Zovu se Olligo i njihova aplikacija već je stigla na ulice Zagreba, Splita i Beča. Do kraja godine planiraju se proširiti u dvadesetak europskih metropola. Oni nisu još jedna aplikacija za prijevoz, kažu, nego korak dalje u ekonomiji dijeljenja i, ako je suditi po početnom odazivu vozača i putnika, tradicionalni taksisti i Uber će u Hrvatskoj, ali i Europi imati ozbiljnu konkurenciju.
Olligo nije hrvatska, nego europska startup kompanija, ali suosnivači su joj Fran Župić iz Zagreba i Stefan Krneta iz Srbije. Njih dvojica upoznali su se kao studenti ekonomije na američkom sveučilištu u Beču i nakon završetka odlučili stvoriti aplikaciju Olligo.
Princip na kojem funkcionira već je poznat, aplikacija je besplatna za skidanje, dostupna na svim iOS i Android uređajima i već se može isprobati preko Apple Storea i Google Playa. Olligo nije prijevoznička kompanija, oni su samo posrednici koji povezuju profesionalne vozače i putnike. Korisnik ju skine na svoj mobilni telefon, odabere vozača i rutu i odmah dobije podatke o tome koliko će automobil dugo čekati, koliko će ih vožnja stajati i koliko će put do destinacije trajati.
Plaćanje se odvija putem BrainTree sustava za priocesuiranje web i mobilnih transakcija, koji podržava sve debitne i kreditne kartice, od Vise, preko Dinersa, do Mastercarda i American Expressa. Jednom kad putnik stigne na destinaciju, novac mu se automatski skida s računa. Nema gotovine, nema cjenkanja, nema papirologije.
Lansiranje
Olligo vozila neće biti označena, kao ni Uberova, jer surađuju s partnerima vozačima koji rade i za Uber, a Olligo si dodaju kako bi si povećali broj dnevnih vožnji. Do ovog službenog lansiranja odradili su, kažu su popriličan broj vožnji, a njihov točan broj, kao ni broj vozača, zasad još ne žele otkriti.
Međutim, ono što je sigurno jest da će velik broj hrvatskih vozača koji rade za Uber sigurno iskušati i Olligo.
Na sličan način funkcioniraju i Uber i Lyft, pa Župića i Krnetu pitam po čemu se Olligo razlikuje od već poznatih platformi. Objašnjavaju mi da su oni otišli korak dalje, jer i sami često koriste slične mobilne aplikacije, pa su kroz Olligo, dok su ga razvijali, odlučili popraviti sve nedostatke koje su kod drugih primijetili.
Dvije stvari su im ključne, na tome planiraju graditi svoj uspjeh. Prvo, uvode Go Smart opciju putem koje će vozači i putnici moći sklapati Smart Deals. Kako to izgleda u praksi?
- Željeli smo da na dobitku budu i vozači i putnici, i to na ovaj način: vozači za svoju kategoriju vozila, ako žele, mogu ponuditi popust, a putnici ih onda po željenom popustu odabiru. To znači da uz Olligo Smart putnici mogu uhvatiti vožnje sa znatno nižim cijenama od procijenjenih, a mogu odabrati i vožnju vozilom bolje kategorije po povoljnijoj cijeni - objašnjava mi Krneta.
Ovo je potez kojim pokušavaju konkurirati Uberovim X i Black ponudama (prva je najjeftinija, a druga najskuplja jer nudi najluksuznija vozila). U njihovoj viziji vozači s boljim automobilima, ako požele, mogu ponuditi popust, a putnici odabrati malo skuplju vožnju od osnovne za više komfora. Pojednostavljeno, našli bi se na pola puta, kao na svojevrsnoj digitalnoj tržnici.
Ali kakve će biti cijene vožnje?
Prema trenutnim brojkama, na njihovoj web stranici www.myolligo.com cijene su podijeljene u dvije kategorije - Base, koju predstavljaju kao ekonomsku klasu za svakodnevnu upotrebu, i Space, za veće automobile s više sjedećih mjesta.
