NA VRHU

NEVJEROJATNI USPON NAJMLAĐEG HRVATSKOG MILIJUNAŠA 'Prijetili su nam deložacijom, htjeli iskopčati struju i plin... A danas imam tvrtku od 60 milijuna eura!'

Nakon trijumfalnog nastupa na sajmu automobila u Ženevi nitko više ne sumnja u inovatora iz Sv. Nedelje. Što će učiniti sljedeće?
 Ivan Lacković/EPH








Mate Rimac, inovator i vlasnik tvrtke Rimac Automobili, potpuno je trijumfirao na salonu automobila u Ženevi. Za početak, publici je pokazao dugoočekivanu i pomno razvijanu tržišnu izvedbu Concepta_One, supersportaša na struju od 1088 KS, vrijednog iznad 800 tisuća eura, čijih je pet od osam planiranih primjeraka već prodano dobro potkoženim kolekcionarima od Azije do Južne Amerike, a isporuke su započele upravo u Ženevi. A zatim, kao šlag na tortu, premijerno je predstavio i njegovu još brutalniju i tehnološki izbrušeniju izvedbu Concept_S s moćnih 1384 KS. Proizvedenu, ali već i prodanu u samo dva primjerka. Monstruoznom uratku koji ubrzava poput borbenog zrakoplova i juri čak 365 km/h tijekom raskošnog predstavljanja pod reflektorima salona u Ženevi, koja ima status najutjecajnije izložbe novih automobila u Europi, poklonile su se stotine novinara iz čitavog svijeta, ali i čelnici Ferrarija, Bugattija i Lamborghinija. Ne može se sa sigurnošću reći, ali čini se i da su oni zapljeskali dok su atraktivne hostese micale platno s elektroekskluzive koja se u cijelosti radi u Svetoj Nedelji. Ipak je riječ o najbržem izlošku na salonu, iako se u blizini šepurio Bugatti Chiron... Zabilježena je pritom i izjava Sergia Marchionnea, prvog čovjeka Fiat Chryslera, da će svi budući Ferrariji biti hibridni ili električni, s obzirom na to da je uvjeren kako je budućnost sportskih automobila upravo u električnom pogon. Upravo to je rekao, ali i na svojem štandu prilično opipljivo pokazao i Mate Rimac.

Uglavnom, da je riječ o tenisu, sudac bi u tom trenutku rekao gem, set i meč za Rimca. No, pravi posao za Rimac Automobile, probitačni startup iz Svete Nedelje, zapravo je tek počeo nakon što se smirila prvotna euforija, koju nisu bildali samo domaći nego i strani mediji. Sorry, Tesla, ali najbrži elektroauto na svijetu proizvodi Rimac - samo je jedan od naslova koji su preplavili internet, jasno odajući opće oduševljenje. Medijske pompe tako nije nedostajalo, a to je i bio cilj cijele gungule pod reflektorima Ženeve, jer ljudi iz Rimac Automobila već dobro znaju da je uz novinarski vjetar u leđa kudikamo lakše doći do svježeg novca potrebnog za ulaganje u razvoj i proizvodnju baterija, motora i elektronike. Što je, na hrvatskom bi se reklo, core business tvrtke iz Svete Nedelje.

Koliko god, naime, Concept_One plijenio pozornost i ponosno nosio titulu prvog serijskog automobila proizvedenog u Hrvatskoj, prvenstveno je ipak riječ o lijepo dizajniranom izlogu napredne tehnologije, kojim se u Rimac Automobilima nadaju privući nove ulagače. Jednostavno, tvrtka iz Svete Nedelje usmjerila se na razvoj novih, naprednih tehnologija, što je lukrativna djelatnost, ali ju je nemoguće provoditi bez stalnog i nesmetanog priljeva novca. Potencijalnih 10 milijuna eura od prodaje Concepta_One i Concepta_S bogatašima diljem svijeta sigurno će dobro doći, no dugoročno je to samo kap u moru potrebnih sredstava za poslovanje brzorastuće hrvatske tvrtke koja hrabro grabi naprijed i danas vrijedi opipljivih 70 milijuna eura.

