‘ZA SAMU‘

Atrakcija na otvaranju Riječkog filmskog foruma: Film snimljen ručnom kamerom u Alepu

Kadar iz filma 'Za Samu'
 Riječki Filmski Forum
Unutar ovog jednokratnog festivala riječka će publika u kinu na Žabici moći vidjeti trinaest novih naslova

Projekcijom filma “Za Samu” sirijske novinarke i filmašice Waad Al-Kateab i Britanca Edwarda Wattsa u petak o riječkom Kinu Croatia počinje Riječki filmski forum - središnji filmski događaj unutar programa Rijeke kao Europske prijestolnice kulture.

Unutar ovog jednokratnog festivala riječka će publika u kinu na Žabici moći vidjeti trinaest novih naslova iz svjetske igrane i dokumentarne produkcije, od čega je deset hrvatskih premijera.

Riječki filmski forum program je koji je izvorno bio predviđen za travanj, no poznate okolnosti oko epidemije virusa otjerale su i ovaj ciklus - kao i sve filmske festivale - u rezervni rujanski termin. S ponešto prilagođenim programom, forum kreće 28. kolovoza i traje pet dana.

“Tetkica”

Festival donosi cijeli niz zapaženih igranih i dokumentarnih naslova. Prva atrakcija festivala je već na otvaranju: “For Sama” je jedan od dokumentarističkih hitova sezone, film koji je sirijska redateljica snimila priručnom kamerom u ruševinama Alepa, pri tom skrbeći za svog sina. Pažnje vrijedi i južnoafrički film “Moffie” (Tetkica) Olivera Hermanusa. Snimljen na bursko-nizozemskom, afrikaans-jeziku, “Moffie” se zbiva u Južnoafričkoj Republici tijekom apartheida 70-ih. Glavni je junak bijeli burski mladić kojeg vlast unovači za rat protiv namibijskih crnih marksističkih gerilaca.

Pri tom on mora skrivati da je gej, jer konzervativna bijela vlast i opresivna vojska “tetkice” (moffies) šalju na brutalno i tegobno preodgajanje. Svakako valja upozoriti i na film “Bait” (Mamac) Britanca Marka Jenkina. Ambijentiran u malu ribarsku zajednicu u Cornwallu, Jenkinov film tematizira gentrifikciju koju donosi turizam kroz likove dvojice braće od kojih jedan ribari, a drugi je ribaricu pretvorio u “barka faren”. Film je nesvakidašnje snimljen, crno-bijelom 16mm kamerom i neobičnim montažnim stilom na tragu sovjetskog nijemog filma i njemačkog ekspresionizma.

“Samo 6,5” Saeeda Roustayija film je kakav se ne viđa uvijek, iranski policijski procedural s glavnim likom teheranskim inspektorom za narkotike. “Sveta Frances” humorna je drama američkog indie-režisera Alexa Thompsona. Film o bejbisiterici koja se počinje brinuti za svojeglavu djevojčicu Frances u Rijeku stiže s puno nagrada i pohvala s američkih nezavisnih režisera.

Među igranim filmovima riječkog programa je i jedan domaći, “Tereza 37” Danila Šerbedžije, po scenariju Lane Barić koja igra naslovnu ulogu.

Riječki filmski forum donosi i dosta dokumentaraca, od kojih osobito pažnju skreću dva britanska, oba muzička. “White Riot” redateljice Rubike Shah film je koji se bavi političkim trzavicama i aktivizmom na britanskom muzičkoj sceni 70-ih.

Kad tijekom 70-ih nastane politički pokret Nacionalna fronta, kad naraste skinhead supkultura, a u diskurs popularne kulture počne ulaziti rasizam, dio se glazbenika organizira u pokret Rock against racism (RAR) u koji se uključuju među inima i The Clash. Film prati to turbulentno muzičko i političko poglavlje.

PJ Harvey

“A Dog Called Money” je - pak - dokumentarac koji prati snimanje istoimenog studijskog albuma rock heroine rašpava glasa PJ Harvey. Harvey je od snimanja studijskog albuma napravila svojevrsni performans, dopustivši javnosti da promatra rad u studiju kroz specijalni paravan.

U filmu koji režijski potpisuje Seamus Murphy rad na pjesmama montažno je prepleten sa vlogom koji Murphy i Harvey snimaju diljem svijeta na njenim aktivističko-turističkim putovanjima. Jedan dio tog materijala snimljen je i na Kosovu, mahom u srpskim pravoslavnim manastirima i njihovoj okolici.

Riječki filmski forum traje do 2. rujna.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 14:15