ODITE NA HVAR

Koliko možemo vjerovati online recenzijama: ‘Plaža na Visu dobila je jednu zvjezdicu jer je - pretiha‘

 BONKproduction
!Mediengruppe Bitnik, prijatelji Juliana Assangea, u suradnji sa Selenom Savić i Gordanom Savičićem, su organizirali turu loše ocjenjenih mjesta

"Ne idite tamo. Odite na Hvar", jedan je od transparenata koji su otočani i turisti u petak mogli zamijetiti na raznim viškim lokalitetima. I dok su neki pomislili da se radi o nekom prosvjedu, nositelji bannera na umu su imali sasvim drugi cilj. Kako bi bacili svjetlo na potencijalne probleme uzrokovane negativnim recenzijama s Googlea i Trip Advisora, umjetnički kolektiv !Mediengruppe Bitnik iz Škole autonomije (Island School of Social Autonomy-ISSA suosnovali su Srećko Horvat, Goran Bogdan, Nadežda Čačinović i brojni drugi) u suradnji s umjetnicima te istraživačima Selenom Savić i Gordanom Savičićem organizirao je turu ‘1 zvjezdice‘, to jest, obilazak na Googleu i Trip Advisoru loše ocjenjenih mjesta diljem Visa.

"Provodili smo vrijeme na jednoj plaži na Visu i uživali. Promislili smo gdje bismo poslije toga mogli otići, tražili smo neko lijepo, opušteno mjesto i tada smo naišli na negativne recenzije mjesta koja u stvarnosti izgledaju fantastično. Zapitali smo se što ljudi uopće očekuju od tih mjesta i kako se u ekonomiji recenzija pozicioniraju mjesta koja su javna i ne mogu odgovoriti na kritike turista koji žele da im je kafić svugdje te imaju savršeno visoka očekivanja od turističke industrije", otkriva nam Savić kako se rodila ideja za ovu jedinstvenu turu.

Postoji, nastavlja, neki konsenzus da su recenzije ili pregledi nešto što se doživljava ozbiljno pa poslije direktno utječe na cijenu koju ljudi mogu staviti na svoj smještaj, restoran i turističke ponude od kojih žive.

"Sve je to pod režimom Google i Trip Advisor rejtinga i ocjena koje su dali ljudi koji su na Visu boravili možda samo jedan dan i nisu za tu procjenu kompetentni. Mi to zovemo globalni kompleks turističke industrije. Oni angažiraju ljude koji nisu stručnjaci, turiste i posjetitelje, da daju ocjene ljudima čiji životi ovise o turističkoj industriji, Daju ocjene i javnim mjestima koja služe svima, a ne samo turistima, mjestima u kojima se razni ljudi mogu naći", objašnjava.

Dok su čitali sporne komentare, neki su im se činili u potpunosti apsurdnima i bizarnima. Jedan je, primjerice, negativno ocijenio plažu jer je "pretiha".

image
BONKproduction
image
BONKproduction

"To je bila toliko velika ironija da smo se zapitali je li to neka strategija turista da lošim ocjenama spriječe dolazak drugih ljudi. Jer na neke plaže već dolazi puno ljudi i više se ne može uživati u prirodi", spekulira Savičić.

Za navedeni komentar o Hvaru pak, kaže Domagoj Smoljo iz !Mediengruppe Bitnik, sa sigurnošću mogu reći da je ironičan.

"Netko je ljudima poručio da bolje ne dolaze na Vis, nego da idu na Hvar da njemu ostane više raja. Ali je to upakirao u loš komentar", uvjeren je Smoljo koji objašnjava kako su, nakon što su niz komentara isfiltrirali, iste odlučili iskoristiti za turu po mjestima te čitanje ‘loših recenzija‘, čime bi propitali značaj Googleova i Trip Advisorova sustava ocjenjivanja te promislili kako je do toga došlo.

Grupi su se pridružili i neki otočani, ali i turisti koji su vidjeli plakate povodom otvorenja Škole autonomije, a posebno uzbudljivo je postalo kada su isprintani loši komentari, koje su nosili kao bannere, uzrokovali kontroverzu jer su lokalci mislili da su kritike upućene njima.

"Ljudi su pomislili da je to naš glas i da mi to mislimo, a mi smo komentare ustvari preuzeli kako bismo pokrenuli diskusiju. Bilo je, dakle, negativnih, ali i pozitivnih reakcija. Neki su razumjeli tu ironiju i humor", pojašnjava Savičić.

"Željeli smo postići vizualnu ironiju u načinu predstavljanja tih komentara: oni su previše sjajni, veliki...Tako smo htjeli privući pažnju na njihovu besmislenost te na pitanje tko ima pravo pisati takve komentare koji su na internetu svima dostupni. Mi smo te recenzije redizajnirali kako bi izgledale spektakularno i imale imidž tih turističkih siteova. Koristili smo boju Trip Advisora, plažu kao pozadinu. Međutim, primijetili smo da su neki pojedinci rečenice shvatili doslovno", nadovezuje se Savić koja objašnjava da je zapravo riječ o umjetničkom prisvajanju forme protesta, performansu koji su izveli kao intervenciju.

"U kontekstu inauguracije Škole to je jedan antifašistički pogled na globalnu big tech industriju koja nameće jednu formu, ako ne fašizma, onda svakako imperijalizma na svijet, uključujući otok Vis", dodaje.

A koje bi oni ocjene dali Visu?

image

Tura

BONKproduction
image
BONKproduction

"Mi te komentare ne razumijemo. Nama je Vis predivan. Ako ne možete naći ljepotu na Visu, onda ne znam kuda trebate ići", smatra Smoljo, dok Savić kaže da bi Visu dala deset zvjezdica, no postoji samo pet.

