U HNK Zagreb Balet je na velikoj sceni. Nekih pola sata svatko za sebe ponavlja točke, razgovaraju usput, ozbiljni su, ali i opušteni... profesionalci. Slabo se njih tiče što je vani 20 stupnjeva, u petak je premijera, čak netko u jednome trenutku poviče “tko će posuti taj snijeg”... Tu scensku imitaciju ruske zime čekalo se, naime, koliko i ozebo sunce: riječ je o prvoj kostimskoj probi predstave koja je umalo otkazana zbog krize upravljanja u HNK , ali se ipak s odgodom izvodi 4. travnja. “Ana Karenjina” praizvedba je koreografije Lea Mujića i njegove asistentice Valentine Turcu, na glazbu Čajkovskog po njihovu izboru koja se izvodi preko matrice.
Kostimi za pet
Krojačica u plavoj kuti pomno obilazi plesače, mjeri, sluša šta smeta, di je kratko, di steže... Upadaju u oči lijepe, u detalje dizajnirane halje u kojima su naše balerine Mirna Sporiš, Iva Vitić, Pavla Mikolavčić...
Edina Pličanić
- Ispunila mi se želja, prvi put s nama radi kostimograf Alan Hranitelj. Imam čak šest užasno brzih promjena kostima na sceni - priča prvakinja Edina Pličanić, nositeljica naslovne uloge u “Karenjini”. Leo Mujić odlučio je pri izboru njezinih partnera da priliku za prvu premijernu veliku ulogu ukaže Guilhermeu Gameiru Alvesu (24) kao Karenjinu i Tamasu Daraiu (21) kao Vronskome. Portugalski solist prilazi mraku gledališta, pozdravlja u Karenjinovu crnome šlafroku s velikim plavim cvjetovima, šminka podebljava njegove godine. Povrijedio se bio na početku sezone, tek je odnedavna u formi i dalje ima manjih poteškoća. Žali što je propustio igrati grofa Albrechta. Stari Karenjin, kakav je to lik, prema mišljenju najtalentiranijeg zagrebačkog solista.
- Valja imati na umu da on vodi računa o dvoje djece, o svome sinu Serjoži i kćeri Ane i Vronskog, kad sve završi loše. Karenjin jest osoba koja drži do društvenih značajki, međutim voli svoju ženu, definitivno - priča Guilherme. Sina starog Karenjina i Ane tumači Bartol Schönberger, jedan od malobrojnih dječaka u Hrvatskoji koji uči balet. Prije dvije godine u reportaži Jutarnjeg iz zagrebačke baletne škole njegovi roditelji objasnili su da se Bartol odlučio na ples nakon što je pogledao čuveni film “Billy Elliot”.
- Divan je dječak, ima to arhaično lice... - komentira Edina Pličanić, nastavljajući da je životna drama Karenjine upravo u tome što je ona prvo upoznala majčinsku ljubav, a tek onda onu strastvenu, sudbinsku.
Edina Pličanić, Leo Mujić, Tamas Darai i Valentina Turcu, asistentica koreografa
Karenjina dvojba
- Muči je kako se nositi s dvojbom između te dvije ljubavi i koja je od njih jača. Pritom intuitivno zna ishod, kad zakaže kao majka samu sebe kažnjava - tumači E. Pličanić, napominjući da njeni partneri Gameiro i Darai, unatoč tome što im je “Karenjina” debi, već sada spadaju među najbolje u trupi u smislu prirodnog instikta za partneriranje. Baletna “Karenjina” u svijetu ima više verzija,među kojima su Pliseckajina i Eifmanova i ona Ratmanskog. Koreograf koji radi hrvatsku “Karenjinu” pekao je zanat na velikim europskim pozornicima; smirenim i sigurnim tonom komunicira s ansamblom. Probe su počele u siječnju, ali efektivno, kaže, rade samo četiri tjedna, a riječ je o koreografiji koja se, prvi put izvodi, nastaje, ovdje, sada.
Guilherme Gameiro Alves s Mujićem
Egzotični konzervativci
- To u prijevodu znači da ja moram pokazati i pratiti svaki korak, okret, mig, mizanscenu. Odnosi su ono najvažnije u muzičkom teatru, a ja sam htio sam da se ne osvrćem samo na ljubavni trokut već da raširim likove koji balansiraju priču kao što su Betsi, Lidija Ivanovna, Kiti, Levin, Sorokina... - priča Leo Mujić.
- Bit će to bomba, upada nakratko u razgovor asistentica Valentina Turcu, koja je potpisala dramaturgiju romana. Neoklasično-moderna koreografija Lea Mujića vrlo je teška za plesače na više načina i ansambl ne taji da je pred njih postavljena ljestvica više.
- Ne pomiču li granice zahtjeva, gdje je progres? Nema gore situacije nego kad su umjetnici veća buržoazija nego buržuji - kaže Leo Mujić.
Što “Ana Karenjina” znači ovoj sredini, aktualitetu njezina svjetonazora?
- Postoji jedna konzervativnost današnjeg Zagreba, smješna, gotovo egzotična, gdje potvrdu egzistencije na različite načine agresivnih muškaraca daju žene koje s njima ostaju. Karenjina je i danas na neki način jedna jedina, iako Tolstoj kaže da je “bolje biti mrtav grešnik, nego živi leš” - poentira Mujić. Zahvaljujući ljubaznosti direkcije HNK i koreografa Mujića vidjeli smo čitavu probu “Karenjine”. Preporuka je: gledajte, apsolutno gledajte.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....