PODUZETNICI OČAJNI

PRIVATNI PRIJEVOZNICI TRAŽE HITAN SASTANAK S DONČIĆEM 'Ako se ovo nastavi, Ministarstvo prometa će nas uništiti'

'Prvo su nam izdali međunarodne dozvole. Onda smo uložili u nove autobuse i zaposlili vozače. Nakon šest mjeseci su nam dozvole ukinuli...'

Vlasnici četiriju privatnih tvrtki za autobusni prijevoz koje zajedno imaju 80 autobusa i zapošljavaju ukupno 250 ljudi pokrenuli su spor na Upravnom sudu protiv Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture. Tvrde da se nad njima provode nezakonite radnje, pozivaju DORH da sve istraži i u otvorenom pismu traže hitni sastanak sa ministrom Sinišom Hajdašem Dončićem kako bi se riješio njihov problem.

Riječ je tvrtkama APZ Imotski, Autohercu iz Metkovića, Puntamika Line-u iz Zadra i Črnja Toursu iz Rovinja koji su se udružile kako bi vratili međunarodne dozvole koje sui m, kako tvrde, naprasno ukinuli.

O čemu se točno radi?

Prošle godine ministarstvo je privatnim prijevoznicima omogućilo da zatraže i dobiju dozvole za međunarodni linijski prijevoz putnika. Primjerice, APZ Imotski dobio je dozvolu za liniju Imotski- Beč, Autoherc je dobio liniju Imotski-Frankfurt, a oba prijevoznika odrađuju linije Dubrovnik-Ljubljana i Split-Brežice.

Črnja Tours naprimjer vozi relaciju Zagreb-Trst, sa stajalištima u Rijeci, Puli, Rovinju, Poreču, Novigradu, Umagu, Koperu i Rabuieseu. Naravno, svi oni međunarodne linije pune sa putnicima koji putuju samo dio te relacije, iz Pule u Rovinj recimo, ili iz Splita za Zagreb. Dozvole koje su dobili to su im uostalom i omogućavale. To se u prijevozničkom žargonu naziva kabotažom.

Cijena karte postala je jeftinija, a autobusi su vozili češće. Putnika je bilo sve više.

Privatnici na ovaj način prosperiraju i nabavljaju nova vozila, zapošljavaju nove ljude, a putnici se voze jeftino i brzo. Uostalom, vlasnici ovih tvrtki zbog dozvola su nabavili dodatnih 18 autobusa.

“Kad smo nakon ulaska u EU dobili pravo na međunarodne dozvole s prijevozom na unutarnjim linijama, to nam se učinilo kao odlična poslovna prilika i željeli smo, unatoč rizicima biti prvi, jer zašto bi bili zadnji? Na naše sumnje u ministarstvu su odgovarali da je to moguće i da samo pošaljemo zahtjev ako dozvole želimo”, objašnjavaju nam privatnici koji su se zbog ovog medijskog istupa okupili u Zagrebu.

Riječ je o Ivanu Kraljeviću iz APZ-a, Luji Šućuru iz Autoherca, Vladi Deranji, direktoru Puntamike i braći Igoru i Alenu Črnji iz Črnja Toursa.

Proces izdavanja dozvola trajao je između 30 i 60 dana, a izgledao je ovako: za liniju Split-Zagreb-Minhen-Frankfurt zahtjev se slao našem ministarstvu (ono ga je i odobrilo), ali i njemačkom ministarstvu, koje ga je isto odobrilo, ali uz napomenu da se prijevoznici moraju obvezati da između Munchena i Frankfurta neće razvoziti njemačke putnike. Odnosno vršiti kabotažu.

“Za to vrijeme naše ministarstvo ovjerava vozni red, i cjenik te itinirer pa dobijamo dozvole koje vrijede pet godina”, objašnjavaju nam.

Međutim, nije prošlo ni šest mjeseci u kojima su prijevoznici uložili novac u buseve i uhodavali linije da spremni dočekaju sezonu, a Ministarstvo međunarodne dozvole već mijenja. I to pred početak te iste sezone.

