Priča je dobro poznata. Razvitak internog projekta unutar neke tvrtke otkrije da na tržištu postoji potreba upravo za takvim proizvodom. Tako su nastali danas nezamjenjivi servisi poput Gmaila i Google Mapsa, kao i Twitter, enigmatski i često neshvaćen internetsko-mobilni gigant stvoren na ideji od samo 140 znakova.
Twitter je započeo kao interni servis za slanje kratkih poruka unutar manjih grupa zaposlenika tvrtke Odeo. Nakon svojeg začetka, u ljeto 2006. godine, izdvojio se u zasebnu tvrtku već na jesen iste godine, no kreatori servisa Jack Dorsey, Evan Williams, Biz Stone i Noah Glass su se već našli u problemima. Imali su proizvod koji im se sviđao, ali ga nije bilo moguće kategorizirati jer, kako je Williams u jednom intervjuu rekao: “Twitter nije ništa zamijenio.”
Ta procjena će se kasnijim razvojem pokazati samo donekle točnom. Servis za slanje kratkih poruka (ograničenih na samo 140 znakova, 20 manje od konvencionalnog SMS-a) doživio je prvi veliki uspjeh na festivalu South by Southwest gdje mu je dnevna produkcija sadržaja skočila za 200 posto i, kako kažu, ostalo je povijest.
Svakodnevica na Twitteru također je napredovala od prvih dana razmjene osnovnih informacija o trenutačnim mislima i kretanjima (oni koji ga poznaju kažu da Jack Dorsey jednostavno obožava ljudima govoriti što u svakom trenutku radi) do današnje kombinacije vijesti, komentara (koji često znaju prijeći u trolanje unutar zajednice), promocije i korisničke podrške. Htjeli to priznati ili ne i bilo da se radi o aktivnim korisnicima ili samo pasivnim pratiteljima, Twitter je postao dio naše online egzistencije, jer od njega jednostavno ne možete pobjeći.
Zašto je tomu tako?
Twitter je među društvenim mrežama najbrži kad se radi o donošenju najnovijih informacija i sadržaja, često u trenutku kad se ti sadržaji događaju, a informacije kreiraju. Brži je od Facebooka jer se ne mora boriti sa svim parametrima koji ulaze u kreaciju Facebookova slijeda vijesti koji korisnik dobiva u svom news feedu. Twitter jednostavno izbacuje tweetove kronološki, tako da ste uvijek u toku jer vam najnoviji stalno dolaze. Taj fokus na novo i najnovije u smislu sadržaja naveo je mnoge da u startu ospore Twitteru mjesto u panteonu društvenih mreža, nego su ga potjerali u društvo RSS-a i agregatora vijesti. Postavlja se pitanje zašto Twitter ne može biti oboje? Očito je da je kriza identiteta u Twitteru duboka i vidljiva.
Upravo zbog te krize Twitter stagnira, a to je više nego očito. Korisničko iskustvo često zna odbijati nove korisnike zbog, skoro bi se moglo reći, neprijateljske atmosfere pri pristupanju. Nema ništa gore od gledanja u svojih nula sljedbenika i razmišljanja što napisati za njih kad znate da to nitko neće vidjeti. Mnogi su odustali prije nego što prvi puta zacvrkutali.
U želji da Twitter prepozna svoj puni potencijal i napravi zaokret u poslovanju, jedan od investitora u kompaniju Chris Sacca objavio je svoje viđenje razvoja ove platforme te je istaknuo što on smatra najvećim problemima i najvećim prednostima Twittera. Prema Sacci, jedan od ključnih razloga zašto Twitter nije uspio poput Facebooka ili drugih društvenih mreža jest nemogućnost da kreira vlastiti narativ o sebi, nego se prepustio na milost i nemilost medija te novca investitora. Tranzicija iz privatne kompanije u javnu koja se dogodila potkraj 2013. godine, a u tvrtku je upumpala nešto više od 24 milijarde dolara (s tim da je vrednovana na 31 milijardu dolara) promijenila je i način na koji tvrtka komunicira i to je djelomično dovelo do konfuzije oko razvoja i planova za budućnost.