Tijekom ture obišli su osam javnih mjesta. Okupili su se na trajektnoj luci, a posjetili su, među ostalim, i rimske terme, kule, marine te trajno zatvoreni Arheološki muzej.

"Arheološki muzej je javna institucija koja primarno vjerojatno služi građanima ove zemlje i ljudima koji žive na Visu. Pročitali smo puno komentara ljudi koji su došli na trodnevni odmor i očekivali da baš njima Muzej bude na raspolaganju ne uzimajući u obzir mogućnost da su i ti ljudi na odmoru i da Muzej možda treba neku drugu vrstu pažnje i da se ne može prilagoditi njihovom režimu", pripovijeda Savić.

Potrebno je misliti na budućnost turizma jer slični su problemi prisutni i u većim gradovima poput Venecije, mišljenja je Savičić koji kaže da tamo ljudi više ne mogu živjeti jer je sve podređeno turistima.

"I tko će onda raditi u turističkoj industriji ako se tamo ne može živjeti, već se u grad samo može odlaziti na posao, služiti goste u nekom hotelu i onda se vraćati kući koja je negdje daleko?. Živjeti tako podijeljen život jer su neka mjesta zbog turističke industrije postala preskupa i nepriuštiva...", dodaje Savić koja kaže da oni ne nude globalne vizije i rješenja. Ljudi znaju bolje što žele, tvrdi.

"Mi samo mislimo da se treba raditi na diskursu u sklopu kojeg se znanje može podijeliti. Ljudi individualno znaju puno, ali često se o tome ne razgovara. Ljudi su postavljeni da se natječu jedni protiv drugih u izdavanju soba, ali kada bi se okupili i sjeli zajedno te razgovarali kako se nositi s komentarima možda bi se izrodile neke dobre ideje. Zato smo ovo htjeli iznijeti u javnost. Kako bi to inspiriralo ljude da promisle kako se nositi s tim komentarima individualno ili zajedno. Pitanje je koje su moguće strategije solidarnosti otočana, ali i ljudi u drugim mjestima, koje bi u vremenu big tech režima učinile život boljim i onakvim kakvim ga želimo", zaključuje.

‘Tura 1 zvjezdice‘ bila je lokalni performans, no nadaju se, povest će diskusiju koja bi mogla trenutni sustav dovesti u pitanje. S ovom problematikom nikako nisu gotovi, poručuje Smoljo čiji je umjetnički kolektiv, podsjećamo, poznat i po prijateljstvu sa Julianom Assangeom.

Naime, kolektiv je Assangea upoznao kroz rad "Delivery for Mr. Assange" (Dostava za g. Assangea), koji su radili 2013. godine. Nakon performanse Assange, koji je tada živio u azilu u ekvadorskom veleposlanstvu u Londonu, pozvao ih je da ga tamo posjete.

"Od tada smo postali dobri prijatelji i bili kod njega desetak puta dok je bio u veleposlanstvu", objašnjava Smoljo.

Kolektiv iz Berlina čine profesionalni umjetnici koji "rade na internetu i s internetom, baveći se temeljnim pitanjima i problematikom naše suvremenosti", dodaje Smoljo, koji objašnjava da njihovo djelovanje prodire iz sfere digitalnog i utječe na promjene u fizičkim prostorima, često uzrokujući gubitak kontrole u etabliranim strukturama i mehanizmima.

Delivery for Mr. Assange

Delivery for Mr. Assange

"Delivery for Mr. Assange" 32-satno je umjetničko djelo pošte uživo
izvedeno 16. i 17. siječnja 2013. Dana 16. siječnja 2013. !Mediengruppe
Bitnik poslala je paket naslovljen na osnivača WikiLeaksa Juliana
Assangea u ekvadorskom veleposlanstvu u Londonu. Paket je sadržavao
kameru koja je dokumentirala njegovo putovanje Royal Mailom kroz rupu u
paketu. Slike snimljene kamerom su u stvarnom vremenu prebačene na web
stranicu i Bitnik Twitter račun. Dakle, dok se paket polako kretao prema
veleposlanstvu Ekvadora u Londonu, svatko na mreži mogao je pratiti
status paketa i fizički svjedočiti izvanrednoj isporuci paketa", objašnjavaju iz kolektiva.

Bi li paket stigao na svoje odredište ili bi se uklonio iz poštanskog
sustava te bi li bilo moguće probiti fizičku barijeru koja okružuje Assangea, pitao se kolektiv.

"Nakon otprilike 32 sata i putovanja u raznim poštanskim torbama, kombijima i
kroz dostavne centre, paket je isporučen ekvadorskom veleposlanstvu u
Londonu 17. siječnja 2013 u poslijepodnevim satima. Do tog vremena nekoliko tisuća ljudi okupilo se na Twitteru kako bi pratilo to putovanje. Eksperiment je okrunjen live nastupom Juliana Assangea pred kamerom.
Isporuka za gospodina Assangea bila je početak izvanredne isporuke koja
je iznijela izrazito politička pitanja koja kruže oko odnosa između
fizičke i virtualne stvarnosti, geopolitičkih granica i ograničenja. Dok
je internet izvorno zamišljen kao transparentan [cyber]prostor bez
ekonomske moći i vojne sile, te bez privilegija i predrasuda, danas su
mrežne operacije i internetska kultura neprozirniji, nadziraniji i
kontroliraniji nego ikad. U ovom stanju postojanja, čini se da je
klasični način poštanske dostave jedini način da se dopre i probije
fizičke barijere koje okružuju Juliana Assangea", poruka je !Mediengruppe Bitnik.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
20. prosinac 2024 10:55