RADOVI VELIKIH ARHITEKATA

Nepoznati crteži otkrivaju novu dimenziju arhitekture moderne

Arhitekt Aleksandar Freudenreich (1892. -1974.), čiji je otac bio poznati kazališni glumac Dragutin, a djed Josip jedan od osnivača zagrebačkog HNK, tijekom svoje karijere projektirao je oko 500 objekata. Među njima je bila i narudžba Alojzija Stepinca da u Mariji Bistrici napravi “hrvatsko narodno svetište”.

Umjetnički egzil

Freudenreich je pozvao mnoge mlade slikare da s njim rade na projektu.

- Marija Bistrica pretvorila se u pravi umjetnički egzil. Od 1943. do svibnja 1945. slikali su freske koje su onda uništavali, i ponovno slikali, kako ne bi morali u rat. No, unatoč aktivnom djelovanju tijekom NDH, Tito je ovog arhitekta odmah poslije rata angažirao na uređenju Brijuna - priča povjesničar umjetnosti Krešimir Galović prema čijoj će se koncepciji (zajedno s Martinom Tonejc), večeras u Klovićevim dvorima otvara izložba “Slike baštine - između dokumentacije i umjetnosti”.

Riječ je o tristotinjak arhitektonskih nacrta iz opsežne zbirke Uprave za zaštitu kulturne baštine. Izložba nudi niz otkrića nacrta naših, ali i stranih arhitekata, među kojima su i Adolf Loos te Hans Poelzig (u zbirci su pronađeni njegovi originalni nacrti za berlinsko kazalište Capitol). Naime, iako ova zbirka postoji od 1910. , mnogi su crteži bili nesređeni i neatribuirani, tako da ova izložba zapravo nudi novo viđenje moderne arhitekture.

- Među Freudenreichovim crtežima su sačuvani i oni za zgradu Matice hrvatskih obrtnika, kao i za Židovsku bolnicu u Zagrebu iz 1930., koji su vrhunac ekspresionizma - kaže Galović.

Zanimljiva je i priča arhitekta Zdenka Strižića, koji je sa studentima 1955. otišao na izlet izvan Jugoslavije, i emigrirao. Iz njegova ateljea je kolega Zvonimir Vrkljan spasio sve crteže i naposljetku ih predao zbirci.

A Strižićev najbolji rad u karijeri, kazališe u Harkovu, čije ćemo originalne nacrte vidjeti na izložbi, nije izveden zato što ga je u tome spriječio Staljin. Naime, tridesetih se godina u Sovjetskom Savezu povećava gradnja objekata od društvenog značaja. Tako je ukrajinski grad Harkov 1930. raspisao međunarodni natječaj za veliko kazalište.

Red za ulaz

Dodijeljene su tri jednakovrijedne nagrade, među njima i Zdenku Strižiću, koji je po svojoj prilici naposljetku trebao i izvesti rad, budući da je ponudio pravi mali dragulj modernističke arhitekture. No, Strižić je tada živio u Berlinu, pa je ovaj grad stajao uz njegovo ime, a Staljin je zaključio kako ne dolazi u obzir da u Harkovu gradi berlinski arhitekt.

Slično se, podsjetimo, razmišljalo u Zagrebu, pa je tako otac modernističke arhitekture Adolf Loos izgubio na natječaju za hotel Esplanadu. - Kada bi Loosovi nacrti koje smo pronašli bili izloženi u bečkoj Albertini, garantiram da bi bili veliki redovi za ulaz - tvrdi autor izložbe Galović.

Vila na jezeru

U otkrića se ubrajaju i crteži za jedno od Loosovih najčešće reproduciranih remek-djela, vilu Karma na Ženevskom jezeru. Iako je kasnije vilu Karma dovršio naš Hugo Erlich, jer se Loos posvađao s investitorom, vidljivo je iz crteža kako se Ehrlich pridržavao svakog detalja.

Sačuvani su i nacrti za jedan hotel. - Dugo nismo mogli otkriti o čemu je riječ, no prema detaljima, vrlo je vjerojatno da je radio nacrt za jedan hotel u Opatiji - kaže Galović. Od Loosa je sačuvan i originalan nacrt od dva metra za hotel u Semmeringu, u neposrednoj blizini Beča, gdje se okupljala ondašnja intelektualna elita.

Od Viktora Kovačića novost je njegov do sada ne izlagani rad, ljetnikovac za ruskog cara na otoku Krimu.

Građa se u ovoj zbirci, priča Galović, sakuplja nešto više od sto godina. U njoj su sačuvane slike poznatih autora poput Ljube Babića i Josipa Seissela koji su za Zavod za zaštitu spomenika crtali baštinu. Ovi radovi Josipa Seissela, inače autora prve apstraktne slike kod nas, do sada su bili nepoznati.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
08. rujan 2024 03:47