"Hoće li se baciti?" "Ma ne, budalo, to ti je performans", mogao se čuti jedan od dijaloga prolaznika uz Hrvatsko društvo likovnih umjetnika, zvane Džamije. Drugi, pak, prolaznik pita koliko će performans trajati, na odgovor pola sata, zamišljeno se udaljava. Neki od prolaznika, pak, performans ni ne zamjećuju.
Na okruglom krovu HDLU, Meštrovićevom djelu, stajala je jučer od 15 do 16 sati, punih sat vremena, naime, posve gola umjetnica i okretala se oko sebe. Bilo je predviđeno da performans traje pola sata, no trajao je dulje. Poluduga tamna kosa gotovo u potpunosti joj je prekrivala lice. Jak vjetar mrsio joj je kosu. Oko svoje osi okretala se polagano i koncentrirano, nije se dala omesti. Okupili su se njezini kolege umjetnici, kustosi, bilo je i nekoliko obitelji, zastao je, dakle, i poneki prolaznik. Na mjestu performansa, kako to obično i bude, bila je i policija, njih trojica i policijski auto. Od organizatora se moglo i čuti da bi se performans održao i da je bilo kiše.
Mlada splitska umjetnica Nina Kamenjarin, dvadeset devet joj je godina, diplomirala je na temu Simbioza skulpture i performansa, dobitnica je i prestižne Essl Art Award 2015. Jučerašnjim je radom "Straža na Rajni" ova umjetnica odala počast ocu hrvatskog performansa Tomislavu Gotovcu.
S umjetnicom smo razgovarali neposredno nakon performansa.
"Još sam pod dojmom. Visina jest strašna na početku, no osjećaj je bio toliko oslobađajući da sam brzo zaboravila na nju", govori. Ušla je, nastavlja, u svojevrsno meditativno stanje, "a ti pokreti koje sam radila mijenjajući smjer ukazuju na simboliku kruga". Na pitanje je li joj to do sada bio najzahtjevniji performans, prisjetila se i svojeg rada "Simbioza", kada je bila prekrivena glinom. "Performansima među ostalim testiram svoje granice." Koliko joj znači Gotovac, čija je obljetnica smrti obilježena ovim radom? "Jedna je od ikona performansa, poštujem njegov rad."
Iako je najpoznatiji po radu s početka osamdesetih "Zagreb, volim te", kada je gol hodao Ilicom i ljubio asfalt, Tomislav Gotovac više je puta svoje golo tijelo koristio kao alat za umjetnost. Tako je i 1996. održao je performans "Straža na Rajni" kao dio opsežnijeg projekta čiji je naziv bio Paranoia View Art. Radnja performansa bila je jednostavna: Gotovac, gol, mirno je stajao na vrhu zgrade HDLU licem okrenut prema istoku.
Njegovo tijelo je bilo u klasičnom stavu kontraposta, čvrsto oslonjeno na kupolu zgrade, ali istovremeno spremno za pokret. Kako navode organizatori, udruga Domino: #umjetnost paranoidnog pogleda tumačio je kao je izrazito individualno tumačenje globalne povijesti i suvremenih događanja s pretpostavljenim (mračnim) razvojem događaja u budućnosti", nastavljajući: "kao da je znao ili bar točno predvidio da će 24 godine kasnije utvrda Europa ponovno podizati čvrste granice od opasnosti koja, čini se, svugdje vreba. Milosti nema. I u godini kada Vijećem upravo te iste utvrde EU predsjeda Hrvatska, imigrantska politika domaćina očituje se u sili i nemilosti prema svima drugačijima od njih samih. Svakoga smo dana zasuti novim informacijama o nemilosrdnom ponašanju vlasti, mučenju, batinama i policijskim brutalnostima prema imigrantima koji se usude doći na njezin prag. Iako prividno napredno društvo 21. stoljeća, svakoga se dana zateže remen demokratskih (i ljudskih) prava.
U hommage Tomu, 24 godine kasnije, granice čuva žena - Nina Kamenjarin, pognute glave, bez čvrstog uporišta kontraposta, bez želje za pokret. Autorica propituje: “Što su zapravo granice i imamo li mi tu moć spustiti ili podignuti granice, imamo, međutim na kojoj granici svijesti?”
Ovaj performans dio je većeg projekta Budućnost političkog performansa kojim Udruga Domino obilježavamo hrvatsko predsjedanje Vijećem EU, i imali smo već prilike vidjeti više performansa na ovu temu. Ovaj su organizirali u suradnji s Institutom Tomislav Gotovac.
U sklopu istog projekta u tijeku je umjetnička akcija Lica Europe Siniše Labrovića, a slijedi i velika završnica 30. lipnja u vidu hommagea Željku Zorici Šišu i njegovom alternativnom ulasku Hrvatske u EU.
Slučajno se, inače, poklopilo, da u HDLU-u do 28. lipnja traje izložba Milana Božića, "The Biggest: Antonio Gotovac Lauer", također kao posveta ovom umjetniku.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....