BALET U HNK ZAGREB

ANA KARENJINA ‘U samo četiri tjedna luđačkog rada ovaj je ansambl napravio balet koji će biti bomba’

‘Karenjina’ je težak balet, ljestvica više za trupu. ‘Ne miču li granice, gdje je progres? Nema goreg nego kad su umjetnici veća buržoazija nego buržuji, tvrdi Leo Mujić
Zagreb, 310314. HNK Zagreb, proba baleta Ana Karenjina, cija ce praizvedba biti 4. travnja, a za koji su adaptaciju i izbor glazbe napravili koreograf Leo Mujic i Valentina Turcu. U naslovnoj ulozi nastupa Edina Plicanic, a patrneri su joj Tamas Darai (Vronski) i Guilherme Gamiro Alves (Karenjin).Na fotografiji: Edina Plicanic i Tamas Darai, detalj iz baleta.Foto: Bruno Konjevic / CROPIX
 Bruno Konjević / CROPIX

U HNK Zagreb Balet je na velikoj sceni. Nekih pola sata svatko za sebe ponavlja točke, razgovaraju usput, ozbiljni su, ali i opušteni... profesionalci. Slabo se njih tiče što je vani 20 stupnjeva, u petak je premijera, čak netko u jednome trenutku poviče “tko će posuti taj snijeg”... Tu scensku imitaciju ruske zime čekalo se, naime, koliko i ozebo sunce: riječ je o prvoj kostimskoj probi predstave koja je umalo otkazana zbog krize upravljanja u HNK , ali se ipak s odgodom izvodi 4. travnja. “Ana Karenjina” praizvedba je koreografije Lea Mujića i njegove asistentice Valentine Turcu, na glazbu Čajkovskog po njihovu izboru koja se izvodi preko matrice.

Kostimi za pet

Krojačica u plavoj kuti pomno obilazi plesače, mjeri, sluša šta smeta, di je kratko, di steže... Upadaju u oči lijepe, u detalje dizajnirane halje u kojima su naše balerine Mirna Sporiš, Iva Vitić, Pavla Mikolavčić...

Bruno Konjevic / CROPIX
Zagreb, 310314. HNK Zagreb, proba baleta Ana Karenjina, cija ce praizvedba biti 4. travnja, a za koji su adaptaciju i izbor glazbe napravili koreograf Leo Mujic i Valentina Turcu. U naslovnoj ulozi nastupa Edina Plicanic, a patrneri su joj Tamas Darai (Vronski) i Guilherme Gamiro Alves (Karenjin).Na fotografiji: Edina Plicanic.Foto: Bruno Konjevic / CROPIX

Edina Pličanić

- Ispunila mi se želja, prvi put s nama radi kostimograf Alan Hranitelj. Imam čak šest užasno brzih promjena kostima na sceni - priča prvakinja Edina Pličanić, nositeljica naslovne uloge u “Karenjini”. Leo Mujić odlučio je pri izboru njezinih partnera da priliku za prvu premijernu veliku ulogu ukaže Guilhermeu Gameiru Alvesu (24) kao Karenjinu i Tamasu Daraiu (21) kao Vronskome. Portugalski solist prilazi mraku gledališta, pozdravlja u Karenjinovu crnome šlafroku s velikim plavim cvjetovima, šminka podebljava njegove godine. Povrijedio se bio na početku sezone, tek je odnedavna u formi i dalje ima manjih poteškoća. Žali što je propustio igrati grofa Albrechta. Stari Karenjin, kakav je to lik, prema mišljenju najtalentiranijeg zagrebačkog solista.

- Valja imati na umu da on vodi računa o dvoje djece, o svome sinu Serjoži i kćeri Ane i Vronskog, kad sve završi loše. Karenjin jest osoba koja drži do društvenih značajki, međutim voli svoju ženu, definitivno - priča Guilherme. Sina starog Karenjina i Ane tumači Bartol Schönberger, jedan od malobrojnih dječaka u Hrvatskoji koji uči balet. Prije dvije godine u reportaži Jutarnjeg iz zagrebačke baletne škole njegovi roditelji objasnili su da se Bartol odlučio na ples nakon što je pogledao čuveni film “Billy Elliot”.