Zabranjuje kabotažu na međunarodnim linijama. Pojednostavljeno, APZ i dalje smije voziti putnike iz Imotskog u Frankfurt. No, putnike koji na toj liniji putuju samo od Splita do Zagreba ne smiju. Črnja Tours smije prodavati karte za liniju Zagreb- Trst, ali ne i karte za dionicu na toj istoj liniji, od Rijeke do recimo Pule.

No situacija je još kompliciranija. Kabotaža je naime nešto što države u pravilu ne dozvoljavaju nikome osim domaćim autoprijevoznicima. Putnike unutar dvije destinacije u nekoj zemlji mogu doduše prevoziti i stranci, ali pod restriktivnim uvjetima koji postupno nestaju zbog liberalizacije tržišta.

Zbog toga Nijemci ne dozvoljavaju hrvatskim prijevoznicima da putnike voze od Munchena do Frankfurta, ali zar Hrvatska to ne dozvoljava hrvatskim prijevoznicima od Splita do Zagreba?

Stvar regulira Uredba EZ broj 1073/2009 koju su donijeli Europski parlament i pazite sad: Vijeće o zajedničkim pravilima za pristup međunarodnom tržištu usluga prijevoza običnim i turističkim autobusima. Temeljem te Uredbe kabotaža nije dopuštena osim ako to obavljanje unutarnjeg cestovnog prijevoza ne dopusti nadležno tijelo.

U ovom slučaju to je Dončićevo ministarstvo.

“Sukladno čl. 2. st.1. točke 7. Uredbe, kabotaža znači ukrcaj ili iskrcaj putnika u istoj državi članici EU u sklopu međunarodnog linijskog prijevoza ali pod uvjetom da to nije glavna svrha prijevoza”, stoji u jednom od odgovora ministarstva APZ-u.

Pojednostavljeno, u ministarstvu smatraju da se kabotaža na liniji Imotski-Frankfurt ne može obavljati jer ispada da se liniju održava samo da bi prevozili putnike unutar Hrvatske.

“Potrebno je voditi računa da dozvola ne utječe ni ne ugrožava održivost drugih istih linija koje postoje unutar zemlje jer se u protivnom dozvola ne izdaje. Ovo ministarstvo je naknadnom analizom i saznanjima o načinu obavljanja prijevoza utvrdila da dozvola koju smo vam izdali značajno utječe na održivost prijevoza unutar RH”, stoji nadalje u pojašnjenju tvrtci iz Imotskog.

Da opet pojednostavnimo: APZ na istim relacijama putnike prevozi po cijenama nižim od konkurencije i na konto popunjenijih autobusa zarađuje.

Jer da voze samo između dva hrvatska grada ne bi si mogli dopustiti jeftinije karte. Time zapravo, ako je suditi po odgovorima ministarstva stvaraju nelojalnu konkurenciju.

Zato je naknadno odlučeno da se unutar već izdanih dozvola prijevoznicima poput APZ-a, Puntamike ili Črnja Toursa upiše da im je zabranjeno obavljati unutarnji prijevoz putnika u RH u slopu međunarodnih linija.

U otvorenom pismu u kojem Dončića pozivaju na razgovor, prijevoznici ovako odgovaraju:

“Čelni ljudi ministarstva prema nama provode niz nezakonitih radnji. Situacija je jednostavna: vaše ministarstvo izdalo nam je je međunarodne dozvole, a sad nakon samo godinu dana donosi ničim obrazloženo rješenje kojim zabranjuje unutarnji prijevoz u RH u sklopu tih istih dozvola”, tvrde.

No, i prije dopune su iz ministarstva, doznajemo, pojedinim autobusnim kolodvorima slali dopise u kojima su ih upućivali da tvrtkama s međunarodnim dozvolama više ne prodaju karte za unutarnji prijevoz.

“Da, tako je počelo. Izdali su nam preko 30 dozvola koje vrijede pet godina, a nakon šest mjeseci poslali su dopise kolodvorima u kojima im ‘preporučaju’ da nam više ne prodaju karte. Nekim kolodvorima koji su u vlasništvu naših izravnih konkurenata poput onog u Splitu, Makarskoj, Rijeci i Puli ta je ‘preporuka’ bila samo izgovor da nas izguraju iz posla. Nismo oštećeni samo mi, ali izgleda da su ostali privatnici na neki način utišani”, kažu četvorica prijevoznika.