Base trenutno ima cijenu starta od 6 kuna, kilometra po 4,9 kuna, a minutu vožnje po 0,4 kune. Minimalna cijena vožnje je deset kuna, a poništavanje ugovorene vožnje 15 kuna.
Space je, naravno, skuplji. Cijena starta je 10 kuna, kilometar 9 kuna, a cijena po minuti 0,6 kuna. Minimalna cijena vožnje je 29 kuna, a cijena poništenja ugovorene vožnje 30 kuna.
Dvije opcije
Zainteresirani za vožnju već sada na njihovoj stranici mogu, kad odaberu grad Zagreb kao lokaciju, provjeriti koliko će ih koštati vožnja. Web stranica, kao i aplikacija, vrlo su jednostavne za uporabu, pregledne i vizualno atraktivne.
Zanimljivo je da u Beču nude još dvije opcije, Bussines (luksuzna klasa vozila) i Green (elektirčna vozila).
U Splitu će Olligo, kao i Uber, imati malo višu cijenu starta, konkretno u modelu Base 10 kuna, a kilometar će, umjesto 4,9, stajati 5 kuna. Splitski Space imat će cijenu starta od 15 kuna.
Sve ove brojke treblo bi, međutim, uzeti s rezervom, jer riječ je o preporučenim cijenama, a kroz Smart Deals opciju vozači mogu nuditi i niže (nikad više od preporučenih), dakle može se proći i jeftinije.
Druga stvar koja bi se također mogla pokazati kao ključna je da Olligo ukida Surge Pricing kao model dinamičkog porasta cijena svaki put kad je gužva na ulicama ili povećana potražnja za vozačima.
Surge je dobro poznata Uberova opcija koja često nervira njihove korisnike. Jer iako trenutno nude daleko najjeftiniju vožnju po kilometru u Zagrebu (6 kuna start, 3 kune po kilometru), često se ovako povoljna vožnja poništi zbog surgea. I putnik nikad ne može biti siguran koliko će ga vožnja stajati.
- U velikim gradovima poput Zagreba i Beča rijetko kad nema gužve, a to znači i surge pricinga, pa smo eliminiranjem toga kroz Olligo željeli da cijene budu stabilne i transparentne. U praksi to znači da će putnik kroz Olligo uvijek unaprijed znati cijenu koja neće biti veća od procjene - govori Krneta.
Zaštitna boja
I upravo na toj činjenici već su pokrenuli kampanju na Facebooku. Već najavljuju prisutnost u Splitu i Zagrebu, a poručuju da vole zagrebačku špicu, ali ne kad se voze (jedan od prijevoda za surge je špica). Njihova će zaštitna boja, za razliku od Uberove crne, biti flouroscentno zelena. Vozačima već sada nude svaku šestu vožnju bez plaćanja provizije.
Ali, tko može voziti za Olligo?
- Olligo kao vozače uzima sve s dozvolama, nezavisne taksiste i rent-a-car tvrtke, a mi funkcioniramo samo kao posrednici između njih i putnika. A takva nova aplikacija vozačima u Zagrebu daje dodatni posao. Neka sami odluče za koga žele voziti.
Može li se Olligo probiti? Različite sharing economy aplikacije za prijevoz već postoje, ali upravo je Župićev i Krnetin startup jedini takav poznat u srednjoj Europi. Zbog toga ih nazivaju prvim europskim konkurentom Uberu.
- Uvjereni smo da imamo proizvod koji vrijedi, zbog čega se ne ustručavamo već sada raditi na internacionalizaciji Olliga. Dugotrajan posao razvoja aplikacije sada je iza nas, a nakon predstavljanja u javnosti kontaktiraju nas novi zainteresirani investitori. Uz podršku partnera, koji su prepoznali mogućnosti i potencijale naše startup ideje, sigurni smo da će Olligo uskoro pokrenuti cijelu Europu.
