Vlada je u saborsku proceduru uputila Nacrt prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti potrošača, s Nacrtom konačnog prijedloga zakona.
Predlaže se obveza isticanja dviju cijena - redovite i snižene, a odnosila bi se na sezonska sniženja, rasprodaju, akcijsku prodaju, prodaju proizvoda s greškom, proizvoda kojima istječe rok uporabe te za ostale ponude prodaje proizvoda po nižim cijenama. U Društvu za zaštitu potrošača Potrošač tvrde kako su sve izmjene kozmetičke prirode, odnosno birokratsko mijenjanje izraza.
- Pravi je problem što se Zakon ne provodi - tvrde u Udruzi Potrošač.
OPREZ! OVO PAŽLJIVO PROČITAJTE
1. U kojem roku i pod kojima uvjetima mogu reklamirati kupljeni proizvod ili uslugu?
- U slučaju pojave bilo kakvog materijalnog nedostatka u roku od 6 mjeseci nakon kupnje proizvoda potrošač ima pravo na reklamaciju, prema Zakona o zaštiti potrošača te Zakonu o obveznim odnosima. Važno je imati račun. Ne trebate imati cijelu ambalažu u kojoj ste kupili proizvod. Ako vam trgovac kaže da ne vraća novac jer nemate original vrećicu u kojoj je bio proizvod, znajte da to ne smije činiti.
Ako su nedostaci odmah vidljivi na proizvodu, kupac se mora žaliti u roku od 8 dana. Ako se radi o potrošačkim ugovorima (primjerice, kupoprodaji ili ugovoru o organiziranju putovanja), onda je rok za žalbu 2 mjeseca otkad je nedostatak uočen, do najviše 2 godine od prijelaza rizika na kupca. U slučaju da se radi o skrivenom nedostatku, rok za žalbu je 2 mjeseca od otkrivanja, odnosno najviše 2 godine od prijelaza rizika na kupca.
2. Moram li isključivo proizvod zamijeniti nekim drugim ili mi trgovac mora vratiti novac ako to želim?
- Kupac koji je pravodobno obavijestio prodavatelja o nedostatku može po svom izboru zahtijevati od prodavatelja da nedostatak ukloni, zahtijevati da mu preda drugu stvar bez nedostatka, zahtijevati sniženje cijene ili raskinuti ugovor, što znači da vam trgovac uz predočenje računa mora vratiti novac.
3. Mogu li reklamirati proizvod ako sam ga platio karticom ili ako je bio na sniženju?
- Da! Na reklamaciju imate pravo bez obzira na to jeste li proizvod platili karticom ili gotovinom te je li proizvod na sniženju ili akciji. Jedino ako ste kupili robu s greškom i ako je tako na njoj navedeno, nemate pravo na reklamaciju.
4. Koji je najbolji način da reklamiram neispravan proizvod ili lošu uslugu?
- Potrošačke udruge savjetuju da napišete što se dogodilo i pošaljete to mailom ili poštom preporučeno na trgovca ili urudžbiranjem kod trgovca. Zatražite potvrdu primitka na kopiji prigovora, pozovite se na članke Zakona o obveznim odnosima i Zakona o zaštiti potrošača. Reklamaciji priložite kopiju računa i objasnite kronologiju događaja. Trgovac je dužan odgovoriti u roku od 15 dana. U slučaju negativnog odgovora, trgovca prijavite inspekciji.
5. Potrošači su svakodnevno bombardirani kućnim posjetima ili telefonskim pozivima raznih akvizitera koji nude skupocjene proizvode upitne kvalitete. Kako se zaštititi?
- Nakon što je ugovor sklopljen neposrednom komunikacijom s trgovcem, a potrošač se predomisli, on ima pravo takav ugovor pismeno raskinuti u roku od 14 radnih dana od primitka obavijesti o pravu na raskid ugovora, što se uglavnom poklapa s danom potpisivanja ugovora. Potrošač pri tome nije dužan navoditi razloge raskida, a trgovac mu je dužan vratiti cjelokupni uplaćeni iznos, sa zateznim kamatama. Nakon proteka roka od 14 radnih dana, potrošač će u slučaju raskida ugovora biti dužan trgovcu platiti penale u iznosu određenom u sklopljenom ugovoru.
6. Što ako mi trgovac nije izdao pravo na raskid ugovora?
- U tom slučaju pravo na raskid ugovora potrošača nije vremenski ograničeno, što znači da ga potrošač može raskinuti i nakon isteka 14 dana.
7. Što kada me trgovac prevari u slučaju kupnje preko interneta?
- Kupnja putem interneta (primjerice kupnja mobilnih uređaja putem web shopova domaćih teleoperatora) ili telefona spada u ovu kategoriju ugovora. Nadalje, potrošači nerijetko pristaju na ponude putem telefona, u kojima im trgovci nude razne ‘poklone i pogodnosti’, čime sklapaju ugovor a da toga nisu ni svjesni! Kod ovakvih ugovora trgovac je potrošaču dužan dostaviti potvrdu prethodne obavijesti.
U slučaju da se potrošač predomisli, ovakvi se ugovori mogu bez penala pismeno raskinuti u roku od 7 radnih dana od dana primitka proizvoda ili od dana sklapanja ugovora (kad je u pitanju pružanje usluge) ili od dana primitka prethodne obavijesti.
8. Kako reklamirati sporni račun telekomunikacijskih ili drugih javnih usluga?
- U svim slučajevima kada sumnjate na ispravnost računa koji vam je ispostavio, primjerice teleoperater, platite nesporni dio telefonskog računa kako biste spriječili mogućnost isključenja usluge dok traje reklamacijski postupak. Ako je upitan cijeli račun, ne morate ništa platiti.
Zatim uputite pisani prigovor operateru - Službi za korisnike/Odjelu za reklamacije u roku od 30 dana od datuma kad ste dobili račun. Teleoperater vam je dužan odgovoriti u roku od 15 dana.
9. Smije li mi pružatelj bilo koje javne usluge obustaviti tu uslugu iako sam se žalio na račun?
- Ako se račun pružatelja javne usluge osporava u bilo kojem sudskom ili izvansudskom postupku, a potrošač uredno podmiruje sve sljedeće nesporne račune, trgovac, odnosno pružatelj javne usluge ne smije potrošaču obustaviti pružanje usluge do okončanja navedenoga postupka.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....