Smatraju da oni ovakvim hirovitim odlukama štite monopoliste na tržištu kojima nikako ne odgovara da im ‘male ribe’ uzimaju putnike i za iste relacije nude i dvostruko niže cijene.

“Svemu ovome prethodila je procedura koja podrazumijeva suglasnost države prijevoznika i države domaćina. Prijevoznik je udovoljio svim propisima, dostavio svu dokumentaciju. Nije stoga moguće naknadno izvršavati dopunu dozvole. Je li moguće da je toliki broj dozvola izdan omaškom jednog službenika?

Ili je iza svega veća kriminalna organizacija? Neka o tome odluči DORH.

Razočarani smo u cijeli sustav”, kažu.

Sumnjaju da im je ministarstvo zapravo dozvolilo nešto zbog čega su se zadužili i krenuli u novi biznis, samo da bi ih onda kad je prekasno zaustavili i tako im nanijeli još veću štetu. Zanimljiva je još jedna stvar.

Naime, u izdanim rješenjima u kojima se pravo na kabotažu poništava ministarstvo jasno i glasno priznaje slijedeće: dozvole koje smo vam izdali prije devet mjeseci nisu potpune, jer je u njih propušteno upisati posebnu napomenu.

“Propušteno? Tko je to propustio i zašto? Hoće li netko za propust odgovarati? I tko?”, pitaju se i pojašnjavaju proceduru: ako se doista utvrdilo da mi svojim poslovanjem ugrožavamo konkurenciju prvo se o tome mora obavijestiti EU, a oni nas temeljem analize tržišta koju naše ministarstvo prometa nikad nije provelo, mora upozoriti šest mjeseci prije ukidanja dozvola. Ali analize nema, kao ni upozorenja EU.”

Četvorka tvrdi kako je već učinjena velika šteta, te kako će tužiti državu za izbjeglu dobit, a planiraju se obratiti i Europskoj Komisiji.

Od otvorenog pisma ministru prošlo je trideset dana. Nitko im se još povratno nije javio.

Ministarstvo: 'Izdane dozvole ne daju pravo prijevoznicima obavljati unutarnji prijevoz putnika'

U svom odgovoru Minitarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture tvrdi kako je sve po zakonu.

“Do danas smo odobrili više od 100 međunarodnih linija sa odredištem u više država članica EU, a dozvole za međunarodni prijevoz putnika na tim linijama su izdane za tridesetak prijevoznika. Od početka izdavanja u dozvole se nisu upisivale nikakve posebne napomene o zabrani obavljanja unutarnjeg prijevoza putnika u RH za domaće prijevoznike, odnosno kabotaže za strane prijevoznike, iako se takav prijevoz može obavljati samo uz posebno dopuštenje nadležnog tijela.

Naknadno, kada je utvrđeno da su prijevoznici na osnovu dozvola za međunarodni prijevoz putnika počeli obavljati unutarnji prijevoza putnika, i da glavna svrha uspostave određenih međunarodnih linija nije bilo pružanje usluga između stajališta u različitim državama članicama EU, u dozvole su se počele upisivati posebne napomene o zabrani obavljanja unutarnjeg prijevoza putnika u zemlji”, kažu u MPPI-u.

Svi prijevoznici kojima su ranije izdane dozvole bez upisane napomene su krajem prošle godine pozvani da dostave izdane dozvole radi upisa zabrane obavljanja unutarnjeg prijevoza. Većina prijevoznika se odazvala na poziv Ministarstva.

“Prijevoznici koje vi spominjete u svom upitu to nisu učinili, zbog čega je ovo Ministarstvo po službenoj dužnosti donijelo rješenja o dopuni izdanih dozvola. Izdane dozvole ne daju pravo prijevoznicima obavljati unutarnji prijevoz putnika. Ovi prijevoznici u više navrata bili na sastancima u Ministarstvu, a svoja prava imaju mogućnost tražiti i pred nadležnim sudskim tijelima”, zaključuju u MPPI.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
14. studeni 2024 23:26