Lista narudžbi u ovom trenutku je krcata, u pogonima koji su već prilično tijesni za 150 zaposlenika proizvode se elektopogoni za plovila, električni superbicikli Greyp koji se uključuju otiskom prsta i jure 65 km/h, baterije i elektromotori za niz kineskih tvrtki... Da bi takav ozbiljan pogon funkcionirao, treba imati novac. Rimac Automobili privlačna su roba za ulagače koji danas drže 18 posto udjela u tvrtki. Svjedoči tome i sasvim javan te prilično živopisan popis postojećih suvlasnika, koji će se nakon salona u Ženevi vjerojatno dodatno proširiti. U prvom krugu prikupljanja sredstava održanom 2014. prvi se u vlasničku strukturu upisao milijunaš Frank Kanayet Yepes. Jedan od najbogatijih ljudi u Kolumbiji prije desetak godina prodao je svoje naftne bušotine, a s obzirom na to da je i zakleti zaljubljenik u sportske automobile, ne treba čuditi što mu se svidjela priča oko Rimac Automobila. Prvo je kupio dva posto, a već do kraja 2014. došao je do 6 posto udjela u tvrtki. I odmah pomogao Rimcu ući u Formulu E, relativno novo, ali probitačno natjecanje pod ravnanjem krovne automobilističke organizacija FIA, koje je Concept_One inaugurirala u službeno vozilo direktora utrke. Ubrzo zatim u vlasničku strukturu ušao je još jedan kapitalac - Tak Cheung Yam, uspješni poslovnjak iz Hong Konga. Kineskog bogataša Mate Rimac impresionirao je na jednom neformalnom doručku u Hong Kongu, nakon čega je Tak Cheung Yam posegao u džep i kupio dva posto udjela u tvrtki. A uspješno prikupljanje novca, čak i obilnije od očekivanog i sasvim dovoljno zastvarivanje već tada zacrtanih poslovnih planova, zaokruženo je dogovorom s kineskom tvrtkom Sinocop Resources, koja danas nosi naziv China Dynamics i više se ne bavi samo rudarstvom nego, znakovito, proizvodnjom baterija i električnih vozila. Za pet milijuna eura u gotovini i 20 milijuna hongkonških dolara - ili približno dva milijuna eura - vrijednim dionicama vlastitog konzorcija dobili su 10 posto udjela tvrtke i omogućili, nije tajna, proizvodnju serijskog Concepta_One.

Sve skupa dalo je ozbiljan vjetar u leđa tvrtki iz Svete Nedelje, kojoj se tako počelo isplaćivati prisustvo na raznim mondenim okupljalištima zaljubljenika u automobile diljem svijeta i usput stečena poznanstva. Nakon što je predstavio konceptnu izvedbu Concepta_One u Frankfurtu 2011., Mate Rimac promovirao je svoj supersportski elektroauto gdje god je stigao. Posjećivao je najveće skupove kolekcionara Concours d' Elegance, a ciljano je odlazio i na manje, ali ugledne salone automobila, poput onog u Monaku. Brojni mediji tada su prenijeli kako se tom prilikom u Concept_One zaljubio i princ Albert, koji je čak u kameru izgovorio da bi sebi sigurno kupio jedan samo da nema ugovor s drugim proizvođačem automobila.

Ivan Lacković / EPH

Tehnološki izbrušenija verzija Rimčeva osnovnog modela izazvala je veliki interes na sajmu u Ženevi

U cijelom tom žrvnju upoznao je i čovjeka zaslužnog za ime tvrtke na kojemu svi u autoindustriji lome jezik - Christiana von Koenigsegga, osnivača i vlasnika renomirane švedske manufakture specijalizirane za proizvodnju brutalnih sportskih automobila. Iako je Koenigsegg stariji 16 godina, dva automobilska entuzijasta brzo su našla zajednički jezik, sprijateljila se i dogovorila poslovnu suradnju. Kao rezultat nastala je čudesna Koenigsegg Regera, superautomobil koji kombinacijom motora s unutarnjim sagorijevanjem i elektropogona raspolaže sa nevjerojatnih 1500 KS i do 400 km/h ubrzava za manje od 20 sekundi. Regera je premijerno prikazana prošle godine u Ženevi, a tvrtka iz Svete Nedelje napravila je baterijski sustav od 500 kW mase samo 115 kg, što dobiva na vrijednosti kad se zna da slični sustav obično imaju više od pola tone. A što je najbolje, Koenigsegg nije sakrio suradnju s Rimcem, te Regera ima ugraviranu pločicu na kojoj piše da je elektropogon osmišljen i proizveden u Rimac Automobilima. Ne treba ni reći koliki je poguranac time napravio hrvatskoj tvrtki, u kojoj je već tada, zanimljivo, zaposlenici nisu bili isključivo Hrvati. Rimac je, naime, na vlastito razočaranje brzo shvatio da ponuda domaćih inženjera i nije neograničena, a kako je trebalo pratiti galopirajuć rast poslovanja, preostalo mu je jedino na određena, specijalizirana mjesta zaposliti strance.

"Moramo biti svjesni da je ovo startup firma. Ili ćemo postati veliki ili ćemo ostati mali i propasti", filozofija je Mate Rimca.

Gledajući unatrag, pogotovo još zaslijepljeni sjajem Ženeve, moglo bi se tako zaključiti da je Mate Rimac do uspjeha došao tako što su mu se čudotvorno otvarala sva vrata na koja je pokucao. No, to ni blizu nije istina. Dapače, Rimac se morao gadno pomučiti da bi uspio i postao vjerojatno najmlađi milijunaš u Hrvatskoj, barem među onima koji su sami stekli novac. Posebno nakon što nije želio otići iz Hrvatske čak i kad su bogati ulagači iz Abu Dabija time uvjetovali izdašnu financijsku potporu...

