"Istinski se nadamo da će arhitektonska djela stvorena pod njegovim vodstvom u studiju Maki i suradnici biti duboko voljena i nastaviti obogaćivati zajednice nadolazećih generacija", poručio je, među ostalim, povodom smrti japanskog arhitekta Fumihika Makija Gary Kamemoto.
Čovjek koji je projektirao Toranj 4 World Trade Centera te utemeljio arhitektonski pravac metabolizam (pokret je predlagao fleksibilne strukture koje su se širile simulirajući organski rast) preminuo je prirodnom smrću u 96. godini života. Za svoj rad dobio je priznanja poput Zlatne medalje Američkog instituta arhitekata (AIA Gold Medal) te renomiranog Pritzkera (1993.), piše Dezeen.
Rođen je u glavnom japanskom gradu. Otac mu je bio bankar, a majka domaćica i članica obitelji Takenaka koja je od početka 17. stoljeća kontrolirala jednu od pet glavnih japanskih građevinskih kompanija. Prije no što je obrazovanje nastavio na Harvardu, studirao je na Sveučilištu u Tokiju. Po završetku studija, postao je profesor na Washington University u St. Louisu, gdje je dizajnirao svoju prvu zgradu (Steinberg Hall arts centre) upravo za tu instituciju.
Naime, kada je dobrotvorka Etta Eiseman Steinberg ugledala njegove skice, inzistirala je da mu se dodijeli projekt dizajniranja zgrade koja je nosila ime njenog pokojnog supruga. Steinberg Hall, zgrada otvorena 1960. godine, do 1993. je godine ostala jedina Makijeva zgrada u Sjedinjenim Američkim Državama. Njegova druga američka zgrada bila je Yerba Buena Center for the Arts u San Franciscu.
U svome je stvaralaštvu kombinirao istočnjačke i zapadnjačke utjecaje. Mnogo je varirao i u stilu.
"On je modernist koji je spojio najbolje od istočnih i zapadnih kultura kako bi kreirao arhitekturu koja predstavlja drevne kvalitete njegove rodne zemlje, stavljajući ih uz bok suvremenim građevinskim metodama i materijalima", navedeo je žiri u objašnjenju njegove Pritzkerove nagrade.
Njegove su zgrade bile, piše The New York Times, "blage i nepogrešivo pristojne, kao i on sam". "Nije mu bio cilj učiniti zgrade lijepima, što je smatrao teško ostvarivom kvalitetom, već užitkom za njene korisnike", priznao je Maki.
Dizajnirao je značajne japanske zgrade kao što su Osaka Prefectural Sports Center, Fujisawa Gymnasium, Makuhari Messe convention centre i Hillside Terrace Apartments, stambenog kompleksa u Tokiju koji je postao primjerom metabolističke ideje.
Kako je tvrdio da zavidi arhitektima koji su mogli cijeli svoj život posvetiti kontempliranju jednog jedinog mjesta te unapređenju njegovih kvaliteta, svoj je ured pozicionirao tako da ima pogled na Hillside Terrace. Učinio je to kako bi kroz vrijeme mogao pratiti evoluciju svog djela. "To iskustvo, koje se protegnulo kroz nekoliko desetljeća, uistinu te učini poniznim", rekao je autor M.I.T.-jeva Media Laba. Na zgradi 4 World Trade Centera, koja je otvorena 2013. godine, radio je u sklopu pokušaja obnove nakon terorističkih napada 11. rujna 2001. godine.
Christopher Hawthorne, kritičar arhitekture The Los Angeles Timesa, tada je zgradu opisao "vješto, promišljeno i dobro izrađenom".
U to vrijeme dovršio je i 51 Astor Place, zgradu s uredima na trinaest katova u East Villageu na Manhattanu. Prekriven tamnim, reflektirajućim staklom, projekt je bio naširoko kritiziran kao neprimjeren za četvrt niskih zgrada od cigle te takozvanih brownstone zgrada.
Maki, piše Dezeen, stoji i iza londonskog obrazovnog centra s osam ‘islamskih vrtova‘ te nizom krovnih prostora, terasa, koje je radio za Fundaciju Aga Khan.
Vrtovi i terase nadahnuti su islamskim zajednicama diljem svijeta, uključujući one sa sjevera Afrike, iz Španjolske, s Bliskog istoka, iz Irana te Indije.
"Ovo mjesto (King‘s Cross) formirali su mnogi različiti utjecaji - među njima su sada i bogate tradicije islamske arhitekture", reklo je Njegovo Veličanstvo Aga Khan pri otvaranju zgrade.
Četiri godine ranije, 2014. godine, Makijev je studio radio na Muzeju Aga Khan u Torontu, piše ArchDaily.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....