KAKO SU POSLOVALE HRVATSKE KOMPANIJE

Veliki igrači ipak su u plusu, a Podravka se spašava otkazima

Osijek, 220508.Dimnjak skriven iza Podravkine reklame na Trgu Ante Starcevica posluzio je paru roda kao novi dom nakon sto su se ponovo vratile u grad. Foto: Igor Sambolec / CROPIX
 Igor Sambolec / CROPIX

S obzirom na stanje u društvu, moglo je biti i gore. Tako bi se, najkraće, moglo opisati poslovanje hrvatskih kompanija u devet mjeseci ove godine.

Mnogo se tvrtki žali da su novčanici građana sve tanji, zbog čega nema neke velike potražnje za njihovim proizvodima. U tome većina njih vidi glavni razlog svojih smanjenih prihoda u prvih devet mjseci ove godine.

Veliki igrači na hrvatskom tržištu nastavili su i u 2012. poslovati u plusu, premda je u većini slučajeva on bio tanji nego prošle godine. Recept za uspjeh pritom se razlikovao od tvrtke do tvrtke: u nekima, poput Ine, izlaz su pronašli u većim investicijama, u drugima, kao što je Podravka , rješenje traže u otpuštanju zaposlenih, dok u trećima, među kojima je i Atlantic Grupa, spas traže u jačem prodoru na strana tržišta.

Otkazima nije kraj

Svima njima zajedničko je da će uskoro poslovati na jedinstvenom tržištu EU s više od pola milijarde potencijalnih potrošača. Iako se potezi koje su uprave perjanica hrvatskoga gospodarstva povlačile u ovoj godini teško mogu ocijeniti kao posljednje pripreme za EU, budući da ih do ulaska u Uniju nesumnjivo čeka još jedan krug čišćenja, ovogodišnje restrukturiranje ipak bi se moglo nazvati presudnim: njegov rezultat mora biti postavljanje poslovanja domaćih kompanija na zdravije temelje jer one, u protivnom, neće biti u stanju odgovoriti izazovima koje im nosi visoko konkurentno tržište Unije.

- Pravo restrukturiranje dogodit će se tek nakon ulaska u EU. Mnogi naši poduzetnici još nisu svjesni što im nosi članstvo u EU. Vidi se to i iz podataka o još uvijek velikoj zaduženosti naših tvrtki - kaže jedan ekonomist.

Isplativo u inozemstvu

Općenito, u prva tri ovogodišnja kvartala bolje su prošle one hrvatske tvrtke koje su u svom poslovanju više orijentirane na strana tržišta. One su i u kriznim uvjetima zabilježile rast prihoda od prodaje. S druge strane, tvrtke orijentirane na domaće tržište, na kojem potražnju guši kriza, imaju i više problema.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
20. studeni 2024 16:30