U Las Vegasu je od 6. do 9. siječnja, održan CES, najveći sajam potrošačke elektronike na svijetu, gdje je predstavljeno oko 20.000 proizvoda, od kojih će tek dvadesetina imati komercijalni život. CES je otvorio svoja vrata na nekoliko lokacija, od Las Vegas Convention Centra do hotela Mandalay Bay, a Gary Shapiro, čelni čovjek Consumer Technology Associationa, udruge koja organizira tu manifestaciju, istaknuo je kako je posrijedi najveće izdanje sajma u njegovoj 49-godišnjoj povijesti. Ove je godine nanovo proširen, pa je sajamski prostor zauzimao oko 230.000 četvornih metara. Na sajmu je sudjelovalo više od 3800 izlagača, a na njemu je bilo više od 170.000 posjetitelja, od toga 50.000 koji su došli u Sjedinjene Države iz inozemstva.
Sajam je pratilo više od 6000 predstavnika medija. Društveni mediji također su buknuli, objavljeno je više od 1,200.000 postova s hashtagom CES2016. Sve sudionike sajma Uber i Lyft počastili su posebnim popustom, pa bez obzira na činjenicu da se cijena tih online taksija utrostručila za vrijeme trajanja sajma, ipak je bila povoljnija od redovnoga taksi prijevoza.
Prema očekivanjima, pokazalo se kako je glavni tehnološki trend definitivno Internet of Things, odnosno činjenica da povezivost mora postati obavezni sastav klasičnih offline predmeta kakve poznajemo. Tako su na sajmu organizirane posebne sekcije posvećene nosivoj tehnologiji, pametnoj kući, pametnim satovima, zdravlju i fitnessu, sportu itd. Na primjer, Whirpool je predstavio perilicu suđa koja se sama uključuje kad je potrošnja struje u danu jeftinija, a vlasnik nije kod kuće.
Tehnologija ulazi i ondje gdje bismo se najmanje mogli nadati, čak i u – češljeve. Laserski češalj HairMax simulira vlasište s pomoću 82 lasera u samo 90 sekundi superbrzog tretmana.
Sa samo tri tretmana tjedno korisnik bi trebao shvatiti da više nije ćelav, nego da mu počinje rasti nova kosa. U 12 tjedana trebao bi biti zadovoljan izgledom svoga vlasišta. Za oblikovanje ovoga laserskog češlja pobrinuo se glasoviti talijanski dizajnerski studio Pininfarina.
Sleep Number je pak pametna postelja. Senzori prate otkucaje srca, razinu stresa, temperaturu tijela i ostalo, a krevet analizira te podatke putem aplikacije i tjera korisnika na spavanje kad procijeni da je to nužno. Postelja ima i mogućnost automatskog modificiranja tvrdoće madraca. Jastuk Beddit skenira zvukove, pa će eliminirati hrkanje automatiziranim napuhivanjem kako bi hrkač pomaknuo glavu i prestao mučiti osobu s kojom spava. A ako nema osobe s kojom spava, može staviti na glavu uređaj bordela Sheri’s Ranch i prilično uvjerljivo dočarati intimne trenutke u virtualnoj stvarnosti. Tvrtka Nuelle predstavila je pametni senzualni simulator za žene koji “znanstveno dokazano, osigurava fizičko uzbuđenje i povećava zanimanje za seks”. Nakon četiri tjedna korištenja Fiere 75 posto korisnica uređaja osjećalo se uzbuđeno i sasvim spremno za seks. Tvrtka E.Sensory ide korak dalje – kreirali su mini vibrator bežično spojen s aplikacijom na smartfonu. Aplikacija sadrži erotske priče, pa kad se korisnica tijekom čitanja uzbudi i počne tresti smartfon, vibrator umetnut na pravo mjesto počinje vibrirati i stvarati ugodu.
Hologramska stvarnost jedan je od trendova koji su dominirali CES-om, pritom ta priča nije više samo u domeni fantazije i atraktivno dizajniranih igara. U budućnosti će korisnik koji odluči s pomoću VR kacige, na primjer, otići na krstarenje, prije odabira kabine moći dobro razgledati njihove ponuđene veličine i tek onda odabrati željenu prostoriju.
Sleep Number je pametna postelja koja namješta tvrdoću madraca, senzorima prati otkucaje srca, razinu stresa, temperaturu tijela i ostalo te ih analizira i putem aplikacije tjera korisnika na spavanje kad je to nužno
Trendovi koji su bili pokazani lani na CES-u ove godine su usavršeniji, pa tako ima sve više aplikacija za sport i fitness, 3D printanje kuca na vrata prosječnog korisnika zbog pada cijena i većih mogućnosti uređaja, a robotika je sve prisutnija – roboti kuhari ili koktel-majstori bili su prave zvijezde na sajmu, uz neke glasovite youtubere i košarkaša Shaquillea O’Neala. Također, u pustinjskim predjelima oko Vegasa organizirao se i prvi rodeo dronova. No, posjetitelje je osobito oduševio prototip modela 184 kineske kompanije Ehang koji može prevoziti čovjeka.
