Upališ smartphone, skineš besplatnu aplikaciju, registriraš se, nađeš automobil na karti, otključaš ga mobitelom, voziš koliko želiš, pa ostaviš gdje stigneš. I tako unedogled, a da niti si automobil kupio, niti ga moraš održavati, ne trošiš na gorivo, tehničke preglede, registraciju ili osiguranje. Plaćaš samo onoliko koliko si ga doista koristio.
To je dobro poznati princip car sharinga, sve popularnijeg u cijelom svijetu. Samo u Beču 100 tisuća ljudi koristi oko 1300 takvih automobila, čime uštede 44 milijuna prijeđenih kilometara, odnosno 7000 tona ugljičnog dioksida na godinu.
Car sharing stigao je i k nama. Od kraja lipnja Spin City, kao jedina kompanija koja ovaj koncept nudi u Hrvatskoj, na zagrebačke je ulice izašla s flotom od 30 automobila i - uspjela?
- Točno, rezultati su nam iznad očekivanja iako je koncept kod nas potpuno nov - kaže Matija Krznar, CEO tvrtke Urban Mobility koja stoji iza Spin Cityja.
Prevedeno u brojke, to izgleda ovako: Spin City ima 30 automobila, sve modeli VW Up, od čega je deset električnih, a 20 benzinaca. U prvih 90 dana, otkad su službeno lansirani, njihovu je uslugu koristilo 570 vozača i svakog tjedna broj korisnika raste 10 do 15 posto.
Prosječno po automobilu imaju jednu vožnju dnevno u trajanju od 30 minuta, 35 posto korisnika su stalni klijenti, koji njihove automobile voze svakodnevno, 10 posto ljudi automobil unajmi od pet do deset puta mjesečno, a ostali vozači oko tri puta mjesečno.
- Da bi flota bila u potpunosti isplativa, svaki se automobil mora koristiti osam posto vremena u jednom danu. Mi smo sada na 4 posto, nakon samo tri mjeseca, i ako se ovako strm rast broja vozača nastavi, do tog praga stižemo za koji mjesec - govori Krznar, koji je na ideju da osnuje vlastitu car sharing tvrtku došao još prije dvije godine.
Ukupno ulaganje iznosilo je oko 3,3 milijuna kuna, od čega je većina otišla na leasing automobila, a ostatak na razvoj aplikacije i operativnog sustava.
Urban Mobility kreditirali su HBOR i Zaba, a Hamag Bicro dao je jamstvo. Prije nego što je uopće lansirao Spin City u Zagrebu, Krznara su zvali iz Splita, a interes za širenje usluge postoji u Rijeci, ali i u Podgorici.
Ali, što je točno Spin City i kako funkcionira? Krznar mi kaže da su formalno registrirani kao rent-a-car kompanija jer car sharing ne postoji kao pravni termin.
- Mi, ustvari, i jesmo rent-a-car tvrtka koja svoju flotu iznajmljuje na inovativan način - govori Krznar.
Usluga inače stoji između 1,5 do 2 kune po minuti vožnje, ovisno o paketu koji korisnik odabere. Spin City zona unutar koje se automobili mogu kupiti i ostavljati bilo gdje vrijedi za područje Zagreba, i to do Podsuseda na zapadu, šoping-centra Supernova na Aveniji Većeslava Holjevca na jugu, pa sve do Ikee na istoku. Trenutno su, kako su sami izračunali, kažu, od svih tradicionalnih taksi kompanija u Zagrebu jeftiniji oko 35 posto.
Korisnik Spin Cityja smije postati svatko tko je stariji od 18 godina i ima vozačku dozvolu dulje od godinu dana. Jednom kad učita aplikaciju i registrira se, korisnik plaća jednokratnu članarinu od 150 kuna u koju je uključeno i 50 minuta besplatne vožnje i iskaznica kojom se automobil može otključati ako mobitel s aplikacijom nije pri ruci.
Nakon toga korisnik odlazi u najbliži VIP centar, gdje predaje vozačku i osobnu na skeniranje, te dobiva svoju iskaznicu.
I onda može krenuti s vožnjom. Aplikacija mu pokazuje gdje je parkiran najbliži automobil, korisnik ga rezervira na 15 minuta (prosječna udaljenost sada je osam minuta pješice), dolazi do njega, otključava pomoću mobitela i sjeda za volan.
U automobilima Spin Cityja su putna računala, koja od korisnika zatraže četveroznamenkasti PIN te da odgovori na nekoliko pitanja, poput toga je li vozilo čisto i koja je razina goriva u njemu, a tada može krenuti.
- Prva iskustva govore nam da Zagrepčani naše aute koriste za vožnju na posao ili kad trebaju obaviti neki veći šoping. Koriste se i vikendom za kraće izlete, dosad su naši vozači najdalje išli do Zaprešića iako smiju svagdje unutar granica Hrvatske. S jednom razlikom - parkiranje u Zagrebu im je besplatno, a izvan grada plaćaju ga sami - kaže mi Krznar, inače rodom iz Međimurja. U Zagreb se doselio kao student ekonomije, oženjen je i ima sina, a u njegovoj tvrtki (koja je, kako se hvali, 100 posto domaći proizvod) trenutno radi osam ljudi.
Premda su ciljali na tehnološki osviještene, dobro obrazovane radne ljude u dobi od 25 do 35 godina, imaju i mnogo starijih vozača, kaže Krznar, pa čak i 60-godišnjaka kojima automobil više ne treba kao prijevozno sredstvo do posla pa im je jeftinije ne posjedovati ga nego samo unajmljivati.
- Spin City nudi vam automobil samo kad ga trebate, bez troškova goriva ili struje, bez osiguranja ili plaćanja parkiranja. Cilj nam je sudjelovati u bržem, efikasnijem, ekonomski održivom i ekološki prihvatljivom urbanom transportu - kaže Krznar.
Za počinjen prometni prekršaj odgovoran je vozač, a u slučaju sudara pokriven je punim kasko osiguranjem, ali uz učešće do 2000 kuna (u određenim paketima učešće je niže).
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....