INTERVJU: EMMANUEL LULIN

POTPREDSJEDNIK L'OREALA Kompanija ima svoj integritet ako se radnik ne boji šefa

Među većim izazovima u primjeni etike je visoki menadžment jer su to umreženi ljudi koji imaju veliki utjecaj, tumači Emmanuel Lulin
Emmanuel Lulin
 CROPIX

Francuska kozmetička kompanija L`Oreal lani je ostvarila 25,2 milijarde eura prihoda, pri vrhu menadžmenta na poziciji starijeg potpredsjednika cijele korporacije koja posluje na 70 tržišta nalazi se Emmanuel Lulin, koji je ujedno i glavni izvršni direktor za etiku. Prvi je put došao u zagrebačke urede L`Oreala kako bi izvidio izazove lokalne podružnice u primjeni etičkih principa koje smatra osnovom na kojoj korporacija temelji svoj cilj - udvostručavanja broja korisnika njihovih proizvoda s milijarde na dvije.

Možete li naučiti čovjeka da bude etičan, ako to nije naučio kod kuće?

- Naravno, određene vrijednosti učite od obitelji i u školi i drugim društvenim krugovima, ali osnovne principe možete usvojiti i u organizaciji za koju radite.

Kako ste doživjeli Brexit kao Europljanin?

- U ovom trenutku nitko ne može predvidjeti daljnji razvoj situacije, no naša osnovna dužnost je prema našim zaposlenicima i svim dionicima da nastavimo služiti našim potrošačima u UK najbolje što možemo.

“Etična korporacija” u regiji zvuči kao oksimoron, što treba promijeniti da bi dojam bio drukčiji?

- Poslovna etika nije oksimoron. Najbolje je to pitati bivše zaposlenike i dobavljače Enrona, Arthur Andersena ili Lehman Brothersa, tvrtki koje su propale, jer bi oni na to mogli najbolje odgovoriti zato što znaju da bi se te kompanije drukčije ponašale da su imale etičke standarde. Jedan je od ciljeva L`Oreala ostati dugoročno održiva kompanija, a to znači da morate postići ravnotežu između kratkoročnog i dugoročnog interesa, što pak znači da morate voditi računa o etici.

Možete li mi objasniti primjenu etike kroz rad nekog odjela?

- Kada govorimo o etici, govorimo o vrijednostima. L`Oreal ima četiri vrijednosti, a to su integritet, poštovanje, hrabrost i transparentnost. No, najvažnije je kako te vrijednosti primjenjujete u organizaciji te kako ih stavljate u funkciju i kako vam one pomažu u donošenju strateških i dnevnih odluka. Možete donijeti odluke koje su zakonski sasvim ispravne, a potežu etička pitanja. Zakonito je proći kroz žuto svjetlo na semaforu, ali je li u redu to učiniti ako imate dijete u automobilu? Odluke mogu istovremeno biti zakonite i grozne, a etika se primjenjuje zato da bi bile zakonite i da ne bi bile grozne. To je sada u mnogim kompanijama moda i trend, ali L`Oreal etiku primjenjuje već 35 godina, a danas to radimo zato što u to vjerujemo, a ne zato što su to tražili sudac, tužitelj, regulator ili inspektor.

Imate li neki primjer iz prakse?

- Dobar primjer su poruke u reklamama. Želite li poštovati svoje potrošače i imati integritet svaka tvrdnja u reklami mora biti podržana znanstvenim činjenicama. To u L`Orealu poštujemo. Mi radimo na 140 tržišta, a na mnogima od njih zakonodavci ne traže toliko visok standard, ali ga mi ga na svakom tržištu jednako primjenjujemo u svim zemljama, čak i ako zakon to ne traži. Etički se principi primjenjuju u odlukama o zaposlenima, kad postoje primjerice zakonske pretpostavke za otpuštanje.

Jesu li izazovi u primjeni etike različiti u različitim kulturama?

- Okolina je važna jer se sve kompanije sastoje od ljudi. Uzmimo poštovanje ili hrabrost za primjer, sigurno možemo reći da hrabrost ima različito značenje u Hrvatskoj, Japanu ili Venezueli. Prvi put sam u Zagrebu i došao sam ovamo kako bih razgovarao s menadžmentom iz cijele regije, ali razgovarat ću i sa zaposlenicima bez prisutnosti menadžmenta. Jedno od najvažnijih pitanja zaposlenicima jest osjećaju li se slobodnim govoriti u kompaniji. Ako kažu da se osjećaju slobodnim i da se ne boje svojeg šefa i šefa svojeg šefa, tada znate da radite kompaniji s integritetom. Ako zaposlenici misle da ne mogu slobodno govoriti, imate izazov koji morate riješiti. Dvije su vrste kompanija, one koje to ne ispravljaju i one koje rade na traženju rješenja.

Koju ste stvar u karijeri primijetili kao najmanje etičnu?

- Tražite od mene da otkrijem ono što profesionalno moram zadržati za sebe zbog etičkih načela. Najgorim smatram laganje publici, to je neprilično za korporacije, vlade, za sve. U korporaciji i mojoj profesiji najteže pitanje je ono višeg menadžmenta. Oni su moćni ljudi koji su umreženi i imaju utjecaj. Stoga nam je izazov da ne bude dvostrukih standarda. Korektivne mjere se u kompaniji moraju primjenjivati jednako na sve zaposlenike, bez obzira na stupanj odgovornosti, dob i poziciju. Jedan od većih izazova danas su i big data baze podataka i etičnost u njihovu korištenju.

Kako je etika povezana s time?

- Iznimno. Vrlo vjerojatno će se u budućnosti skupljati sve više podataka od potrošača o tome kakve proizvode kupuju, što im treba i mora se naći način da privatni podaci ostanu povjerljivi.

Koliko je velik taj izazov za kozmetičku industriju?

- Velik je. Postoji niz različitih tipova kože. Ne prodajete svima isti tip proizvoda, a ako ih želite što kvalitetnije savjetovati prikupljate podatke da biste im mogli dati što bolju uslugu. Na kraju ćete imati podatke putem kojih, u spoju s podacima neke druge kompanije primjerice iz telekoma ili online trgovine, možete precizno odrediti primjerice koje su vjeroispovijesti ljudi koji žive na nekom prostoru. Kompanije koje prikupljaju podatke, a ne poštuju etička načela u zemljama u kojima zakonska regulativa nije dovoljno jaka mogu te podatke prodavati drugim kompanijama.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
14. studeni 2024 08:17