Mnoglo se već ovih dana naslutiti, bilo je u zraku, vladao je popriličan hype oko ovog rada u umjetničkom svijetu, punio je vijesti art portala, ali i one koji nisu usko specijalizirani, da će se na aukciji u Sotheby'su po solidnoj cijeni prodati slika koju je pod pseudonimom naslikao umjetnik Bansky. No, teško da se baš mogla prognozirati cifra od 25, 4 milijuna dolara za koliko je naposlijetku prodan ovaj rad.
Početna je previđanja nadmašio za tri puta, naime, predviđena je cijena bila osam miljuna dolara.
Riječ je, podsjetimo, o radu koji se oslanja na sliku "Djevojčica s crvenim balonom", a koja je već jednom bio ponuđena na aukciji. No, Banksy je ugradio mehanizam uz pomoć kojeg je slika samu sebe uništila, izrezala, nakon što je aukcijski čekić označio da je prodana. Odnosno, trebala je sama sebe uništiti, no dogodilo se to tek djelomice, kasniije je tvrdio da su ga sabotirali. I od slike, prodane u tom trenutku za milijun funti, a na kojoj je bio dopadljiv prizor djevojčice s crvenim balonom, ostao je samo balon.
Ovaj umjetnik i dalje odabire ostati anoniman, jednako kao i Elena Ferrante u književnom svijetu, iako se za oboje naslujuće tko su. U čemu je tajna, zašto je ovaj umjetnik blizak i publici i kritici nije teško zaključiti. Njegova su djela poprilično direktna, jasno razumljiva, obraćaju se svima. Bore se s normama, nisu dvolična, i ljudi to osjećaju. Poznato je i da Banksy ne traži copyrigt na svoja djela pa mnogi ulični prodavači, i oni na tržnicama Londona, prodaju djela s prizorima koje je naslikao Bansky, i to poprilično uspješno
Najvažnije je, valja se složiti s teoretičarem Krešimirom Purgarom pitanje koje postavljamo za svaku umjetninu: ima li ona spoznajnu vrijednost? Tako je i u ovom slučaju. U posljednjih smo godinu dana pisali u nekoliko navrata o kupcima umjetnina na NTF, non-fungible tokens tržitštu. Riiječ je o ulaganja u digitalnu vrijednost umjetnina, u one umjetnine koje nisu opipljive. No, i na ovom tržištu umjetnine variraju u kvaliteti, jednako kao i na klasičnom tržištu.
Rad kojeg potpisuje Banksy djelomice je opipljipljiv, djelomice uništen, no i ovdje je kupac zapravo platio ideju rada. Vrijedi li umjetnina, čiji je sada naziv "Djevojka u kanti" toliko? Vrijedi još i više. Britanski anonimni umjetnik za moj ukus ponekad zna biti i previše sladunjav. No, ovo je i možda najbolji rad ovog umjetnika. Moćna ideja. Provokacija gotovo pa jednaka onoj kada je Marcel Duchamp u izlagački prostor postavio pisoar, prije stotinu i nešto godina.
Banksy se, najjednostavije rečeno, obračunava sa značenjem umjetnina koje se poistovjećuju isključivo sa statusnim simbolom. Postoje umjetnici koji kritiziraju tržište umjetnina, pa i oni koji su na njemu uspjeli, Banksy nije jedini. Gerhard Richter, trenutačno najskuplji živući umjetnik, u više je navrata izjavio kako su cijene njegovih umjetnina prehapuhane. No, koliko god cijenili Richtera, njegov je obračun zapravo salonski. Banksyev je rad direktan obračun, pomalo i agresivan, progovara riječnikom ulice, uličnog umjetnika.
Paradoksalno, u tom je obračunu njegov rad postao statusni simbol. Nadamo se da će to novi vlasnik ovog rada, taj parakods znati cijeniti. Za pretpostaviti je da hoće, teško da bi ga inače cijenio.
Inače, ne treba zanemariti niti činjenicu da je posljednji rad ovog umjetnika, koji je oborio rekorde, onaj koji prikazuje čimpanze u Parlamentu.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....