NACIONALNA KOMPANIJA

PRIVATIZACIJA DRŽAVNE TVRTKE Etihad iz Ujedinjenih Arapskih Emirata kupuje JAT i Croatia Airlines?

Bude li arapski investitor dokapitalizirao CA, Zagreb bi mogao postati regionalno čvorište za transfer putnika do Dalekog istoka i Afrike
zagreb, 180505airbus 320, avion croatia airlines, aerodrom plesofoto josip bistrovic-desk--zag-
 Josip Bistrović / CROPIX

U sljedećih godinu i pol Vlada bi mogla prodati nacionalnu aviokompaniju Croatia Airlines (CA), saznaje Jutarnji list u Vladinim krugovima. Kako doznajemo, ne bi to bila klasična prodaja, nego bi novi vlasnik dokapitalizirao tvrtku. Prije toga mora se provesti plan restrukturiranja da bi CA bio iole privlačan potencijalnim kupcima.

O prodaji cjelokupne tvrtke ili samo njezina dijela govori se već nekoliko godina. Još je prije tri godine tadašnji direktor CA Ivan Mišetić tvrdio da je prodaja u sljedeće dvije godine jedini spas za kompaniju. No, u taj se proces nikad nije krenulo jer se tada vladajuća koalicija o tome nije mogla usuglasiti.

Prvo restrukturiranje

Lakše je bilo, čini se, ponositi se nacionalnom aviokompanijom i iz državnog proračuna nadoknađivati njezine gubitke. Sada su drugačija vremena. Novca za pokrivanje dugova nema i svima je jasno da će CA, ne provede li se restrukturiranje, a kasnije i privatizacija, jednostavno propasti. Stoga je potpuno logična najava ministra prometa Siniše Hajdaša Dončića da je budućnost tvrtke privatizacija. Prema riječima naših sugovornika, CA bi nakon restrukturiranja potencijalnim kupcima mogao biti zanimljiv iz više razloga. Gradnjom novog aerodromskog terminala u Zagrebu stvorit će se preduvjeti za stvaranje glavnog haba (čvorišta) i za povezivanje zapadne Europe s Dalekim istokom.

U tom slučaju kompanija iznimno dobiva na značenju jer bi mogla biti poveznica prema Dalekom istoku. No, to prije svega ovisi njezinu potencijalnom kupcu jer će hrvatska Vlada, kad uđemo u Europsku Uniju, biti ograničena europskom regulativom u traženju potencijalnog kupca.

- Ako kupac ne dolazi iz EU, maksimalan udio bit će 49 posto, a ako dolazi iz Unije, onda to može biti i do 100 posto - obasnio je ovih dana ministar prometa. Prema procjenama analitičara, europski bi kupac u Zagrebu organizirao regionalni hab, a avioni Croatia Airlinesa putnike bi prevozili prema Bugarskoj, Rumunjskoj, Albaniji, Turskoj... Eventualni kupac s Istoka, prije svega iz neke arapske zemlje, u Zagrebu bi osnovao hab za Bliski istok, a možda i Afriku. U tom bi slučaju putnici iz Europe bili transferirani u Zagreb i onda avionima Croatia Airlinesa dalje prema Bliskom istoku.

Veći broj putnika

Zbog svega toga je za sudbinu Croatia Airlinesa iznimno važan projekt gradnje novog putničkog terminala u Zagrebu. Francuski konzorcij planira povećati broj putnika sa sadašnja dva na pet milijuna putnika, a u tom segmentu CA vidi svoju priliku.

U ovom trenutku teško je procjenjivati koliko bi Vlada mogla zaraditi privatizacijom nacionalnog avioprijevoznika. Prema grubim procjenama, za 100 posto dionica kompanije mogla bi se dobiti oko milijarda kuna.

Prodaja JAT-a

Zasad nema informacija o potencijalnim kupcima, no analitičari ukazuju na moguć ulazak avionske kompanije Etihad iz Ujedinjenih Arapskih Emirata u ovu regiju. Naime, njeni predstavnici pregovaraju sa srbijanskom vladom o kupnji 49 posto JAT Airwaysa, koji u ovom trenutku ima gubitke od 170 milijuna eura. Prema najavama, uprava Etihada donijet će odluku o sklapanju strateškog partnerstva u lipnju.

Zasad je samo potpisan ugovor o zajedničkim letovima dviju kompanija i JAT će prodavati karte za 21 destinaciju Etihada, a on će prodavati karte na JAT-ovim letovima za 23 destinacije u Europi. Osim toga, u lipnju se uspostavlja dnevna linija između Abu Dhabija i Beograda. Naši sugovornici smatraju kako opcija da se Etihad nakon JAT-a okrene Croatia Airlinesu i krene u dokapitalizaciju hrvatskog zračnog prijevoznika nije nerealna. Time bi arapska kompanija potpuno ovladala našom regijom. U tom slučaju očekuje se da bi hab bio organiziran u Zagrebu, koji bi u tom slučaju postao most prema Dalekom istoku, a u budućnosti možda i prema Africi. Iako beogradski aerodrom u ovom trenutku ima veći broj putnika nego zagrebački, stručnjaci procjenjuju da Zagreb ima veću šansu za dobivanje haba. U tome će, naravno, veliku ulogu imati novi vlasnik zagrebačkog aerodroma.

Slovenski prijevoznik

Osim CA i JAT-a, novog kupca traži i slovenski Adria Airways. Riječ je o maloj aviokompaniji s flotom manjih zrakoplova, a ljubljanski aerodrom nema kapaciteta za stvaranje haba. Privatizacija slovenske aviokompanije već se nekoliko puta odgađala. Prošle je godine raspisan natječaj za prodaju 75 posto kompanije, ali je nova slovenska vlada nedavno objavila da je zasad neće prodavati unatoč tome što je prošlu godinu završila sa 10,8 milijuna eura gubitka.

Procjene su da će onaj tko kupi Adria Airways istu pretvoriti u malu regionalnu aviokompaniju.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2024 12:30