POTROŠNJA U ZNAKU KRIZE

VELIKO ISTRAŽIVANJE Građani će za blagdane potrošiti 10 milijardi kuna!

S današnjim danom za trgovce počinje udarni tjedan blagdanske kupovine, a procjenjuje se da će Hrvati ove godine u blagdanskom prosincu potrošiti oko deset milijardi kuna. Štedljivi pristup troškovima bez neplanirane kupovine kao novi obrazac ponašanja kupaca u krizi zadržat će se i tijekom blagdana, pa većina potrošača tvrdi da će kupovati praktične darove što manje pojedinačne vrijednosti. Drugim riječima, kartice se ipak neće provlačiti i do 25 puta u sekundi, kao što se to činilo tijekom 2007. i 2008. godine, kada je blagdanska potrošnja dosegnula rekordnih 12,5 do 13 milijardi kuna. Pod utjecajem krize već 2009. godine Hrvati su u prosincu smanjili potrošnju na oko 10,5 milijardi kuna i takav štedljiviji pristup blagdanima zadržali i iduće dvije godine. Ovu 2012. godinu ispratit će još štedljivije.

Rizik siromaštva

- Budući da je ekonomska situacija ove godine znatno lošija nego prošle, razumno je očekivati dodatni pad potrošnje. Strah od neizvjesne ekonomske situacije destimulira potrošnju i onih kućanstva koja do sada nisu bila izravno pogođena krizom, a situacija je daleko teža u obiteljima koje su zabilježile pad ili potpuni izostanak dohotka te su ugrožene rizikom siromaštva - procjenjuje Marijana Ivanov, profesorica na katedri za financije zagrebačkog Ekonomskog fakulteta.

Veliki pesimizam

Potrošnja je, dodaje, kategorija koja ovisi o ekonomskoj snazi srednjeg sloja i nižih dohodovnih grupa, a upravo su one u ovoj i proteklih nekoliko godina osjetile najveći udar krize, kroz gubitak posla i plaća, nemogućnost povremenog zapošljavanja, kašnjenja i neisplatu plaća, kao i pad realne kupovne moći i njihovih dohodaka zbog rasta cijena i većih troškova života.

- Iako je prosinac obično mjesec pozitivnog razmišljanja i većih sklonosti potrošnji, građani su itekako svjesni da danas ima vrlo malo mjesta za optimizam te da se njihovo bogatstvo iz dana u dan topi, pa jasno da smanjuju potrošnju, posebice u one svrhe i zbog razloga koji im se čine manje opravdanima - zaključuje Marijana Ivanov.

I posljednja istraživanja potvrdila su pesimizam Hrvata koji se prelijeva i na osobne financije, na koje se očekuje pritisak i u 2013. godini zbog daljnjeg rasta nezaposlenosti i pritiska na plaće.

Kupovati hrvatsko

- Nedvojbeno je da je gospodarska situacija dovela do promjena u navikama potrošača, koji se ponašaju racionalnije. Postali su sve osjetljiviji na cijenu i sve praktičniji, pa vode računa o omjeru cijene i kvalitete. Novca ima manje pa on potošaču vrijedi više. Istraživanja pokazuju da će ove godine kupci kupovati više korisne poklone - ističe Milica Rakuša Martulaš, direktorica Sektora za trgovinu Hrvatske gospodarske komore.

Zbog poticanja domaćeg gospodarstva u HGK promoviraju hrvatske proizvode kao najbolji izbor za blagdanski stol i poklone.

- U nastojanju da se dostigne prosinačka potrošnja, koja se protekle dvije godine kretala na razini od oko 11 milijardi kuna, unatoč brojnim ograničavajućim faktorima poput nezaposlenosti, stagnacije plaća i relativno niskih očekivanja potrošača, potrebno je popularizirati optimizam kao pretpostavku daljnjeg razvoja domaćeg gospodarstva - zaključuje Rakuša Martulaš.

Ovogodišnji praznički šoping seli se iz trgovina na internet

Značajan dio blagdanske potrošnje u cijelom svijetu seli se na internet pa se očekuje da će i dio Hrvata pratiti taj trend. S jedne strane posljedica je to smanjenja kvalitete usluga, koja je primjetna i kod najvećih retailera u svijetu, koji su zbog krize i pada potrošnje smanjili broj zaposlenih. S druge strane, potrošač danas jednostavnije i brže nego ikada može obaviti internet šoping čak i putem svog mobilnog telefona. U skladu s tim sve je više internet stranica specijaliziranih za blagdanski šoping. Sve je više kupaca koji se odlučuju i na internetsku kupnju namirnica za blagdanski stol jer tako izbjegavaju živciranje u velikim gužvama. Drugi su trend sve raniji popusti koje su u krizi počeli prakticirati trgovci. Tako već desetak dana znatan dio njih nudi popuste od 30 posto, sve bliže s blagdanima ti se popusti penju na 50 posto, a već kraj godine trebali bi dočekati s popustima i do 70 posto. Ipak, prave rasprodaje očekuju se tek s početkom siječnja.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
10. studeni 2024 01:17