Pet donjih panela Gentskog oltara, uključujući i centralnu sliku “Adoracija janjeta”, jučer su nakon godina restauracije vraćeni na matičnu lokaciju, katedralu St. Bavo u belgijskom gradu Ghentu. Ostali dijelovi oltara, još njih sedam, stići će u veljači.
Svi će se dijelovi potom moći pogledati na izložbi koja slavi jednu od najpoznatijih umjetnina na svijetu, a pod nazivom “Godina Van Eycka”, odnosno braće koja su naslikala ovaj rad. Slika se prethodno punih osam godina nalazila u belgijskom Kraljevskom institutu za kulturno naslijeđe, gdje je niz restauratora radio na njezinoj obnovi, u što je sveukupno uloženo 2,2 milijuna eura. Čitav se proces višegodišnje obnove ove slike ubraja u jednu od restauracija stoljeća te jednu od najskupljih restauracija uopće.
Najvažnije otkriće jest da je originalna slika, nastala negdje između 1420. i 1432. godine, inače prvo važno djelo u povijesti umjetnosti u tehnici ulja na platnu, u potpunosti preslikana u 16. stoljeću.
Iako su se u javnosti pojavile neke sumnje oko toga je li posao kvalitetno obavljen, odnosno je li riječ o prevelikom “make-overu”, sva se struka u pravilu slaže da je restauracija obavljena i više nego stručno. Najviše je polemika izazvalo janje koje se treba žrtvovati, a koje stoji na oltaru, odnosno, na centralnom dijelu slike.
Janje ima intenzivan, hipnotički pogled, usmjeren prema promatraču. Taj pogled nalikuje onom ljudskom, izaziva nelagodu. No, kako su pokazala istraživanja, janje jest uistinu tako izgledalo, riječ je o naturalističkom stilu tipičnom za to doba. Slika iz 16. stoljeća je slijedila originalni oblik, sa sličnim pigmentima i starila je na sličan način. Analiza je pokazala da se naknadna slika mogla ukloniti bez većih oštećenja te da je originalni rad u dobrom stanju.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....