Trijumf riječke umjetnice

Kritičar časopisa Art in America o Nori Turato: ‘Toliko me opčinila da sam jedva mogao raditi bilješke‘

Nora Turato ”pool 5”
 

 /Photo: Julieta Cervantes
Njezin nedavni nastup u njujorškoj MoMA-i, oduševio je kritiku: ‘Bio sam zapanjen kad je završila i kad sam shvatio da je prošlo dvadeset pet minuta‘

Naša mlada performerica Nora Turato može itekako biti zadovoljna svojim nedavnim nastupom u njujorškoj MoMA-i. Izgleda da je ova 32-godišnja Riječanka s amsterdamskom adresom na dobrom putu da postane jedna od najvećih zvijezda performansa u svijetu, možda i nasljednica velike Marine Abramović. Tko zna jer, ako je suditi, naime, po reakcijama i osvrtima njezina zadnjeg performansa u New Yorku, to uopće nije nemoguće. Ugledni časopis Art in America u svom najnovijem broju posvetio je hrvatskoj umjetnici veliki prilog, koji je najavljen i na naslovnici, a autor teksta Jameson Fitzpatrick ne krije svoje oduševljenje:

"Turato, koja nastupa sa samopouzdanjem i staloženošću scenskog glumca, ima neospornu zvjezdanu kvalitetu. Nešto od toga možda duguje prirodnoj karizmi, ali njezina prividna lakoća rezultat je rigoroznog procesa treninga i proba. Iako je njezin monolog zadržao divlju, gotovo improvizatorsku energiju, sva ponavljanja, mucanje i dodatne riječi - značajke stvarnog, a ne kazališnog govora - zapravo su napisane u scenariju".

Autor teksta konstatira i kako se u svojim izvedbama Turato, koja je rođena u Zagrebu 1991. godine, a živi u Nizozemskoj otkako se ondje preselila zbog studija grafičkog dizajna 2009., pojavljuje "i kao interpretatorica i kao zabavljačica".

Također primjećuje da je - za razliku od prošlih izvedbi u kojima je Turato bila u ulozi intenzivne ili "histerične" žene, kao komentar mizoginije - u novom performansu izrazito muževna.

U članku se čitatelji pozivaju i da pogledaju njezinu završnu izvedbu i razgovor koji je uslijedio na MoMA-inom YouTube kanalu. Vrijedi pogledati, kaže autor, ali video potvrđuje inzistiranje Turato na nastupu uživo kao njezinu izboru - dio naboja se gubi u prijevodu.

image

Nora Turato
"pool 5"

/Photo: Julieta Cervantes

U MoMA-i ga je, priznaje na kraju, pogled Nore Turato toliko prikovao da je jedva mogao raditi bilješke. "Bio sam zapanjen kad je završila i kad sam shvatio da je prošlo dvadeset pet minuta. Mogao sam, i htio sam - nastaviti ju i dalje slušati. Njezine izvedbe uspijevaju uhvatiti osjećaj putovanja kroz kaotičnu, zbunjujuću besmislicu informacijskog doba."

A svoj dvadesetpetominutni monolog "Pool 5" Turato je u Marie-Josée i Henry Kravis Studiju izvela sveukupno dvadeset i osam puta u ožujku, što su ujedno bili i prvi nastupi u tom prostoru od početka pandemije. Prvotno je, podsjetimo, trebala izvesti četvrti dio svoje serije "Pool" u svibnju 2020., no performans je zbog covida bio odgođen.

Tada je za Jutarnji list otkrila na kakvom projektu za MoMA-u radi: "Ana Janevski, kustosica u odjelu MoMA-e za medije i performans, pozvala me da napravim nešto za njihovu novu, preuređenu zgradu i tek sam s vremenom shvatila koliko je to velik projekt. Još radim na tekstovima, ali primjećujem da postaju dulji u odnosu na ranije i zahtjevniji za izvedbu. U samom performansu počela sam uvoditi i neke zahtjevnije vokalne tehnike".

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2024 23:59