Protiv nepotizma

‘Kustosice Bijenala trebale su biti kćeri Lavrova te direktora firme koja proizvodi oružje‘

Sergey Lavrov

 Evgeny Odinokov/Sputnik/Profimedia
‘Dok rakete koje proizvodi Volobujevljeva tvrtka gađaju ukrajinsko civilno stanovništvo, nema mjesta za umjetnost‘ navodi se u pismu

Ruski su umjetnici odustali od nastupa na 59. venecijanskom bijenalu, a s Bijenala to prihvatili bez pogovora i među ostalim napisali sljedeće: "Venecijanski bijenale izražava solidarnost s ovim hrabrim činom i podržava motivaciju koja je dovela do tog čina, a u pozadini koje stoji tragedija koja je zadesila stanovništvo Ukrajine". "Bijenale ostaje mjesto dijaloga između institucija, umjetnika i građana svake zemlje, jezika, etničke pripadnosti i vjere", dodali su.

No, situacija nije tako jednostavna, upozorava pismo koje su potpisali ugledni međunarodni kustosi i pisci među kojima i Konstantin Akinsha, povjesničar umjetnosti s kojim smo nedavno upravo za Jutarnji list razgovarali o mogućem stradanju umjetnika u Ukrajini, potom Oleksandr Solovjev, kustos u Nacionalnom muzeju umjetnosti i kulture u Kijevu, Oleksandra Kavalčuk, bivša v.d. ravnateljica Muzeja likovnih umjetnosti Odesa, a koja je sada u izbjeglištvu.

Naime, u pozadini stoji popriličan nepotizam. U pismu se navodi: "Iako je Rusija odlučila ne sudjelovati ove godine, oslobađajući administraciju Bijenala neugodnih izbora, teško da bi i mogli drugačije postupiti. Podsjećamo da je Ministarstvo kulture Rusije smijenilo Grigorija Revzina 2014. s mjesta kustosa Ruskog paviljona na 14. bijenalu arhitekture zbog njegova protivljenja aneksiji Krima. Dužnosnici Bijenala tada nisu prosvjedovali protiv takvog poteza, možda se nisu htjeli miješati u unutarnja ruska pitanja? Od tada su se povjerenici koje je odabrala Moskva pokazali politički prihvatljivijima".

Ove je godine, primjerice, rusko Ministarstvo kulture imenovalo Anastasiju Korneevu za povjerenicu ruskog paviljona na Venecijanskom bijenalu. Na 59. bijenalu Korneeva je surađivala s Ekaterinom Vinokurovom s kojom je suvlasnica aukcijske tvrtke Smart Art. No, kako se navodi u pismu, Korneeva je kći Nikolaja Volobujeva, umirovljenog generala i zamjenika izvršnog direktora Rosteha, vodeće ruske tvrtke za oružje. Vinokurova je, pak, kći Sergeja Lavrova, ministra vanjskih poslova.

"Teško je zamisliti kako zamišljaju dužnosnici Bijenala 'dijalog između institucija, umjetnika i građana svake zemlje' kada visokoprecizne rakete koje proizvodi Volobujevljeva tvrtka gađaju ukrajinsko civilno stanovništvo, dok gospodin Lavrov prijeti brutalnim ultimatumima".

Ekaterina Vinokurova, Lavrovljeva kći jedinica, bila je uz ostalo kustosica u najpoznatijim međunarodnim kućama. Korneeva i Vinokurova kompetentne su kustosice, smatraju potpisnici pisma, no dodaju: "Nije, međutim, pitanje kvalifikacija. To je pitanje etike".

Aleksandra Suhareva i Kiril Savčenkov, dvoje umjetnika koji su odabrani da ove godine predstavljaju Rusiju, već su ranije odustali od nastupa, uz obrazloženje: "Nema mjesta za umjetnost kada civili ginu pod raketnom vatrom, ukrajinski građani se skrivaju u skloništima, a ruski prosvjednici bivaju ušutkani". Oboje su odbili sudjelovati na izložbi u Ruskom paviljonu.

Potpisnici tog pisma podsjećaju da za umjetnost ima mjesta i u najmračnijim vremenima: "Kada je u Rusiji bio građanski rat, Bijenale je pozvao ukrajinske i ruske umjetnike na sudjelovanje".

Danas su umjetnici izbjeglice iz Rusije aktivni u Berlinu, Parizu, Londonu i drugim europskim gradovima. "Pozivamo Bijenale da ih pozove umjesto da Putinove dužnosnike. Malo je vremena, no vjerujemo da je dovoljno da se napravi izložba. Iako je velika vjerojatnost da je Ruski paviljon vlasništvo Ruske Federacije, a Bijenale nema nadležnost nad njim, nadamo se da će se pronaći alternativni prostor za umjetnike u egzilu. Ukrajina je na udaru, ali njihovi kustosi, povjesničari umjetnosti, umjetnici i intelektualci spremni su prihvatiti one Ruse koji se protive Putinovom režimu".

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
26. studeni 2024 02:35