Ono što Sacca smatra da Twitter radi dobro jest razvoj proizvoda, što onih koji čine jezgru kompanije, što popratnih te riskiranje kod promjena upravo te jezgre. Integracija s Googleom na način da će svaka Google pretraga pokazivati i tweetove na temu pretrage te akvizicija aplikacije Periscope su ključne pobjede u Twitterovoj borbi za diferencijaciju platforme od drugih društvenih mreža. Međutim priljev novih korisnika nije onakav kakav bi trebao biti prema Saccinim očekivanjima, a čak je jedna milijarda korisnika isprobala Twitter, no nisu se zadržali. Oglašavanje putem direktnog kontakta s korisnicima nije zabilježilo željeni uspjeh, a sve to je rezultiralo gubitkom povjerenja u vodstvo tvrtke, koje povrh svega nije uspjelo uvjeriti investitore u sve potencijalne poslovne prilike koje Twitter nudi.
Većina problema koje je Sacca identificirao mogu se svesti pod zajednički nazivnik nepoželjnog korisničkog iskustva, jer ga ljudi doživljavaju kao teškog za korištenje pa ga se zato boje, a ne pomaže to što nitko koga poznaju nije na njemu (barem ne u onom obujmu kako na Facebooku). Kako to promijeniti, a ne naljutiti onih 300 milijuna korisnika kojima se Twitter sviđa upravo onakav kakav jest, a kako pronaći najbolji sadržaj između 500 milijuna tweetova koliko se prosječno svaki dan pošalje?
Sacca smatra da Twitter treba napustiti pretpostavke da su najnoviji tweetovi automatski oni koji su najbolji samim time što su najnoviji te da najbolje tweetove objavljuju samo ljudi koje neki korisnik prati. Koraci prema naprijed su tu već učinjeni, uvođenjem opcije kao što su “Dok vas nije bilo...” koja skuplja najbolje tweetove koji su kreirani između dva paljenja aplikacije.
Ono što razlikuje Twitter od ostalih društvenih mreža jest usmjerenje na neposrednost i sve što se događa uživo. Sacca naglašava da se akvizicija Periscopea može smatrati Twitterovim najboljim poslovnim potezom jer je u prijenosima uživo budućnost odnosno sadašnjost. Nakon toga se kao logičan korak nameće organizacija sadržaja po kanalima odnosno sferama interesa, a kad korisnik pronađe neki sadržaj koji mu se osobito sviđa, morao bi postojati način da se taj tweet ili skupina tweetova efektivnije sačuva. Tematizacija i segmentacija korisničkog iskustva nalazi se u središtu Saccina manifesta, a čini se da je Twitter ili poslušao njegove savjete ili je već o tome razmišljao pa njegova stajališta zvuče kao svojevrsni uvod u ono što slijedi.
Ovdje na scenu stupa novi projekt radnog naslova “Grom” koji bi trebao korisnicima pokazivati ono najbolje od Twittera, i to na način na koji to Twitter radi najbolje i drukčije od svih ostalih.
Što nam donosi ovo “olujno nevrijeme”? Twitter planira redizajnirati korisničko iskustvo oko onoga što radi bolje od svih drugih društvenih mreža, a to je donošenje aktualnih sadržaja u gotovo u realnom vremenu. Međutim, za razliku od Facebooka koji organizaciju svog news feeda prepušta tajnovitom algoritmu, Twitterovu grmljavinu će kreirati ljudski urednici iz baze sadržaja koji zajednica kreira.
Will Oremus iz uglednog Slatea kaže da Twitter treba mutaciju u medijsku kompaniju kako bi preživio na tržištu i nije teško vidjeti da se i projekt “Grom” te akvizicija aplikacije Periscope uklapaju upravo u takvu viziju. Da ne bude da drugi nisu znali za to, Facebook također planira integrirati medijski sadržaj u svoju platformu kako bi konzumaciju vijesti na svojoj platformi pretvorio u kvalitetnije iskustvo, a ni Google ne zaostaje u takvim pokušajima, no njihovi potezi su više usmjereni na video i građansko novinarstvo.
