POST MORTEM

Smrt i vječnost u digitalno doba

Do 2065. godine broj mrtvih na Facebooku nadmašit će broj živih. Nekoliko novih tvrtki odlučilo je da se za njih treba pobrinuti
 Sipa

Obiteljska tragedija potaknula je Roberta Srpaka da potraži odgovor na teško pitanje.

Prije 11 godina preminuo mu je mlađi brat Marijo, pa se zapitao što iza pokojnika ostane nakon ispraćaja, kad se obitelj i prijatelji raziđu.

"Malo toga", kaže mi. Sjećanja i uspomene ostaju zarobljene po ormarima, starim kutijama, albumima i folderima na kompjuterima te brzo izblijede.

Marijeva kći u tom je trenutku imala samo četiri godine i nije bila spremna na ozbiljan, veliki razgovor o ocu. Trebalo je stoga sačuvati uspomenu na njega, imao je samo 30 godina.

Tako je, nakon godina promišljanja i razvoja nastao MemoAngel, prvi hrvatski startup koji se priključuje globalnom poslovnom trendu tzv. digital afterlifea, odnosno web stranicama i servisima koji se bave uspomenama na pokojnike.

Na društvenim mrežama ionako sve više živimo, pa zašto onda putem njih ne bismo i umirali ili kao kombinacija fotografija i priča, kroz jedinice i nule, živjeli vječno? Ideja, kontroverzna samo na prvi pogled, u svijetu je već dobrano zaživjela i postala uspješan biznis.

Uostalom, samo legacy.com mjesečno ima više od 35 milijuna pojedinačnih posjetitelja, a web stranica thedigitalbeyond, autoritet za ove teme, izlistala je najmanje 54 globalna online servisa koji se bave digital death managementom i ogranizacijom internetskih spomenika i sprovoda.

"MemoAngel je digitalni servis za uspomene. Želimo ljudima širom svijeta omogućiti da sačuvaju i njeguju sjećanja na voljene", objašnjava Globusu Roberto i naglašava da MemoAngel nije mjesto žalovanja i tuge već mjesto koje obilježava nečiji život s ponosom i zahvalnošću.

Ovakve tvrtke u manje od deset godina razvile su se iz običnih društvenih mreža u važan poslovni segment, samo u SAD-u vrijedan 18 milijardi dolara za planiranje sprovoda, kupnju lijesova i parcela, pohranu memorabilija, oporuka, pa čak i novca. Svim podacima pristup je moguć bilo kada, s bilo kojeg kraja planeta - gdje god postoji internetska veza.

A izbor usluga doista je nevjerojatan.

Afternote recimo omogućuje korisnicima da stvore vlastiti profil na kojem mogu obznaniti svoje želje za pokop, oprostiti se unaprijed od voljenih, pa čak i sastaviti svoj "bucket list", odnosno popis stvari koje žele doživjeti prije nego što umru.

Jednom rečenicom - mogu unaprijed urediti svoju digitalnu ostavštinu.

Aftersteps, osnovan 2010., korisnike vodi kroz postupak planiranja posmrtnih usluga. Pod egidom "završite svoje obaveze na vrijeme", omogućuju online naručivanje lijesa, kupnju parcele za ukop i rješavanje papirologije, čime se postupak ubrzava i pojeftinjuje.

Afterwords pak dozvoljava korisnicima da voljenima ostave poruke koje se aktiviraju i šalju nakon smrti. Da iznenada umrete, što biste poručili voljenima, pitaju potencijalne korisnike osnivači servisa.

Slično funkcioniraju i Dead Man's Switch i Death Switch. Oba očekuju da im se korisnici povremeno javljaju, da su živi i zdravi, a kad se to ne dogodi, nakon niza provjera, aktivira se automatsko obavještavanje najmilijih. Za 19,95 dolara Death Switch nudi slanje 30 email poruka s obaviješću o smrti (privici su besplatni).

Crowdfounding projekt B-eMortal putem Indiegogoa pokušava skupiti dovoljno novca da pokrene pomalo neobičnu verziju digitalnog spomenika. Svaki korisnik za pet dolara zauvijek će dobiti uslugu da djelatnici tvrtke s vremena na vrijeme spominju njegovo ime na društvenim mrežama, pogledaju njegovu fotografiju ili ga se sjete - i to zauvijek. Moto kompanije je: umireš tek onda kad te se netko sjeti posljednji put.

Putem Bcelebrateda svi koje korisnik stavi na svoju listu bit će obavješteni e-mailom o njegovoj smrti, BestBequest je pak cloud servis koji vašu obitelj priprema na smrt, prirodnu katastrofu ili ako treba i apokalipsu, a funkcionira kao digitalni trezor u koji korisnici mogu pohraniti oporuku, brojeve socijalnog osiguranja, police životnog osiguranja, šifre tekućih računa i slično.

