PROKLETSTVO BRENDA

SLIKE SU KAO VINO? Stručnjake u ocjeni nekog umjetničkog djela lako zavara prestižna etiketa

Rad umjetnice Sanje Iveković u MoMA-i

Je li ocjena kvalitete umjetničkog djela podložna utjecaju "skupe etikete"? Čini se da jest, prema istraživanju dvojice belgijskih znanstvenika Jana Verpootena i Siegfrieda Dewittea. Oni su dali ispitanicima da prosude kvalitetu fotografija iz kolekcije najprestižnijeg svjetskog muzeja MoMa u New Yorku, ali i drugih fotografija koje su proizvedene za potrebu ovog istraživanja. No, ispitivači su vodeni žig MoMa muzeja utisnuli i na neke "lažne" fotografije, kao i na neke "prave".

Ispitanici su se pak sastojali od dvije skupine ljudi - stručnjaka iz europskih muzeja, te studenata koji nisu studirali umjetnost.

Rezultati istraživanja mnoge su iznenadili: i stručnjaci i nestručni studenti su podjednako loše uočavali "lažnjake", te su ustvari više bili skloni proglasiti prave fotografije iz MoMA-e lažnima nego prepoznati lažne.

Stručnjake je najviše, očito, zbunio vodeni žig ugledne institucije, te su zbog njega preferirali i radove koje su nestručni ispitanici proglasili lažnima.

Pokazalo se, dakle, da utjecaj prestižne etikete stručnjake ometa u ocjeni nekog umjetničkog rada isključivo na osnovu njegove vrijednosti.

No, pitanje vrijednosti svatko doživljava na svoj način: kolekcionari traže nešto što će cijeniti, dok muzeji svojim izlošcima žele provocirati reakciju posjetitelja i nečemu ih naučiti.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
23. prosinac 2024 12:17