- Divan je dječak, ima to arhaično lice... - komentira Edina Pličanić, nastavljajući da je životna drama Karenjine upravo u tome što je ona prvo upoznala majčinsku ljubav, a tek onda onu strastvenu, sudbinsku.

Bruno Konjevic / CROPIX
Zagreb, 310314. HNK Zagreb, proba baleta Ana Karenjina, cija ce praizvedba biti 4. travnja, a za koji su adaptaciju i izbor glazbe napravili koreograf Leo Mujic i Valentina Turcu. U naslovnoj ulozi nastupa Edina Plicanic, a patrneri su joj Tamas Darai (Vronski) i Guilherme Gamiro Alves (Karenjin).Na fotografiji: Edina Plicanic, Leo Mujic, Tamas Darai i Edina Plicanic.Foto: Bruno Konjevic / CROPIX

Edina Pličanić, Leo Mujić, Tamas Darai i Valentina Turcu, asistentica koreografa

Karenjina dvojba

- Muči je kako se nositi s dvojbom između te dvije ljubavi i koja je od njih jača. Pritom intuitivno zna ishod, kad zakaže kao majka samu sebe kažnjava - tumači E. Pličanić, napominjući da njeni partneri Gameiro i Darai, unatoč tome što im je “Karenjina” debi, već sada spadaju među najbolje u trupi u smislu prirodnog instikta za partneriranje. Baletna “Karenjina” u svijetu ima više verzija,među kojima su Pliseckajina i Eifmanova i ona Ratmanskog. Koreograf koji radi hrvatsku “Karenjinu” pekao je zanat na velikim europskim pozornicima; smirenim i sigurnim tonom komunicira s ansamblom. Probe su počele u siječnju, ali efektivno, kaže, rade samo četiri tjedna, a riječ je o koreografiji koja se, prvi put izvodi, nastaje, ovdje, sada.

Bruno Konjevic / CROPIX
Zagreb, 310314. HNK Zagreb, proba baleta Ana Karenjina, cija ce praizvedba biti 4. travnja, a za koji su adaptaciju i izbor glazbe napravili koreograf Leo Mujic i Valentina Turcu. U naslovnoj ulozi nastupa Edina Plicanic, a patrneri su joj Tamas Darai (Vronski) i Guilherme Gamiro Alves (Karenjin).Na fotografiji: Leo Mujic i Guilherme Gamiro Alves.Foto: Bruno Konjevic / CROPIX

Guilherme Gameiro Alves s Mujićem

Egzotični konzervativci

- To u prijevodu znači da ja moram pokazati i pratiti svaki korak, okret, mig, mizanscenu. Odnosi su ono najvažnije u muzičkom teatru, a ja sam htio sam da se ne osvrćem samo na ljubavni trokut već da raširim likove koji balansiraju priču kao što su Betsi, Lidija Ivanovna, Kiti, Levin, Sorokina... - priča Leo Mujić.

- Bit će to bomba, upada nakratko u razgovor asistentica Valentina Turcu, koja je potpisala dramaturgiju romana. Neoklasično-moderna koreografija Lea Mujića vrlo je teška za plesače na više načina i ansambl ne taji da je pred njih postavljena ljestvica više.

- Ne pomiču li granice zahtjeva, gdje je progres? Nema gore situacije nego kad su umjetnici veća buržoazija nego buržuji - kaže Leo Mujić.

Što “Ana Karenjina” znači ovoj sredini, aktualitetu njezina svjetonazora?

- Postoji jedna konzervativnost današnjeg Zagreba, smješna, gotovo egzotična, gdje potvrdu egzistencije na različite načine agresivnih muškaraca daju žene koje s njima ostaju. Karenjina je i danas na neki način jedna jedina, iako Tolstoj kaže da je “bolje biti mrtav grešnik, nego živi leš” - poentira Mujić. Zahvaljujući ljubaznosti direkcije HNK i koreografa Mujića vidjeli smo čitavu probu “Karenjine”. Preporuka je: gledajte, apsolutno gledajte.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
14. studeni 2024 17:38