SUVREMENI PLES

Frühwald: Svi smo pristali na ideju da je ovo kraj

Nitko više ne vjeruje u projekt ‘bolje sutra’, ali svi i dalje participiraju u njemu jer ne znaju što bi drugo, objašnjava koreografkinja predstave ‘Large’

ZAGREB - Studio za suvremeni ples najstariji je ansambl suvremenog plesa u Hrvatskoj koji ove godine obilježava 50 godina postojanja. Kroz rad na predstavi “Large” koreografkinja Sanja Tropp Frühwald i članovi ovog plesnog studija pokušali su odgovoriti na brojna pitanja, uključujući i ono što za jedan plesni ansambl znači pola stoljeća djelovanja.

Važan trenutak

- To je momenat, ne samo u životu pojedinca nego i svakog plesnog ansambla kada moraš stati i zapitati se, napraviti inventuru i rekapitulaciju svega što je bilo, svega što si do sada napravio i onog što bi stvarno želio napraviti. Rekla bih da je to neka vrsta pregovaranja s trenutkom, objašnjava mlada koreografkinja.

Nova strategija

Pomicanje granica i okvira vremena, apokalipsa, katarza, prolaznost, smrtnost i nedovršenost samo su mali dio mentalnog eksperimenta u koji je Sanja ušla sa svojim plesačima:

- Svi smo pristali na ideju da je ovo kraj. Želimo komunicirati, postaviti pitanja. Ova se predstava dešava u nekom fiktivnom vremenu koje preostaje, gdje nije bitan moment kraja, nego mentalni sklop u kojem se desi namjera, neko novo shvaćanje vremena koje je preostalo. Kroz ovaj projekt tražimo nove strategije pristupa svemu: umjetnosti, plesu, funkcioniranju kolektiva, kreaciji, načinu života. Zbog toga je ovaj projekt - Large. Riječ je o predstavi koja je fragilna i možda je upravo to njezina najveća vrijednost. Može se desiti da se u momentu javne prezentacije sve raspadne, ali to je ok jer je stvarno. Nitko više ne vjeruje u projekt “bolje sutra”, ali svi i dalje participiraju u njemu jer ne znaju što bi drugo. Našli smo se u procjepu između rekapitulacije i fantazije, između uzdaha i izdaha.

Sanja Tropp Frühwald diplomirala je na svjetski poznatoj Salzburškoj eksperimentalnoj plesnoj akademiji (SEAD), a u svojoj bogatoj karijeri surađivala je s brojnim domaćim i stranim koreografima i režiserima. Dobitnica je nekoliko nagrada na festivalima u zemlji i inozemstvu, organizatorica je Festivala suvremenog plesa u Varaždinu te umjetnička voditeljica VRUM performing arts collectiva.

Plan i kulturna politika

Trenutno živi na relaciji Njemačka - Hrvatska gdje radi na brojnim projektima, a upitana da usporedi situaciju u suvremenom plesu u ovim dvjema državama te kako funkcioniraju plesni ansambli kod nas i vani, Sanja kaže:

- Ključna stvar je odnos kulturne politike prema suvremenom plesu i nezavisnoj kulturnoj sceni. U Njemačkoj je sustav financiranja razrađen od lokalne pa sve do državne razine.

Postoji dugoročni plan i kulturna strategija. Kod nas je plesna scena izrazito bogata i kreativna i možda to ima veze s onim da se u teškim uvjetima stvaraju najzanimljivije i najbolje stvari. Ne bih voljela da me se shvati pogrešno i da mislim da je super što je loše.

Mi ovdje nemamo uvjete za rad i ne možemo preživjeti od toga, a ima dosta akademski obrazovanih umjetnika koji su uložili i vrijeme i novac u svoje obrazovanje u inozemstvu i odlučili se vratiti ovdje i nastaviti razvijati svoju praksu.

Jako poštujem hrvatsku plesnu scenu i mislim da ide u korak sa svjetskim trendovima i smatram da nismo toliko mali i izolirani koliko to mislimo. Kod nas postoji velika količina solidarnosti za koju ljudi nisu niti svjesni koliko je zapravo važna.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. studeni 2024 09:43