ART OBITELJI ROY

Umjetnine bogatih u seriji Nasljeđe: Rubensov ‘Lov na tigrove‘, špijunka Luja XIV... A ova je slika dala naslutiti Loganovu smrt

Serija Nasljeđe

 Hbo/
Prema nekima upravo su umjetnička djela nagovijestila smrt Logana Roya u posljednjoj sezoni

Tijekom četiri sezone koliko je trajala HBO-ova hit serija "Nasljeđe" gledatelji su imali priliku zaviriti u ekskluzivni svijet bogatih i moćnih. Pisalo se tako dosta o njihovim kućama i stanovima, odnosno o nekretninama u kojima se serija snimala, zatim o destinacijama koje su likovi pohodili, a među kojima se našla i Hrvatska, kao i o njihovoj dizajnerskoj garderobi, pa je tako red napokon došao i na umjetnine. Stephan Carter, scenograf serije u razgovoru za The Art Newspaper povodom njezina završetka otkrio je neke detalje vezane za umjetnička djela koja se pojavljuju u "Nasljeđu" u raznim kontekstima - od nedefiniranog rada Paula Gauguina u sefu u Ženevi preko instalacije koja predstavlja gigantsku vaginu na proslavi Kendallova 40. rođendana do posebno odabranih umjetničkih djela u promotivnim materijalima poput Rubensove slike "Lov na tigrove" (1615.-16.) koja visi iza Logana Roya i njegovo četvero djece na plakatu prve sezone serije.

A prema nekima upravo su umjetnička djela nagovijestila smrt Logana Roya u posljednjoj sezoni - dva "Autoportreta" Andyja Warhola iz 1986. koja se pojavljuju tijekom scene u poznatom newyorškom restoranu The Grill. Nastala samo godinu dana prije Warholove iznenadne smrti 1987. od srčane aritmije, serija od šest slika iz 1986., prikazuje Warholovu glavu na crnoj pozadini koja kao da treperi u tami poput holograma.

Radovi koji se vide u domovima i uredima likova često su, međutim, djela manje poznatih umjetnika, rekao je Carter. Kako je objasnio istaknuto uključivanje umjetnosti služilo je u razne svrhe u seriji bilo da je služila u prikazivanju određenih likova, a ponekad se njome nagovještavao zaplet.

U petoj epizodi prve sezone u kojoj Kendall počinje smišljati izglasavanje nepovjerenja svom ocu, a na obiteljsku večeru za Dan zahvalnosti iz Kanade dolazi Loganov brat Ewan, pojavljuje se portret baroknog slikara Petera Lelyja koji prikazuje Louise de Keroualle, špijunku Luja XIV prije nego što je postala omiljena ljubavnica engleskog kralja Charlesa II. Prema muzeju Getty, gdje se djelo nalazi, De Keroualle je strateški iskoristila svoj utjecaj kako bi ojačala veze između dva monarha. Sa zida dnevne sobe Logana Roya, ona sa zabavom svjedoči katastrofalnoj obiteljskoj večeri, senzualno se igrajući pramenom kose dok se Ewan suočava sa svojim bratom: "Nije sve u novcu. Zar nisi čuo za etiku?"

"Volimo natjerati ljude da nagađaju o umjetnosti u stanu Logana Roya. Iako smo se držali manje prepoznatljivih umjetničkih djela kako ne bismo njima previše privlačili pozornost, nema sumnje da ima nekih manjih Picassa, Matissea i drugih komada koje je odabrao Marshain trgovac umjetnina. Ponekad se dizajnerski tim odlučio za radove koji su trenutno u trendu kod komercijalnih dekoratera, u drugim slučajevima, to su bila neka vrlo prepoznatljiva djela poput Warholovih, na primjer. Kao i u sličaju medijskih tvrtki od kojih su neke stvarne neke fiktivne u seriji radili smo nešto slično s umjetnošću". Što se tiče aluzije na Gauguinova djela u trezoru Loganova ženevskog freeporta, Carter vjeruje da su se tu "pisci malo zabavljali". Gauguinov život i ostavština posljednjih su godina pod sve većim povećalom osobito u vezi s njegovim odnosom prema Tahićankama, što samo može učiniti prisutnost njegovih djela u kolekciji Logana Roya prikladnijom, smatra dizajner.

image

Peter Paul Rubens

Wikipedia/
image

Andy Warhol s izložbe u Rimu

Alberto Pizzoli/Afp/Profimedia/Alberto Pizzoli/afp/profimedia

"Postoji vjerojatna pozadinska priča - mogle bi se povući usporedbe između Gauguinova izrabljivanja tinejdžerki na Tahitiju s Loganom i njegovim vučjim čoporom na [Brightstar] krstarenjima", kaže Carter. "Na kraju dana, Gauguinova referenca više je služila za Karlovu šalu da bi spaljivanje za novac od osiguranja bio san, financijski govoreći." I dok se može činiti da su Gauguinova djela s tropskim motivima previše živahna da bi odgovarala Loganovu ukusu, izbor je prema riječima scenografa bio namjeran. "Tijekom serije, Logana sam pozicionirao kao neku vrstu crne rupe estetike", kaže Carter. "Njegova umjetnička djela nedvojbeno bira za njega niz nervoznih kustosa i trgovaca, a ako pogriješe, dobivaju otkaz. Ili ih biraju supruge, za koje vrijedi ista sudbina. Najuža Loganova obitelj ima ukus koji se čini vrlo sigurnim, nema jedinstvenog osobnog ulaganja u umjetnost. Mislim da taj pristup tiho pridonosi duhovno šupljoj prirodi serije." Neke od umjetnina koje posjeduje Logan Roy čuvaju se u depoima i nikad nisu bile izložene u njegovoj kući što pokazuje da su njegove akvizicije umjetnina prvenstveno iz ekonomskih razloga.

Kao i u slučaju prve sezone, umjetničko djelo odabrano za poster koji reklamira drugu sezonu nabijeno je simbolikom. Braća i sestre Roy, zajedno s Tomom i bratićem Gregom, sjede oko stola s Loganom na čelu, jedinom figurom koja stoji, dok ulje na platnu "Dante i Virgilije" (1850.) čiji je autor William-Adolphe Bouguereau, s prikazom scene iz Danteovog pakla, visi na zidu točno iza njega, što se može vidjeti u mnogim scenama.

image

Alan Ruck i Justine Lupe

Supplied By Lmk/Landmark/Profimedia/Supplied By Lmk/landmark/profimedia

"Mislim da Logan smatra starije umjetničke pravce vrijednima jer su izdržali test vremena i dokazali svoju vrijednost", kaže Carter. "Bile su u muzejima i institucijama od prije nego što je zaradio svoje milijarde. Vjerojatno ne vjeruje novijim trendovima - baš kao što ne može vjerovati svojoj vlastitoj djeci. Ne može reći jesu li ozbiljni. S druge strane, Rubensova slika koja je bila prikazana na jednom ranom posteru odražava "osjećaj bogatstva, nasilje i borbu koja se odvija ispod površine", zaključio je Carter.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
21. prosinac 2024 15:31