
- Nadam se da hoćemo. Kada imate samo jednu prodavaonicu ili ih imate malo, ne možete ostvariti velik utjecaj na cijelo tržište, ali ako i kada pokrijemo cijelu zemlju, onda možemo imati i takav utjecaj. Uvjereni smo da su kupci dovoljno inteligentni da primijete razliku u kvaliteti proizvoda, no širenje svijesti o tome ovisi o orijentaciji kupaca na pojedini asortiman. Netko će primijetiti razliku u kvaliteti čokolade, netko u kvaliteti pelena za djecu, a netko u prašku za rublje, ovisno o tome što kupuje.
Koje hrvatske proizvođače imate na policama?
- Velik dio asortimana u parfumeriji kupujemo od hrvatskog distributera Orbico. Prodajemo Franckovu kavu, Podravkinu dječju hranu, Melem, Rosal iz Atlantic Grupe. Odjel nabave samostalno odlučuje o plasmanu proizvoda.
S obzirom na frizerske korijene Müllera, ima jedan hrvatski brend profesionalne kozmetike za kosu koji još nije u maloprodaji, a vlasnici bi ga htjeli plasirati kod vas. Je li to, teoretski, moguće?
- Da, ako osjetimo da kvalitetom zadovoljava standarde, ako je tvrtka ozbiljna, ako proizvod ima smisla, ako povjerujemo da će imati uspjeh. Pod tim uvjetima smo spremni sudjelovati i u pionirskim izlascima na tržište.
Hrvatska roba odmah je na tržištu cijele Unije
Može li Müllerova prodajna mreža omogućiti plasman hrvatskih proizvoda na tržište EU?
- Može. Nama svi dobavljači robu isporučuju u centralno skladište i troškovno nam je svejedno gdje je nakon toga plasiramo pod uvjetom da je kupci na tom tržištu traže. Trenutačno razgovaramo s Franckom i osječkom Saponijom o plasmanu njihovih proizvoda u Sloveniju i Mađarsku, a možda i u Austriju. Proizvode Saponije Osijek već imamo u Sloveniji, gdje su u testnoj fazi. Želim naglasiti da i europskim brendovima poput slovenskih sokova Fructal otvaramo vrata hrvatskog tržišta, kao što i hrvatskim poduzećima otvaramo tržišta europskih zemalja.
U našem sloganu poručujemo da želimo usrećiti svakog kupca, bitno je da to i mislimo ozbiljno.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....