Nives K-K

Djela prve dame hrvatskog slikarstva u današnjem su trenutku aktualnija nego ikad

U postavu osječke izložbe dvadesetak je radova u različitim tehnikama i medijima, nastalih u razdoblju od pet desetljeća

Izložba "Golom dušom svjedočim trag postojanja" Nives Kavurić-Kurtović, koja je otvorena prošlu subotu u galeriji Waldinger, središnji je dio programa ovogodišnjeg Osječkog ljeta kulture.

Izložba se temelji na izboru radova iz velikog opusa jedne od najznačajnijih hrvatskih slikarica 20. stoljeća čija je umjetnost, prema riječima kustosice Ive Körbler, u današnjem trenutku aktualnija nego ikad.

"U poziciji bez egzistencijalnog, emotivnog i duhovnog uporišta, većina čovječanstva luta nekim metaforičkim međuprostorima između sna i jave. Pa iako je Nives uvijek kretala od osobnih, intimnih preokupacija, njezinu umjetnost danas percipiramo kao idealni umjetnički pars pro toto fenomen, gdje se od individualnog dolazi k općim problemima epohe."

Dobar sažetak

U postavu je dvadesetak djela u različitim tehnikama i medijima, nastalih u razdoblju od pet desetljeća, uglavnom iz zbirke obitelji Nives Kavurić-Kurtović, dok su neka posuđena iz riječkog Muzeja moderne i suvremene umjetnosti i zagrebačkog Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti. Osječka izložba vrlo dobro sažima umjetnički put prve dame hrvatskoga slikarstva, zastupljene su sve dekade njezina stvaralaštva, pa se tako na njoj mogu vidjeti neki njezini vrlo rani radovi iz šezdesetih godina, na primjer crteži u tušu "Shvatiti sebe" (1963.) ili "Plačem svojim suzama" (1962.), zatim slike u kombiniranoj tehnici na platnu ili lesonitu poput "Te muhe" (1964.), "Babilonijada upitnika" (1965.), "Strepnje let" (1966.). "Opjevaj svoje nade" (1966.).

image
Nives Kavurić-Kurtović
Marko Miscevic/Cropix

Kustosica izložbe naglašava da je imala otvorene ruke prilikom izbora djela te je nastojala prikazati i neke atipične radove ove umjetnice, kao i neke koji i nisu često izlagani. Izdvaja u tom smislu rad "Sjeta cvata" iz 1997. u kombiniranoj tehnici na platnu, koji je poslužio i za vizualni identitet cijele izložbe.

Ovdje nema onog toliko karakterističnog dominantnog figurativnog crteža kojim je Nives Kavurić-Kurtović gradila i svoje slike na različitim podlogama. Kompozicija u kojoj se naslućuje ljudski lik ostvarena je širokim gotovo pa geometrijskim plohama plave, crne, sive, žute boje. Tek glava i ruke upućuju na figuru.

Mini retrospektiva

Uglavnom nadrealistička i fantazmagorična, s nemirnim rukopisom i profinjenim koloritom, djela Nives Kavurić-Kurtović, dobro to pokazuje ova izložba, jedinstvena su pojava u hrvatskoj povijesti umjetnosti. Svojevrsna osječka mini retrospektiva podsjetnik je na jedan veliki i neponovljiv opus, ujedno je i hommage senzibilnoj i posebnoj umjetnici.
"Za mlađe generacije, koje nisu imale prilike upoznati Nives Kavurić-Kurtović ili pohađati njezinu klasu na Akademiji likovnih umjetnosti, važno je istaknuti kako se radilo o jednoj od najsenzibilnijih i najtankoćutnijih osobnosti koje su postojale u hrvatskoj modernoj i suvremenoj umjetnosti", napominje Iva Körbler. "Nives je svijet osjećala i promatrala poput medija ili kanala koji prima u sebe aure svih ljudi u radijusu od nekoliko desetaka metara, mogla je trenutačno osjetiti tuđu bol, patnju, frustraciju... ne baveći se samo svojom vlastitom boli ili frustracijom."

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2024 09:04