Kao i mnogi drugi umjetnički događaji planirani za ovo proljeće, jedan od vodećih svjetskih sajmova i nezaobilazno mjesto za mnoge kolekcionare i trgovce, Frieze u New Yorku, zbog globalne pandemije bio je prisiljen otkazati svoje ovogodišnje izdanje koje se trebalo održati početkom svibnja. No, umjesto da se uopće ne održi u ovoj godini, organizatori su ipak odlučili pokušati s online varijantom.
Virtualni sajam omogućit će galerijama da imaju vlastite “sobe za razgledavanje” u kojima će moći pokazati do 30 radova. Korisnici Friezove web stranice imat će, pak, zahvaljujući posebnoj tehnologiji, i mogućnost virtualnog gledanja umjetničkih djela na vlastitim zidovima, a tijekom trajanja virtualnog sajma bit će organizirane i video turneje kustosa i razni drugi dodatni sadržaji. Nije Frieze jedini na tržištu koji radi na poboljšanju svoje internetske ponude posljednjih mjeseci. Prvi je krenuo Art Basel Hong Kong koji je pokrenuo online “sobe za razgledavanje” krajem ožujka. Kako je pokazala poprilično uspješna prodaja, kolekcionarima nije nedostajalo iskustvo uživo da bi kupili djelo koje žele.
“Većina je kupaca stalna klijentela koja očito kupuje i dalje. Keš je naprosto letio”, piše China Daily. Osim što se stranica sajma srušila u prvih 25 minuta, tehnički su problemi brzo riješeni i ljubitelji umjetnosti su nastavili kupovati. Galerija Davida Zwirnera prodala je rad Marlene Dumas za 2,6 milijuna dolara, Luca Tuymansa za dva, a Gagosian djelo Georga Baselitza za 1,2 milijuna. Galerija Houser & Wirth prodala je pak jedan rad Paula McCarthyja kupcu koji je bio u samoizolaciji u Francuskoj nakon što se pokazao pozitivnim na koronavirus.
Njujorški virtualni sajam počet će istog dana kada je prvobitno i planirano njegovo otvaranje, i to s VIP razgledavanjem od 6. do 7. svibnja, a nakon toga trajat će još do 15. svibnja. “Bit će vrlo slično onome što bi bila stvarna prezentacija sajma, samo što to sada nije u fizičkoj formi”, rekla je Loring Randolph, direktorica sajma za Artnet News.
Projekt 'Platform'
I prije pandemije organizatori su razmišljali o prebacivanju sajma na online varijantu potaknuti inicijativama nekih od većih galerija kao što su Gagosian i David Zwirner koje su proteklih godina pokrenule vlastite platforme. Galerija David Zwirner godinama je redoviti sudionik svih relevantnih svjetskih sajmova, a kao dio svojih stalnih napora na poboljšanju digitalne ponude, galerija je ovih dana najavila dvije inicijative.
Prva, nazvana “Studio”, pokazuje jedan do tri potpuno nova rada umjetnika koje galerija predstavlja, a druga inicijativa, “Iznimna djela”, fokusirana je na samo jedno veliko djelo. Ovaj projekt započeo je sa slikom Josefa Albersa “Homage to the Square”, iz kolekcije Theodora i Barbare Dreier, utemeljitelja legendarnog Black Mountain Collegea, gdje je Albers predavao. Djelo iz 1959. godine procijenjeno na između milijun i dva milijuna dolara, odmah je prodano, a cijena se mogla doznati samo na upit.
“Sve ovo vidim kao trenutak koji će promijeniti mišljenje mnogih ljudi o internetskom prostoru”, rekao je Zwirner predstavljajući svoj novi program. Zwirner je početkom travnja pokrenuo i online projekt “Platform” koji okuplja manje galerije iz Londona i New Yorka. U projektu se može sudjelovati samo na poziv njegovog tima.
Inovacije iz potrebe
I Galerija Hauser & Wirth predstavila je nedavno svoje ambiciozne planove za novu platformu virtualne stvarnosti, nazvanu ArtLab. Prvi projekt je VR izložba “Beside Itself” koja se doslovno odvija u “galeriji budućnosti”, Hauser i Wirth-ovoj novoj podružnici na Menorci, čije se pravo, fizičko otvorenje planira sljedeće godine, dok je online inauguracija bila u petak.
U toj su galeriji počeli s istraživanjem inicijative koja uključuje i rezidencijalni program umjetnika još prošle godine.
“Neke od najboljih inovacija nastale su iz potrebe. Kada smo krenuli s ArtLabom, prvi nam je cilj bio da pomognemo umjetnicima da vizualiziraju prostore u kojima će izlagati. To je značilo i smanjenje troškova putovanja i transporta. Ubrzali smo ovaj projekt zbog trenutne izolacije brojnih ljudi. Kada, ako ne sada”, ističu u toj galeriji.
Osim za tzv. mega galerije, virtualne izložbe i sajmovi prema mišljenju organizatora Friezea prilika su i za manje galerije. Pokazalo se, naime, da na sajmu na kojem sudjeluje više od 200 izlagača, više od 80 posto nije imalo vlastiti prostor.
