Nina Garić Saganić, Jadranka grupa:

UPUTILI ALARMANTAN APEL VLADI Treba nam 'back-up' plan, u sezoni će nedostajati 10 do 15% konobara, kuhara i domaćica na kojima počiva turizam

Nina Garić Saganić, članica Uprave za financijske i ljudske resurse Jadranka grupe
 Matija Đanješić / HANZA MEDIA

U lošinjskom hotelu Bellevue početak proljeća obilježava redovna godišnja interna edukacija - gastroakademija pod budnim okom stručnjaka brenda Lošinj Hotels & Villas za mlade djelatnike koji uče kako se poslužuje piće i hrana, pravi najbolja kava i ostale bitne detalje za kvalitetu usluge od pet zvjezdica.

No, iako su primanja, kao i uvjeti rada, primamljivi, lošinjsku grupaciju Jadranka i ove godine muči problem svih hrvatskih hotela više kategorije - kronični nedostatak sezonskih radnika.

Najgore prognoze

Kako ističe Nina Garić Saganić, članica Uprave Grupe Jadranka, svake je godine sve teže i teže privući potrebnu radnu snagu.

- Već je zabrinjavajuće koliko je ljudi otišlo iz Hrvatske, što se, naravno, reflektira na tržište rada. Trenutno je prerano iznositi točne podatke jer se sezona kompletira, ali prema sadašnjim prognozama, trebat će nam back-up plan jer, ako se ostvare najgore prognoze za nacionalnom nivou, nedostajat će 10 do 15 posto radnika. To može biti i do stotinjak djelatnika na razini grupacije - priča Nina Garić Saganić te dodaje da su deficitarni konobari kao najtraženije zanimanje, a potom kuhari i domaćice. To su tri zanimanja na kojima hotelijerstvo počiva, ističe Garić Saganić.

Plaće u Jadranki su, kaže, iznad prosjeka u toj industriji. Uz njih, Jadranka djelatnicima osigurava prijevoz, smještaj i dva obroka dnevno, a tu su i dodaci za rad nedjeljom, blagdanom, dvokratni rad, noćni rad i slično, kao i nagrade za zaposlene.

- Ulazak u EU samo je potencirao neke probleme, među ostalim to da godinama nije bilo kvalitetne suradnje između hotelijera i obrazovnog sustava.

Drugim riječima, producirali su se kadrovi koji nisu zadovoljavali potrebe tržišta. Primjerice, imamo brojne hotelijersko-turističko-tehničarske škole, ali one uglavnom pokrivaju i educiraju struku recepcionara, koju trebate kada netko odlazi u mirovinu ili kada se otvara novi hotel- objašnjava. Od sezonaca koji rade s gostima traži se poznavanje najmanje dvaju stranih jezika, od kojih se engleski mora poznavati izvrsno, a na njemačkom, talijanskom ili ruskom treba se aktivno sporazumijevati. Iskustvo je, kaže članica Uprave, prednost, ali na tome se ne inzistira jer ih na tržištu baš i nema.

Ponuda kadrova

- Teško je u Hrvatskoj definirati jasne propozicije zato što nedostaje kadra, posebice u pet zvjezdica - kaže. Natječaji za pozicije u lošinjskoj su Jadranki, dodaje, uvijek otvoreni i ljudi se javljaju, no ponuda kadrova nije zadovoljavajuća.

- Dobili smo, recimo, oko 200 prijava iz Makedonije, ali ti ljudi ne ispunjavaju uvjete za rad u Hrvatskoj jer nemaju hrvatsko državljanstvo. Javljaju se različiti profili ljudi, ali ono što mi tražimo, toga je jako malo. Ako ubrzo ne poduzmemo nešto, a to je podizanje interesa za deficitarnim zanimanjima u turizmu, bojim se da neće biti drugog rješenja nego da će se morati uvesti kvote. Trenutno je u turizmu oko 115 tisuća radnih mjesta, a nedostaje oko 15 do 20 tisuća radnika. Prema strategiji razvoja turizma, otvorit će se novih 20 tisuća radnih mjesta. Drugim riječima, nedostajat će 40-ak tisuća radnih mjesta, a to je jedna trećina - govori. Nina Garić Saganić smatra da su i prekvalifikacije dobro rješenje, ali to rješava samo dio problema.

- Dugoročno je najbolje rješenje odlaziti u škole i odgajati kadrove, što su standardi u inozemstvu. Jadranka već surađuje s njih nekoliko. Ali to mora biti standard. To je vani najnormalnije - priča. Priznaje da će i u tom slučaju odljeva radne snage biti (jer plaće u hotelijerstvu u razvijenijim zemljama poput Španjolske, Italije ili Francuske više su nego u Hrvatskoj), no dugoročni je cilj da se, s podizanjem standarda u Hrvatskoj, to izjednači.

- Naše plaće prate našu kupovnu moć, ali i kupovnu moć naših gostiju. Kada gosti budu plaćali kao u Španjolskoj ili Francuskoj, onda će se to moći izjednačiti. To je stvar brenda, imidža, i to se ne događa preko noći. Hotelijerima bi dizanje plaća u ovom trenutku bio velik udarac, ali trude se poboljšavati uvjete. Mi u Jadranci sezoncima nakon nekoliko godina rada nudimo stalan posao i mogućnost napredovanja - ističe članica Uprave. Kako bi privukla kadrove, Jadranka ima razrađen model stipendiranja.

- Dosad smo uspostavili suradnju s četiri srednje ugostiteljske škole, gdje biramo najbolje učenike u generaciji, od druge godine naviše, a nudimo im i stipendiju od 1600 kuna mjesečno.

Model je takav da dođu k nama na ljetnu praksu, a kada dobiju ocjenu četiri plus i pokažu uzorno vladanje te imaju zadovoljavajuće prosjeke, ostvaruju pravo na tu stipendiju. Nakon toga kod nas rade onoliko dugo koliko su primali stipendiju. Sada počinje prva sezona takvog modela i trenutno imamo pedesetak prijavljenih stipendista u sustavu - objašnjava Nina Garić Saganić.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. studeni 2024 21:07