Ljubomora ili?

Revolucionarna izložba otkriva: prava slikarska zvijezda nije bio Claude Monet, već njegov brat Leone

Leon Monet, Luxembourg, Pariz

 Riccardo Milani/AFP/Profimedia
‘Možda se Léon riješio tragova, možda je to bio Claude. Možda je to bila ljubomora‘

Moneta ne bi bilo bez njegova brata Léona, kao ni njegovih čuvenih "Lopoča". Taj nepoznati podatak u središtu je izložbe posvećene starijem bratu slavnog umjetnika, za kojeg je nedavno otkriveno da ne samo da je bio ključna osoba za Monetov komercijalni uspjeh, već je kao kemičar stvorio i boje po kojima je Monet poznat.

"Njegov bogati veliki brat uzdržavao ga je u prvom razdoblju njegova života, kada nije imao novca ni klijenata i gladovao je", rekla je za AP Geraldine Lefebvre, kustosica izložbe "Léon Monet. Brat umjetnika i kolekcionar" u Musée du Luxembourg u Parizu. "Ali i više od toga. Živopisna paleta po kojoj je Monet bio poznat potječe od sintetičkih boja za tekstil koje je Léon stvorio u Rouenu, gradu koji je bio nadahnuće za neke od Claudeovih najpoznatijih slika".

Ova "revolucionarna izložba", kako prenosi AP, plod je višegodišnjeg istraživanja kustosice koja je posjetila Monetove praunuke i proučavala obiteljske albume, a iz zaborava je izvukla i majstorski portret Léona koji je naslikao Claude, a koji nikada prije nije bio izlagan. Slika iz 1874. prikazuje Léona u crnom odijelu, strogog izraza lica i crvenih obraza.

Izložba također baca novo svjetlo na odnos braće Monet i pobija dosadašnje mišljenje da nisu bili bliski. "Povjesničari su uvijek mislili da dvojica braće nemaju nikakve veze jedan s drugim jer nema njihovih zajedničkih fotografija ni pisama. U stvarnosti su bili nevjerojatno bliski tijekom cijelog života", ističe Lefebvre, koja smatra da nema nikakvih tragova o njihovu odnosu zbog svađe koja se dogodila negdje početkom 1900-ih.

"Možda se Léon riješio tragova, možda je to bio Claude. Možda je to bila ljubomora. Nikad nećemo saznati. To je misterij." Ono što se sada zna jest da je Léon upoznavao Claudea s drugim umjetnicima, davao mu novac i bio njegov mecena - kupovao je na aukciji bratove slike po visokim cijenama kako bi mu povećao reputaciju.

No, budući da su braća dijelila prezime, činilo se kao da Claude Monet otkupljuje vlastite slike. Ali to je zapravo bio Léon. "Ova je izložba važna jer baca novo svjetlo na Léona Moneta, koji je do sada bio nevidljiva figura. Također otkriva širu mrežu na djelu."

Léonov utjecaj išao je dalje od njegova brata - financijski je podupirao i druge impresioniste, poput Camillea Pissarroa, Augustea Renoira i Alfreda Sisleya.

Monet je također radio kod svog starijeg brata kao asistent za boje, što je bio ključni trenutak ne samo u njegovu životu, već vjerojatno i u nastanku impresionizma kakvog poznajemo. Léon je stvarao, naime, sintetičke boje s kojima se prirodni pigmenti nisu mogli natjecati.

Jedan od ranih primjera upotrebe Léonovih boja vidi se na slici koja prikazuje Monetovu buduću suprugu Camille u haljini zelene boje kakva do tada nije viđena. Francuski tisak skovao je i izraz "Monet zelena", a novinari su se u početku tome rugali. Do kraja 19. stoljeća, međutim, 80 posto svih radova impresionista bilo je naslikano Léonovim sintetičkim bojama, smatra Geraldine Lefebvre.

"Tko zna točan razmjer utjecaja koji je Léon imao na pokret?", zaključuje kustosica.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. studeni 2024 00:13