Dolazili su mu, ne krije, iskapčati i plin i struju, a jedno je vrijeme strahovao i od deložacije, s obzirom na to da nije uspijevao skupiti novac za najamninu. A upravo školski primjer nebrige države zbio se sredinom 2012., kad je Europska komisija objavila natječaj čiji je zadatak bio "konstruirati superautomobil vrhunskih performansi". Projekt je mogao vrijediti između dva i četiri milijuna eura, a EU se pritom obvezala pokriti polovicu troškova. No, iako je Concept_One tad već bio u punoj formi, tvrtka iz Svete Nedelje jamčila je miran život i skinula ovršitelje s vrata, nisu se javili na natječaj jer nisu mogli osigurati polovicu potrebnih sredstava. Od države, naime, do danas nisu dobili opipljiviji novac, iako je Rimac odlikovan Redom Danice Hrvatske s likom Nikole Tesle... Uglavnom, da bi ipak došli do nekakvog novca, svoju se tehnologiju ipak prodali španjolskoj tvrtki Applus IDIADA, koja je potom pobrala sve vrhnje i maskirani Concept_One predstavila kao svoj Volar-e, čudesni elektromobil koji su, eto, iz vedra neba razvili u tek četiri mjeseca. Španjolci, doduše, zbog velikih natpisa Rimac na elektromotorima i žigova Lipik Glassa na vjetrobranskim staklima nisu tajili suradnju s Rimcem i službeno ga navodila kao dobavljača "za zajednički razvoj automobil", a Rimac zbog ugovora o tajnosti podataka nije bio pretjerano raspoložen za priču. No, barem su izvukli nekakav novac da bi preživjeli...

Kako god, sve to je danas daleka prošlost. A budućnost je svijetla. Rimac je danas, voli se sam pohvaliti, na čelu jedinog profitabilnog proizvođača automobila na struju na čitavom svijetu, sanja o novim, većim poslovnim prostorima uz koje bi volio imati i poljoprivrednu farmu i proizvoditi organsku hranu, a od brojnih priznanja koje je skupio u svojih tek 28 godina posebno voli istaknuti nagradu za poslodavca godine, kao i potvrdu na kojoj stoji da je vlasnik Guinnessova rekorda za najbrži električni automobil na svijetu. Možda je došlo vrijeme i da mu država pokloni malo pažnje.

SADRŽAJ JE PREUZET IZ JEDNOG OD PROŠLIH BROJEVA GLOBUSA. DOLJE POGLEDAJTE NASLOVNICU NOVOG BROJA GLOBUSA, KOJEG NA SVIM KIOSCIMA MOŽETE KUPITI OD SRIJEDE:

Orešković: Vidio sam vrhunsku tehnologiju i poduzetnički duh

ZAGREB- Predsjednik Vlade Tihomir Orešković posjetio je u ponedjeljak tvrtku Rimac Automobili, a nakon susreta s osnivačem i vlasnikom Matom Rimcem poručio je da je vidio vrhunsku tehnologiju i poslovni duh koji priželjkuje za cijelu Hrvatsku.

"Gospodin Rimac baš me iznenadio. Putovao sam svijetom i vidio svakakvu tehnologiju, a ovo je čudo", rekao je Orešković u izjavi za novinare nakon obilaska Rimčevih pogona.

Orešković je dodao kako je, uz vrhunsku tehnologiju i inovacije, osjetio i poduzetnički duh koji Hrvatskoj počesto nedostaje.

"Čestitam Rimcu. On je primjer čovjeka koji je uspio uz pomoć vizije i ljubavi", rekao je Orešković, dodajući kako Rimčev primjer pokazuje da "1+1 mogu biti 3".

Rimcu je poručio da ima Vladinu podršku.

Mate Rimac kazao je, pak, kako nije točno da se "u Hrvatskoj ništa ne može", što se često može čuti.

"Imamo puno dobrih primjera koji dokazuju da se može. Mi smo jedan od njih – iz garaže do firme koja danas ima više od 150 zaposlenih, izvozi u 20 zemalja na pet kontinenata i radi za neke od najjačih imena u automobilskoj industriji".

Rimac ističe da mu nije bio cilj nešto tražiti od Vlade nego, kako je rekao, možda pomoći privući velika imena u autoindustriji da u Hrvatskoj otvore razvojne i proizvodne pogone.

"Hrvatska je bijela točka na karti Europe, u kojoj nema puno automobilske industrije. Može se puno više i Hrvatska za to ima potencijala", rekao je Rimac.

Po njegovom mišljenju, Hrvatska bi mogla postati centar izvrsnosti i kompetencija za nove tehnologije. "Zašto to ne bi bila baš Hrvatska? To je prilika", rekao je Rimac.

Upitan kako Vlada može konkretno pomoći u ostvarenju tih zamisli, premijer Orešković odgovorio je da je dogovoreno sastavljanje prezentacije Hrvatske za strane investitore, koja bi im bila predstavljena kroz 'road show'.

Rimac je dodao kako je konkretni povod današnjeg susreta s premijerom bila mogućnost dovođenja jednog njihovog industrijskog klijenta u Hrvatsku koji traži lokaciju za nove pogone.

"Nadam se da ćemo se moći dobro prezentirati, kako bismo tu firmu doveli u Hrvatsku", zaključio je.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
14. studeni 2024 20:16