Zračni taksi, predmnijevaju Kinezi, mogao bi biti budućnost prijevoza.
Među mnogim kompanijama koje prezentiraju takve proizvode, čak je 500 startupova iz 26 zemalja objedinjenih u sekciji nazvanoj Eureka Park koja se u Las Vegasu upriličuje peti put. Ondje neki od njih svakako mogu napraviti dobar posao. Po svoj prilici, tvrtka Nexpaq mogla bi svoj proizvod plasirati čak i na hrvatsko tržište: realizirala je modularnu futrolu za smartfone; moduli mogu mjeriti temperaturu, biti backup pohrana, dodatna baterija, laser, mjerač kakvoće zraka, pa i alkometar.
Poseban dio sajma bio je rezerviran za automobile, gdje se nalazi devet od 10 najvećih proizvođača: BMW, Volkswagen, Toyota, Ford, Chrysler, GM (Chevrolet), Hyundai, Audi i Mercedes (nedostaje samo Mazda). Procjena je da će prve samohotke biti na cestama već 2020. godine, a do 2030. bit će prodano milijun autonomnih vozila.
Do 2045. polovica prodanih automobila ne bi trebala imati vozača. Ove godine osobitu pozornost izazvao je konceptualni električni automobil Faraday Future FF Zero1 koji treba konkurirati Tesli. S izgledom Batmobila, pogonom od 1000 konjskih snaga, brzinom od 300 km/h i mogućnošću da 100 km/h dosegne za samo dvije sekunde, ovaj automobil mogao bi pomaknuti granice. Dakako, ako jednog dana prestane biti koncept i postane vozilo za komercijalnu cestovnu uporabu.
I oni najveći su poboljšali odlike novih uređaja i predstavili ih uoči sajma. Tako je Lenovo predstavio prvi modularni prijenosnik na tržištu koji opcionalno sadrži OLED zaslon ThinkPad X1 Yoga. Samsung je predstavio novu liniju televizora u koje ugrađuje platformu za upravljanje pametnim domom. Samsung drži kako je televizor središte kućanstva i stoga razrađuje sustav koji će omogućiti korisnicima da na taj način upravljaju svim stvarima u kući.
Od 2017. Samsung će takav sustav ugrađivati u sve svoje televizore. LG se fokusirao na produkciju 4K televizora, predstavivši nove Super UHD/8K modele, od kojih neki imaju OLED zaslon. Također, predstavio je i prototip savitljivoga OLED zaslona. Hi-fi znalce oduševio je povratak brenda Technics vezan uz globalni vinil revival.
Technics je predstavio dva nova gramofona iz poznate serije SL-1200. Modeli će imati pitch za ubrzavanje i usporavanje ploče, a model SL-1200 GAE napravljen je u povodu obilježavanja 50.godišnjice kompanije; svaki od modela bit će individualno numeriran.
Najvažnija novost za hrvatske korisnike bila je objava Netflixa kako zapravo postaje globalni internetski TV operator. Među 130 zemalja koje će moći bez zaobilaznih strategija koristiti Netflix našla se i Hrvatska, a na press-konferenciji je direktor i suosnivač Netflixa Reed Hasting naglasio da će kompanija sve više ulagati u vlastitu produkciju. Tako će i gledatelji u Hrvatskoj moći za minimum osam eura mjesečno gledati Daredevila i Jessicu Jones, kreirane prema Marvelovim stripovima, serije Narcos, Sense8, Grace and Frankie i Marco Polo. Ove godine Netflix planira realizirati nove sezone 31 serije, tridesetak filmova te isti broj serija za djecu.
U ovom trenutku neki od najpoznatijih naslova Netflixove vlastite proizvodnje nisu dostupni na hrvatskom Netflixu, zato što tim pravima raspolažu druge kompanije. Konkretno, zasad najpoznatija serija Netflixove produkcije, “Kuća od karata”, u Hrvatskoj je dostupna na Pickboxu. Također, u ponudi filmova razmjerno je mali postotak novih naslova, a po ovome što se sada vidi, otprilike 80 posto filmova starije je od četiri godine. Za razliku od Netflixa, u Hrvatskoj HBO čak 85 posto svjetske filmske kinoprodukcije emitira unutar prvih godinu dana nakon prikazivanja u kinu. I na koncu ono najbitnije za hrvatske gledatelje: Netflix se u startu nije odlučio na prikazivanje filmova s hrvatskim titlovima.
Video na internetu bio je subjektom i nekih zanimljivih predavanja. Tako je Robert Kyncl, poslovni direktor YouTubea, rekao kako će video zauzimati 90 posto internetskog prometa 2019. godine, godinu dana ranije nego što je to pretpostavljao prije četiri godine.
