Izgleda da su kustosi iz muzeja Prado u Madridu donijeli konačnu presudu slici "Salvator Mundi". Ovo djelo od trenutka kada se pojavilo izazvalo je brojne kontroverze i rasprave je li riječ o pravom Leonardu. U studenom 2017. sliku, koja se vodila kao autentični Leonardo, u Christie'su je kupio saudijski ministar kulture, princ Badr bin Abdullah, navodno kako bi obogatio novi Louvre Abu Dhabi i to za rekordnih 450 milijuna dolara.
No kustosi iz Prada ne slažu se s kolegama iz Christie'sa, ali i svim onim ekspertima koji su tvrdili da je Salvator Mundi originalno djelo čuvenog renesansnog umjetnika. U katalogu izložbe u Pradu pod nazivom "Leonardo i kopije Mona Lise", koja se može vidjeti u Madridu do 23. siječnja 2022. i koja se fokusira na kopiju Mona Lise iz tog muzeja, ali se bavi i verzijama drugih Leonardovih djela, dovedena je u pitanje autentičnost saudijske slike što je ujedno i najoštrija kritika od strane jednog vodećeg muzeja još od prodaje u Christie'su.
Ocjena Prada zabilježena je u popisu djela u kojem se ta slika vodi kao rad "pripisan radionici ili autoriziran ili nadziran od strane Leonarda" i to pod nazivom Cookova verzija budući da ju je 1900. kupio Francis Cook iz Londona.
Kustosica iz Prada Ana Gonzáles Mozo komentira u svom tekstu da neki stručnjaci smatraju da je postojao danas izgubljeni prototip slike, dok drugi misle da je Cookova verzija "o kojoj se mnogo raspravljalo" original. Međutim, ona tvrdi da "ne postoji Leonardov prototip".
Mozo predlaže da je još jedna kopija slike Salvator Mundi, takozvana Ganayeva verzija (1505-15), najbliža Leonardovu izgubljenom originalu. Nabavio ju je markiz de Ganay 1939., prodana je u Sotheby'su 1999. i sada se nalazi u anonimnoj privatnoj kolekciji. Kustosica tvrdi da je vješt umjetnik iz Leonardove radionice koji je naslikao Ganayevu verziju slike Salvator Mundi također odgovoran i za ranu kopiju Mona Lise (1507-16) koja se čuva u Pradu. Zanimljivo je da je u katalogu reproducirana Ganayeva verizija preko cijele stranice, dok uopće nema ilustracije Cookove verzije.
Uvodni esej kataloga izložbe u Pradu napisao je Vincent Delieuvin, kustos važne Leonardove retrospektive u Louvreu 2019. godine. On raspravlja o različitim pogledima na saudijskog Leonarda ograđujući se od vlastitog mišljenja, iako upozorava na "detalje iznenađujuće loše kvalitete". Mozo se navodno, prema pisanju The Art Newspapera konzultirala oko iznošenja svog mišljenja s Delieuvinom, koji je ujedno i ključni suradnik na aktualnoj izložbi u Pradu.
Prošlog mjeseca Delieuvin je održao i online seminar za londonski institut Courtauld o izazovima organiziranja Leonardove retrospektive prije dvije godine. Pitali su ga zašto zaljevska verzija slike Salvator Mundi nije za razliku od Ganayeve verzije, bila na izložbi u Louvreu. Delieuvin je odgovorio, prenosi The Artnewspaper, da je zaljevska verzija zatražena, ali nakon "duge rasprave" ipak nije ponuđena.
O Saudijskoj slici govorio je, ističe se u članku, bez entuzijazma. Kazao je, među ostalim, da iako je "slika zanimljiva, to nije najosobnija Leonardova kompozicija". Kustos iz Louvrea je na seminaru u Courtauldu rekao i da bi "bilo dobro da se zaljevska slika izloži kraj lijepe Ganayeve verzije, koja je na visokoj razini". Ganayeva slika uključena je inače i u postav nove izložbe u Pradu. Delieuvin u njezinu katalogu zaključuje: "Za nadati se da će buduće izlaganje slike u stalnom postavu omogućiti da se ona ponovno analizira s većom objektivnošću."
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....