“Vidjeli smo priliku da sajam učinimo dostupnim mnogo široj grupi galerija”, kaže direktorica sajma. “Ove virtualne izložbe nude trgovcima i priliku da pokažu projekte koji na sajmu možda nemaju smisla.” Randolph smatra da se zadnjih mjeseci itekako promijenio način na koji smo razmišljali. Ono što je prvotno bilo zamišljeno kao dodatak sajmu, sada je jedina opcija. “I muzeji trenutno razmišljaju kako zamijeniti fizičko iskustvo virtualnim. Koncepcijski i ideološki mislim da to nije moguće. Niti ja niti organizatori Friezea ne misle da bi internetska soba za gledanje trebala biti zamjena za sajam ili za sve nas koji smo fizički zajedno u jednom prostoru i osobno doživljavamo umjetnost.”
Što se tiče aukcijskih kuća koje su se također morale prebaciti na isključivo online ponudu, iskustva su za sada pozitivna. Njihovi vjerni klijenti nisu, izgleda, imali problem nadmetati se klikom miša umjesto da su fizički na aukciji.
Prema prvim analizama, broj internetskih aukcija održanih diljem svijeta u ožujku porastao je 63 posto u odnosu na isto razdoblje 2019. godine. Prodaja je generirala 20,7 milijuna dolara - oko 20 posto više u odnosu na internetsku prodaju ostvarenu u ožujku 2019. godine, što je za 75 posto više nego u ožujku 2018., kada je tržište u cjelini bilo snažnije.
Novi klijenti
No svote koje su kupci spremni platiti za umjetnost putem interneta i dalje su samo mali dio onoga što su u prošlosti potrošili tijekom prodaje u aukcijskim kućama. Osim adrenalina za strastvene je kolekcionare možda i najvažnije da djelo vide uživo. Svote koje kupci troše za umjetnička djela na internetu vjerojatno će se povećati, kako se za sada pokazuje, ali malo je vjerojatno da će se povećati toliko da se nadoknadi ono što kuće gube, smatraju upućeni u tržište.
Jedno od iznenađenja internetske prodaje je i broj novih klijenata koje su privukli. Sotheby’s i Christie’s bilježe 40 posto novih kupaca. Christie’s je također udvostručio broj internetskih prodaja u travnju i svibnju, s devet na 20. “U ovoj situaciji, u krizi, to je i trenutak istine za internetsku prodaju”, rekao je Guillaume Cerutti, izvršni direktor te kuće na konferenciji za novinare početkom travnja, “one su na vrhu naših prioriteta.”
Sljedeća dva mjeseca pokazat će mogu li aukcijske kuće putem onlinea ostvariti profite iz ranijih godina i može li doista internetska prodaja zamijeniti onu uživo. Malo tko međutim vjeruje da će tradicionalna prodaja biti moguća u lipnju, za kada su vodeće kuće odgodile svoje aukcije planirane u svibnju.
A kakva je situacija na domaćem tržištu, upitali smo neke od zagrebačkih galerista. Zdravko Mihočinec, vlasnik galerije Kontura i donedavno jedine aukcijske kuće kod nas, ove godine neće održati svoju tradicionalnu Proljetnu aukciju koja je bila planirana za 27. travnja.
Za ovu aukciju, kako nam kaže, nije odlučio da ide online, no za iduću, koja bi trebala biti na jesen, i to je opcija koju razmatra ukoliko situacija i dalje bude komplicirana. “Pokazalo se u komunikaciji s klijentima da oni ozbiljniju umjetninu žele vidjeti uživo.”
Oporavak tržišta
Mihočinec kaže da u ovom trenutku ne može procijeniti kakva će biti situacija na tržištu umjetnina. “Mi ovisimo o kolekcionarima, dakle o pojedincima. Ono što će biti presudno je kako će se sve ovo odraziti na njihove poslove. Nemam optimizma da će se nešto značajnije na tržištu događati do jeseni. Potres je u Zagrebu donio velike štete, što se odrazilo na gotovo sve djelatnosti.”
I galerist Ivo Buljat, koji je ovih dana s popuštanjem mjera otvorio svoju galeriju u Dežmanovom prolazu, slično razmišlja, smatra da kupac djelo mora vidjeti uživo te da se preko interneta ne mogu nuditi značajnija djela. On neće krenuti s online ponudom, a što se tiče samog tržišta, ipak ima stanoviti optimizam i misli da će se ono oporaviti u narednim mjesecima.
Vlasnik galerije Kaptol Ivo Jerič pak ovih dana užurbano radi na novoj web stranici koja će uključivati i online ponudu. Godinama to planira, a sada ga je, kako nam kaže, situacija prisilila da s tim projektom konačno i krene. Trenutno, prema njegovim riječima, nitko se ne usuđuje kupovati i vlada zatišje. “Baš me zanima hoće li se tržište ipak pokrenuti ili ćemo imati krizu kao i 2008. koja je na kraju trajala deset godina. Taman smo se oporavili, solidno smo počeli raditi, tržište je živnulo i sad nas je opet pogodilo. Umjetnine su uvijek bile luksuz i naravno da ljudi prvo misle kako pokrpati krov nad glavom. Vidjet ćemo.”
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....