Dobar dio trendova koji su vladali CES-om vidio se i na jednome od najvećih i najatraktivnijih štandova, onome Intelovom. Tako je glavni direktor Intela Brian Krznarich najavio višegodišnje partnerstvo s ustanovom The Recording Academy. Cilj je suradnje u taj program uvesti tehnološke inovacije kako bi korisnici mogli doživjeti evoluciju tehnologije u glazbi. Prvi izvođač koji će surađivati s Intelom je Lady Gaga.
Intel je objavio i suradnju s ESPN-om kako bi pokazao najnoviju tehnologiju koja će omogućiti novu razinu podatkovne analize na natjecanju X Games Aspen 2016.
Sićušan modul Intel Curie male potrošnje energije bit će integriran u prvenstvo u spustaškom daskanju na snijegu te će davati podatke u stvarnom vremenu o sportskim performansama, primjerice okretima u zraku, visini skokova, preskočenoj udaljenosti, brzini i sili pri doskoku. Intel je predstavio i tenisice za trčanje opremljene prilagođenim tabanicama otisnutima 3D pisačem s pomoću tehnologije Intel RealSense.
Ove godine, na CES-u su izlagačke štandove predstavile tri hrvatske tvrtke, dva startupa – Streaming Solutions i Live Good – koja su mjesto osigurala u sklopu Eureka Parka te Zipato koji je i prošle godine predstavio kolekciju svojih proizvoda u Las Vegasu.
Streaming Solutions su u Las Vegas stigli kao pobjednici natjecanja Idea Knockout u organizaciji Buga, osnaženoga Hrvatskim Telekomom i predstavili su svoj glavni proizvod – point-of-view kameru Vyoocam koja se jednostavno natakne na bilo koje naočale i može streamati u realnom vremenu. To je, zapravo, ona mogućnost koju je inicijalno nudio i Google Glass koji je neslavno potonuo. Streaming Solutions nisu proizveli kompletne naočale, nego samo kameru, a njihova nosiva kamera jedinstvena je na svijetu jer, zapravo, korisniku omogućuje da kreira stream kao aplikacije Periscope i Meerkat, ali će mu ruke biti slobodne.
Vedran Vukman, predsjednik Uprave Streaming Solutionsa, iznimno je zadovoljan nastupom, tvrdi kako su već prvog dana sajma imali desetak bitnih razgovora s potencijalnim korisnicima, a njihov štand neprestano su obilazili mnogobrojni interesenti.
Vjerojatno je tome pridonio i atraktivan izgled štanda, s pozadinom na kojoj zgodna djevojka nosi naočale s kamerom, a ne izgleda poput Terminatora.
Među osobama koje su posjetile štand bili su Robert Scoble, najpoznatiji tech bloger na svijetu, i Mate Rimac, hrvatski poduzetnik koji razvija nova automobilska rješenja. Ondje su, štoviše, bili i predstavnici Mercedesa kojima je Vyoocam prilično zanimljiv, jer bi ga možda koristili u prodajnim salonima, tako da kupci mogu streamati ono što vide dok razgledavaju modele koje žele kupiti.
Tvrtka Live Good na CES stigla je s kolekcijom od 11 međunarodnih nagrada za inovativnost za svoju aplikaciju BodyRecog koja na temelju fotografije tijela analizira korisnikove probleme s težinom i formom te predlaže korake koje bi trebao poduzeti kako bi stigao do fotografije tijela kakvog uistinu želi.
Anita Bušić, direktorica tvrtke, objasnila je kako aplikacija BodyRecog promovira zdravi životni stil, detektira osobne zdravstvene rizike, pomaže korisnicima da ostanu motivirani u nastojanju da se oslobode loših navika te nudi sustavnu personalnu i kolektivnu podršku. Smješten na dobroj poziciji, Live Good svakako je privukao pozornost mnogih znatiželjnika koji su prolazili Eureka Parkom.
Treća hrvatska tvrtka koja je izlagala na CES-u je Zipato sa Ziptailom, setom proizvoda namijenjenih automatiziranome domu. Kako je rekao Sebastian Popović, direktor Zipata, novi proizvod kojim se ove godine predstavljaju sasvim je automatizirani sustav kontrole svih umreženih predmeta u domu. Od sigurnosnog sustava do automatskog uključivanja i isključivanja svjetla te podizanja i spuštanja roleta, Zipatov all-in-one sustav omogućit će jednostavno upravljanje predmetima s ugrađenim senzorom, što je, zapravo, i jedan od ovogodišnjih trendova na CES-u.
SADRŽAJ JE PREUZET IZ JEDNOG OD PROŠLIH BROJEVA GLOBUSA. DOLJE POGLEDAJTE NASLOVNICU NOVOG BROJA GLOBUSA, KOJEG NA SVIM KIOSCIMA MOŽETE KUPITI OD ČETVRTKA:
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....