Kritiziran još tijekom izgradnje kao "beskoristan i monstruozan, koji sramoti ljepotu Pariza", Eiffelov toranj ponovno izaziva kontroverze - ali ovaj put iz posve drugih razloga.
Simbol Pariza i jedna od najvećih svjetskih znamenitosti koja dnevno privlači prosječno 20 tisuća posjetitelja propada i stanje je, prema pisanju francuskih medija alarmantno.
Eiffel je odredio da se spomenik obnavlja i boji svakih sedam godina. No posljednji krug obnove dovršen je prije 14 godina. Radovi su započeli 2019., ali su odgođeni zbog pandemije te je do danas samo 30% tornja prefarbano. Sindikat radnika tvrdi da je hrđa na tornju toliko uzela maha da je dovela u pitanje njegov opstanak, a za sve krive loše upravljanje spomenikom. Također osuđuju i stanje infrastrukture, zbog kojeg turisti s kartama čekaju u redu i po tri sata.
Denis Vavassori, član sindikata i jedan od radnika, rekao je da boja opasno pada s tornja i da se hrđa sve više širi.
"Radim ovdje 21 godinu i nikad ga nisam vidio u ovakvom stanju", rekao je. "Što više vremena bude prolazilo, popravci će morati biti veći."
Zbog cijele situacije u veljači su radnici bili u štrajku šest dana tijekom kojih je toranj bio zatvoren, i to već po drugi put od 27. prosinca, datuma kada se obilježavala stota godišnjica smrti Gustavea Eiffela.
A kako bi okončala štrajk u veljači, tvrtka Société d‘Exploitation de la Tour Eiffel (SETE) koja upravlja tornjem i koja je u 99% vlasništvu grada Pariza obvezala se uložiti 380 milijuna eura u održavanje i obnovu do 2031. te uravnotežiti proračun 2025. No sindikati su skeptični te su zaprijetili da će nastaviti sa štrajkom i tijekom Olimpijskih igara ovog ljeta, kada se očekuje da će glavni grad ugostiti više od 15 milijuna turista.
Problemi su počeli s pandemijom - tvrtka SETE izgubila je, naime, 100 milijuna eura tijekom 2020. i 2021., kada je vlada naredila jednogodišnje zatvaranje kulturnih objekata zbog COVID-a. Sada se stoga razmatra podizanje cijena ulaznica tijekom Olimpijskih igara do 20% kako bi se nadoknadili neki od tih gubitaka.
Sindikati, međutim, tvrde da SETE "ide prema katastrofi" jer se njihov poslovni model temelji na precjenjivanju budućih prihoda od prodaje ulaznica i podcjenjivanju eskalirajućih troškova održavanja i popravaka. Smatraju da tvrtka teži "kratkoročnoj profitabilnosti".
Francuska ministrica kulture, Rachida Dati, predložila je pak da se toranj, koji je izgrađen za Svjetsku izložbu u Parizu 1889., klasificira kao "povijesni spomenik" kako bi država mogla pomoći u financiranju radova.
"Cijeli sustav nije u ravnoteži", izjavio je predstavnik sindikata, te dodao da je "u devet godina tvrtka samo dvaput ostvarila dobit, 2014. i 2018.". Kao odgovor na njihove kritike, zamjenik gradonačelnika Pariza, Emmanuel Grégoire, objavio je na X, nekadašnjem Twitteru, da je "Eiffelov toranj dragulj, koji je u vrlo dobrom stanju, a vijeće će nastaviti ulagati u njegovu obnovu".
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....