Projekt “Grom” zapravo je odličan međukorak jer predstavlja nadogradnju postojeće Twitterove usluge koja je vodeća na tržištu. Sam Twitter često se zna pretvoriti u čistog usmjerivača prometa na stranice, dok bi ovakav iskorak mogao značiti više vremena provedenog na samoj društvenoj mreži, plus za oglašivače koji žele pristup korisničkoj bazi. Umjesto prijašnjeg fokusa na informacije i njihovo dostavljanje, Twitter se značajnije okreće korisnicima te će projekt “Grom” sve podrediti korisnicima, i urednike i geolokacijske specifičnosti te pohranjenu povijest pregledavanja tweetova.
Upravo je na to upozorio Sacca u svom blogu gdje otvoreno poziva Twitter da ono što ima najbolje, a to je po njemu sadržaj, donese što je većem broju korisnika kroz usustavljeniju prezentaciju.
“Grom” će ljudima donositi sadržaj baziran na događajima koji su posebno odabrali urednici koji će ih sortirati oslanjajući se na uobičajene novinarske prakse, ali i na podatke o raširenosti i popularnosti pojedine priče odnosno događaja. Twitter cilja na to da takvih “gromovitih” događaja na dan bude 7 do 10, a kolekcije događaja moći će se uglaviti i na druge stranice. Neovisno o tome nalazite li se na svom računalu ili na mobitelu, kad kliknete na jedan takav specijalni događaj, tweetovi vezani uz njega preuzet će vaš cijeli ekran te ćete kroz njih kretati mičući ih lijevo i desno. Sadržaj koji ćete pritom moći vidjeti bit će raznovrstan te će podjednako uključivati čisto tekstualne tweetove, fotografije, vineove (ultrakratke videe) i Periscope prijenose uživo. Sadržaj će korisnici moći konzumirati neovisno o listama sljedbenika ili algoritmu osobnih preferenci, a što je još važnije, čak ni račun na Twitteru neće biti potreban za pristup.
Priče će biti formirane i oko specifičnih zemljopisnih odrednica, tako bismo u Hrvatskoj potencijalno mogli vidjeti posebni sadržaj formiran oko Sinjske alke. Sadržaj u tako uređenom news feedu uključivao bi vineove pogodaka u sridu, fotografije posjetitelja prije, poslije i tijekom manifestacije, dok bi medijske kompanije koristeći svoje Periscope račune mogle događaj prenositi uz komentar novinara uživo. I to nije sve.
Twitter zajednica svakog četvrtka objavi nevjerojatno kreativan i zanimljiv sadržaj pod hashtagom #ThrowbackThursday, međutim teško je do njega doći, čak i ako ste aktivni korisnik, jer je jednostavno fizički nemoguće sav taj sadržaj na kvalitetan način konzumirati. No, što vam vrijedi sav taj odličan sadržaj ako ga nema tko vidjeti? Twitter upravo na ovo pitanje želi odgovoriti mijenjanjem korisničkog iskustva te orijentacijom da što više korisnika vidi sadržaj koji tvrtka smatra izvrsnim u želji da će se na taj način potencijalni korisnici animirati na uključenje u zajednicu.
Ako ovaj projekt zaživi i ne propadne kao sličan pokušaj u prošlosti u obliku posebnog odjeljka na stranici pod imenom Discover, Twitter će postati punopravna medijska kuća s, kako Chris Sacca kaže, najboljim sadržajem za koji nitko ne zna da je tamo. A kažu da grom nikad ne udara dva puta u isto mjesto. Twitter se kladi na suprotno.
Direktor Twittera Dick Costolo kompaniju je napustio prije nekoliko dana, nova era može započeti.
SADRŽAJ JE PREUZET IZ JEDNOG OD PROŠLIH BROJEVA GLOBUSA. DOLJE POGLEDAJTE NASLOVNICU NOVOG BROJA GLOBUSA, KOJEG NA SVIM KIOSCIMA MOŽETE KUPITI OD ČETVRTKA:
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....