Upravo ste potpisali prijemnicu za pismo koje vam je donio poštar. Nije mu se dalo penjati na treći kat, pa vas je pozvao do prizemlja i pritom bio jako arogantan. Toliko vas je uzrujao da ste ga prilikom potpisivanja pitali kako se zove te njegovo ime kasnije upisali u internet preglednik i našli njegov Facebook profil. I dalje ste uzrujani, jer se on na profilu prikazuje kao vjeran i brižan zaposlenik pošte kojem ništa nije teško.
Sad ste već stvarno ljuti i želite svima javno reći - laže ko’ pas, baš je bezobrazan. Odlučujete ga negativno ocijeniti na internetu s namjerom da ocjenu uoče njegovi šefovi i ostali građani koji možda suosjećaju s vama, a možda i ne. Objavljujete njegovu sliku i link na Facebook profil pod kojem dodajete samo jednu rečenicu: “Jako loš, lijen i bezobrazan poštar. Fuj!” Bizarno zar ne? Upravo to će uskoro nuditi mobilna usluga Peeple koja je u beta fazi, odnosno u razvoju, i trebala bi biti lansirana u studenome ove godine. Tvrtku Peeple u travnju 2014. godine osnovale su Nicole McCullough i Julia Cordray koja je novu uslugu opisala kao Yelp, ali za ljude.
Putem Yelpa u zapadnim zemljama korisnici mogu ostaviti mišljenja o lokalnim tvrtkama i uslugama, a Yelp također trenira male poduzetnike kako odgovoriti na negativna mišljenja i loše recenzije te nudi ostale podatke o tvrtkama, uključujući i rezultate zdravstvenih, odnosno higijenskih inspekcija.
Aplikacija Peeple zamišljena je kao mobilna aplikacija koja planira dopustiti korisnicima da ocijene druge ljude na skali od 1 do 5. Pod svakom ocjenom nalazio bi se opis o kakvom se kontaktu radi. Ljude će organizirati u tri kategorije: osobne i profesionalne kontakte te romantične veze. Najspornija je upravo posljednja kategorija, jer bi se tako javnosti otkrila prilično osjetljiva i privatna informacija. Da biste objavili ocjenu, morate biti stariji od 21 godinu te imati Facebook račun. Osnivači su aplikaciju opisali kao “positivity app” koji bi korisnicima omogućio da drugima ostave ocjenu nakon susreta ili neke interakcije, s ciljem da se (ako je ocjena dobra) drugi mogu osjećati sigurno ako se susretnu s istom osobom.
Ideja funkcionira odlično u slučaju Yelpa, gdje korisnici svakog dana ocjenjuju restorane, hotele i auto usluge. No osnivači nisu uočili vrlo bitnu razliku u aplikacijama, a to je da ljudi nisu stvari, odnosno da korisnici neće hotel, restoran i auto uslugu vrijeđati na osobnoj razini. Aplikacija Peeple nudi upravo to. Osmišljena je tako da bilo tko može napraviti profil za bilo koga i onda ga spojiti s postojećim društvenim profilima. Tako bi, primjerice, netko mogao napraviti uvredljivu stranicu bivšeg partnera, zlostavljač profil svoje žrtve i tako dalje, te staviti link na njihov Facebook profil. Cilj toga je, naravno, da se i tu osobu privuče na stranicu kako bi “bezuspješno” pokušala ukloniti ocjenu.
Nešto slično bilo je moguće na kontroverznoj stranici Ask.fm koja je u Velikoj Britaniji bila uključena u najmanje pet slučajeva samoubojstva maloljetnika. Njihovi vršnjaci su na stranicama objavili njihove slike, pod kojima je bilo omogućeno anonimno trolanje i vrijeđanje koje bi trajalo tjednima. To će se kasnije opisati kao najgori slučaj cyberbullyinga u Velikoj Britaniji: sudjelovalo je više tisuća anonimnih korisnika koji u većini slučajeva nisu osobno poznavali svoje žrtve. Samo su se priključili vrijeđanju.
Ni Hrvatska nije imuna na slučajeve zlostavljanja na webu. Na društvenoj stranici Facebook prošle godine zabilježen je niz slučajeva objavljivanja privatnih i kompromitirajućih slika djevojaka iz srednjih škola diljem Hrvatske. Pod slikama se nalazilo nekoliko stotina komentara koji su pozivali na javno blaćenje, fizičko nasilje i silovanja djevojaka koje su opisivane kao “drolje”. Štoviše, većina stranica upravo je tako nazvana - Najveće drolje srednjih škola.
Suočena s činjenicom da će se putem aplikacije omogućiti nemilosrdno zlostavljanje ljudi, Cordray je kasnije demantirala sve objavljeno na svom LinkedIn profilu te dodala da nitko neće biti na stranici bez prethodnog dopuštenja. Kako točno planira to osigurati, odnosno kako će spriječiti maloljetnike da dodaju vršnjake na stranicu, Cordray nije spomenula. Međutim, potvrdila je da ne postoji 48-satni period čekanja za uklanjanje negativnih komentara, nego se radi o krivom predstavljanju aplikacije putem medija.
Njihova je ideja, naime, bila ograničiti nasilje i cyberbullying tako da se na komentare stavi 48-satno čekanje, odnosno da komentari idu u inbox osobe koja je dobila negativnu ocjenu.
Ta osoba bi onda imala priliku riješiti sukob s komentatorom i ukoliko se uspiju dogovoriti - negativnu ocjenu zamijeniti pozitivnom. No, dodala je, ukoliko se sukobljene strane ne dogovore, onda ta osoba ima mogućnost braniti lošu ocjenu javno pod negativnim komentarom. Protiv lansiranja aplikacije oglasile su se i mnogobrojne udruge za ljudska prava koje su izrazile zabrinutost zbog mogućnosti da će se aplikacijom povećati razina maltretiranja i uznemiravanja drugih. Tvrtka je aplikaciju trebala objaviti već u rujnu, ali je u međuvremenu uslijedila salva uvreda i negativnih komentara na njihov račun.
Novi datum za lansiranje aplikacije najavljen je za sredinu studenoga, a najprije bi trebala postati dostupna korisnicima iOS sustava. Kako tvrdi Washington Post, vrijednost projekta ocjenjuje se na 7,6 milijuna dolara, što tvrtki daje vjetar u leđa. Unatoč tome, tjedan dana nakon teksta u Postu i niza negativnih komentara, službene web stranice tvrtke te Twitter i Facebook računi su ugašeni. Objašnjenje zašto su ugasili društvene profile nisu ponudili, niti su službeno otkazali projekt.
SADRŽAJ JE PREUZET IZ JEDNOG OD PROŠLIH BROJEVA GLOBUSA. DOLJE POGLEDAJTE NASLOVNICU NOVOG BROJA GLOBUSA, KOJEG NA SVIM KIOSCIMA MOŽETE KUPITI OD ČETVRTKA:
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....