KeepTheirMemoryAlive je besplatna aplikacija za pametni telefon koja funkcionira kao društvena mreža za pokojne korisnike, a profilima na važne datume mogu pristupati članovi njihove obitelji i prijatelji kako bi im odali počast. Riječ je o digitalnom groblju koje se nosi u džepu.

Gdje svoje mjesto na tom tržištu traži MemoAngel?

"Mi smo specijalizirana platforma. MemoAngel prati specifično korisničko iskustvo, a zamišljen je kao self help alat kojim korisnici upotrebom scrapbooking funkcionalnosti pričaju životnu priču drage osobe", kaže Roberto.

Prevedeno: nude digitalni spomenar.

Iza svega stoji tvrtka Nebeski d.o.o. u kojoj radi 15 ljudi koji se bave dizajnom i vizualnim identitetom, produkcijom, copywritingom, lekturom, digitalnim oglašavanjem i community menadžmentom. MemoAngelu može se pristupiti preko stolnog računala, tableta ili mobitela.

"Naša ciljana publika su žene starije od 35 godina, a iako smo zamišljeni kao globalni servis, prvo krećemo na američko tržište koje nam se sa preko 300 milijuna stanovnika čini kao dovoljno veliko i otvoreno za ovakve projekte. Tamo je konkurencija velika, ali ljudi su puno više otvoreni za ovakve ideje", pojašnjava.

Na tržište izlaze pripremljeni: u sklopu Founder Institutea, najvećeg svjetskog akceleratora, MemoAngel bio je jedan od najbolje ocijenjenih projekata, kaže Srpak.

"U Americi se godišnje održi 2,5 milijuna pogreba, a svaki takav događaj na sebe veže deset osoba što bazu potencijalnih korisnika širi na 25 milijuna", kaže.

Prošlog tjedna sudjelovali su na konferenciji Collision, jednoj od najvećih svjetskih konferencija za digitalnu tehnologiju u Las Vegasu gdje su MemoAngel predstavili u kategoriji 500 najuspješnijih projekata, a u lipnju idu na Echelon 2015., najveći takav događaj na azijskom tržištu.

Poslovni model je sljedeći: korisnicima nude 30 dana besplatne probe servisa, za neograničeni broj profila, a nakon toga se plaća godišnja pretplata od 45 dolara.

Smrt je ozbiljan fenomen s kojim se suočavaju najveće društvene mreže današnjice. Zuckerbergov Facebook trenutno ima iznad miljardu korisnika, a samo u prvih osam godina postojanja umrlo je više od 30 milijuna njegovih korisnika. Deset tisuća umire ih u prosjeku svaki dan, gotovo 500 svakih 60 minuta.

Ovim tempom do 2065. godine, broj mrtvih na Facebooku prestići će broj živih. Bude li se broj korisnika i dalje povećavao ovim tempom, to će se dogoditi najkasnije do 2130. godine. Mnogi od pokojnih korisnika s aktivnim profilima i dalje dobivaju zahtjeve za prijateljstvo ili čestitke za rođenadane. Profil pokojnika na Facebooku, ali i na Twitteru ili LinkedInu može se deaktivirati po zahtjevu obitelji (mora se poslati smrtovnica korisnika i preslika dokumenta koji dokazuje srodstvo s preminulim). No profil se na Facebooku može pretvoriti i u memorijalni profil, svojevrsni spomenik na čiji zid prijatelji i dalje mogu ostavljati poruke. Do deaktivacije mreža profil vodi kao aktivan, a jednom kad se obriše, ime pokojnika može preuzeti netko drugi. Twitter profile korisnika u pravilu briše ako su neaktivni dulje od šest mjeseci, ili po zahtjevu obitelji. Google u postavkama ima opciju (Inactive Account Manager) pomoću koje korisnik odlučuje što će se dogoditi s njegovim podacima nakon što umre, odnosno bude neaktivan unutar vremenskog perioda čiju duljinu sam bira. Povijest pretraživanja YouTubea, fotografije s Picasse ili mailovi mogu se pobrisati ili poslati najmilijima.

MemoAngel u međuvremenu je dobio potporu HAMAG BICRO-a (Hrvatske agencije za malo gospodarstvo, inovacije i investicije). Od 350 projekata koji su bili kandidirani sredinom prošle godine, Srpakov projekt ušao je u top 50 (od kojih samo 12 iz IT sektora) koji su dobili sredstva. HAMAG BICRO dao im je 340 tisuća kuna. No to je samo početak.

SADRŽAJ JE PREUZET IZ JEDNOG OD PROŠLIH BROJEVA GLOBUSA. DOLJE POGLEDAJTE NASLOVNICU NOVOG BROJA GLOBUSA, KOJEG NA SVIM KIOSCIMA MOŽETE KUPITI OD ČETVRTKA:

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
15. studeni 2024 14:01