Trenutno pregovaramo s investicijskim fondovima te investitorima iz srodnih industrija koji su zainteresirani da milijunskim ulaganjima potpomognu razvoju i širenju aplikacije na europskom tržištu. Naravno, korisnici su ti koji će presuditi jesmo li uspjeli osigurati smart prijevozničko iskustvo, na nama je da budemo ustrajni u realizaciji pozitivne promjene na tržištu - zaključuje Župić.
Uber se u međuvremenu također proširio na obalu. Od lipnja su prisutni u Splitu i Dubrovniku s cijenama od 9 kuna za start i 5 kuna za svaki prijeđeni kilometar, a minimalna cijena vožnje je 15 kuna. Potez su promovirali besplatnim vožnjama tijekom prvog vikenda (dvije po 75 kuna po korisniku).
U Splitu će Uber raditi cijele godine, kako su objasnili na svom službenom blogu, a u Dubrovniku samo tijekom visoke sezone, od lipnja do listopada.
U svakom slučaju, ekonomija dijeljenja na velika vrata nezaustavljivo ulazi u Hrvatsku. Slično su iskusili u Beču kad su Uber i Airbnb tamo buknuli prije dvije godine.
S malom razlikom, Bečani su otišli korak dalje i u gradu uveli još ekstremniju ekonomiju dijeljenja automobila.
Već sada u gradu oko sto tisuća vozača koristi oko 1300 automobila koje nude tvrtke Zipcar, car2go i DriveNow. Riječ je o alternativi rent-a-car kompanijama koju reklamiraju pod egidom: posjedujte putovanje, a ne automobil.
O čemu je riječ?
Stanovnici Beča, ako ne žele, ne moraju kupovati ni posjedovati automobile. Nemaju troškove registracije, osiguranja i održavanja. Dovoljno je da skinu aplikaciju, primjerice ZipCar, registriraju se na njoj, daju podatke o kreditnoj kartici i pretplate se na uslugu (već od sedam dolara po mjesecu).
Bečka ideja
Tada im tvrtka šalje ZipCar karticu kojom mogu otključati bilo koji njihov automobil. Nakon toga automobil (sedan, hibrid ili kombi) rezerviraju u vremenskim rasponima od jednog sata do sedam dana, a auto otključavaju tako da njime prođu po čitaču na vjetrobranu. Najbliži auto putem GPS-a nađu na parkiralištu, voze ga, a kad završe, parkiraju ga na najbližem mjestu koje im određuje aplikacija. Novac im se automatski skida s računa. Istraživanja pokazuju da je jedno takvo “podijeljeno” vozilo ukinulo potrebu za pet privatnih, a na godišnjoj razini uštedi se oko 44 milijuna prijeđenih kilometara ili 7000 tona CO2.
U ponudi su Mini Morrisi i BMW-i, ali i električna vozila, u skladu s idejom Bečana da do 2050. smanje emisiju štetnih plinova za čudesnih 80 posto. Riječ je o njihovoj Smart City strategiji u sklopu koje će im 50 posto sve energije koju proizvedu biti obnovljiva, a motorizirani promet s trenutnih 28 posto smanje na samo 15 posto. Do 2050. godine u Beču imaju plan da im niti jedno vozilo koje prometuje po gradskim ulicama nema pogon na naftu.
-----------------------------------------------
Cijene vožnje
BASE (ekonomska klasa)
Start..........................................6 kn
Kilometar..............................4,9 kn
Cijena po minuti................. 0,4 kn
Minimalna cijena vožnje......10 kn
Poništavanje vožnje.............15 kn
SPACE (više sjedećih mjesta)
Start........................................10 kn
Kilometar.................................9 kn
Cijena po minuti.............0,6 kuna
Minimalna cijena vožnje..29 kuna
Poništavanje vožnje.......30 kuna
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....