MIA ROTH I TONČI ČERINA

Sjajna arhitektura: Vidikovci i Centar za posjetitelje iz Lonjskog polja na Venecijanskom bijenalu

Osmatračnica Repušnica

 Arhiva Roth Čerina/
Ministarstvo kulture i medija izdvojilo je 120.711,39 eura za produkciju i realizaciju ovog projekta i 90.000 eura za najam prostora. Od privatnih sponzora su prikupili oko 70.000 eura

"Same As It Ever Was" poznati je refren pjesme Talking Headsa "Once In a Lifetime" s njihova albuma "Remain in Light" iz 1980. godine, koji mnogi nazivaju remek-djelom art rocka. No, "Same As It Ever Was" je i naziv projekta s kojim Hrvatska nastupa na ovogodišnjem 18. Venecijanskom bijenalu - međunarodnoj izložbi arhitekture, a iza kojeg kao kuratori stoje arhitekti Mia Roth i Tonči Čerina i koji se temelji na njihovu višestruko nagrađivanom projektu Centra za posjetitelje Crna roda i vidikovcima u Lonjskome polju. Tako je i projekt hrvatskog nastupa na ovogodišnjem Bijenalu arhitekture, koji u Veneciji započinje 20. svibnja, u petak predstavljen upravo u Lonjskome polju. Na predstavljanju u interpretacijskom centru Crna roda bio je autorski tim našeg nastupa, kao i ministrica kulture i medija Nina Obuljen Koržinek. Lonjsko polje udaljeno je od Zagreba otprilike sat i pol vožnje automobilom, a dolazak ministrice Obuljen Koržinek bio je prvi posjet nekog ministra iz hrvatske Vlade Lonjskome polju u zadnjih 15 godina.

image

Maketa paviljona

Arhiva Same As It Ever Was/
image

Konferencija za medije

Maja Bosnić/

Lonjsko polje je park prirode i posrijedi je jedno od najvećih i najbolje očuvanih prirodnih poplavnih područja u Europi. Iako je namjera organizatora bila da vidimo sve novoizgrađene vidikovce - njih tri - zbog poplave vidjeli smo samo jedan novi vidikovac, i to osmatračnicu Repušnica. Krajolik je izuzetno lijep, pomalo melankoličan, kako već i djeluju riječni pejzaži, a posebno je atraktivan bio pogled na stado hrvatskih posavaca - hrvatske autohtone pasmine konja.

Projekt "Same as it Ever Was" predstavili su predsjednik Udruženja hrvatskih arhitekata Roman Šilje, povjerenici nastupa Mia Roth i Tonči Čerina, kustos diskurzivnog programa hrvatskog paviljona Ivica Mitrović, autori produkt dizajnerskih elemenata paviljona Vedran Kasap i Ozana Ursić te autor ambijentalnih zvučnih instalacija Niko Mihaljević.

image

Autorski tim projekta Mia Roth, Tonči Čerina, Luka Fatović, Vedran Kasap, Ozana Ursić, Niko Mihaljević i Ivica Mitrović

bosnić+dorotić/

Ishodište projekta i programa hrvatskog paviljona - svojevrsnog laboratorija za istraživanje budućnosti arhitektonske prakse i obrazovanja, upravo je močvarno područje Lonjskog polja, gdje kulturni krajolik nastaje stoljetnom simbiozom prirode koja je u stalnoj mijeni i zajednica koje mu se prilagođavaju. Projekt je zamišljen kao oda ambijentima suživota divljeg i domaćeg, prirodnog i proizvedenog, živog i neživog, a odgovara na temu "The Laboratory of the Future" koju je postavila kustosica ovogodišnjeg Bijenala Lesley Lokko, kao kontinuiranog interdisciplinarnog procesa usmjerenog prema promjeni pristupa djelovanju u prostoru, s fokusom na alternativne budućnosti.

image

Posjet vidikovcu

Maja Bosnić/

U Parku prirode Lonjsko polje planirano je osam vidikovaca, a do sada su izgrađena tri. Kao dio hrvatskog nastupa u Veneciji bit će izgrađena instalacija - svojevrsni nastavak bestijarija Roth i Čerine iz Lonjskog polja - jer upravo tako nazivaju svoje vidikovce neobičnih oblika. Nakon završetka izložbe instalacija će zaživjeti u Lonjskome polju - vjerojatno kao jedan od vidikovaca.

Projekt našeg nastupa na Bijenalu izabran je putem Javnog poziva, a Ministarstvo kulture i medija izdvojilo je 120.711,39 eura za produkciju i realizaciju ovog projekta i 90.000 eura za najam prostora. Roman Šilje iz UHA-e rekao je kako su još od privatnih sponzora za ovaj projekt prikupili oko 70.000 eura.

image

Osmatračnica Repušnica

Arhiva Roth Čerina/

Tijekom trajanja Venecijanskog bijenala na nizu lokacija (Venecija, Ljubljana, Split, Motovun, Milano i Lonjsko polje), kroz popratne aktivnosti i u suradnji s obrazovnim institucijama, održavat će se radionice. Rezultati ovog programa, uz pripadajuće tekstove pozvanih gostiju, bit će objavljeni na mrežnoj stranici paviljona i u knjizi čija je promocija, kao retroaktivan zapis rasprava, radionica i promišljanja, planirana na samom zatvaranju Bijenala.

Svečano otvorenje hrvatskog paviljona planirano je za 19. svibnja 2023., nakon kojega slijedi okrugli stol na kojem sudjeluju Martin Avila (Konstfack, Stockholm), Harriet Harriss (Pratt Institute, New York) i James Auger (Crap Futures, ENS Paris-Saclay), koji će moderirati Ivica Mitrović s Umjetničke akademije u Splitu. Projekt se može pratiti na stranici www.sameasiteverwas.hr.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. studeni 2024 05:05