Ne pamtimo kad nas je posljednji put neki od velikih svjetskih redatelja pozdravio s nekoliko riječi i uputio u tajne svoga opusa koji se emitira na HRT-u. Znalo se to dogoditi kad bi neka filmska legenda prošla kroz Hrvatsku, pa bi je usput zagnjavili za komentare o njihovim ostvarenjima, no ovo što gledamo na Trećem programu HRT-a malo je drukčije.
Svakog četvrtka uvečer iz svog rimskog doma obraća nam se Paolo Taviani, nakon toga kreće neki od filmova koje je potpisao sa svojim bratom Vittoriom, i zahvaljujući toj zgodnoj dosjetci ponekad komplicirani filmovi postaju nam puno bliži. I još nešto, HRT je u zadnje vrijeme postao sinonim za reprize, a većinu filmova u ovom ciklusu gledali smo u najboljem slučaju prije dva desetljeća.
Skromni budžeti
Ideju za tako opsežno upoznavanje s opusom braće Taviani dao je Dean Šoša, svojedobno pokretač HRT 3, a danas urednik u filmskoj redakciji Hrvatske televizije. Najveći neprijatelj zanimljivim inicijativama na trećem kanalu su skromni budžeti, no on i njegovi kolege shvatili su da u filmskoj emisiji “Posebni dodaci” koja se emitira subotom uvečer imaju na raspolaganju nešto novca kojim bi se moglo putovati u susjedstvo. Ne jako daleko, nipošto ne zrakoplovom, i bez odsjedanja u skupim hotelima, ali automobil je krajnje podnošljiva opcija.
Odlučili su se za braću Taviani, koji isprva nisu reagirali jer je Vittorio nedavno imao prometni udes, ali uz podršku talijanskog kulturnog veleposlanstva i upozorenje da to neće biti običan razgovor nego dio programa tijekom kojeg će biti emitiran i znatan dio njihovih filmova, Paolo je pristao, dogovoreni su termini, a u auto su se nagurali Šoša, urednica “Posebnih dodataka” Nataša Vukas Stanojkovski, redateljica Sanja Aničić i direktor fotografije Mario Marko Krce (inače koscenarist hvaljenog ratnog filma “Josef” Stanislava Tomića).
Putovali su do Rima, do kuće Tavianijevih (Paolova supruga je poznata kostimografkinja Lina Nerli Taviani, radila je na mnogim njihovim filmovima), a jedno od stajališta bio im je gradić San Miniato u Toskani, gdje su braća Taviani rođena i gdje je poprište radnje “Noći svetog Lovre”. U filmu je to fiktivno mjesto, ali upućeni znaju o čemu je riječ. U kratkoj biografiji koju je izložio gostima iz Hrvatske, Paolo je ispričao kako je kao tinejdžer otišao s Vittoriom u kino, nisu tada puno držali do sedme umjetnosti, ali film koji su odabrali ih je impresionirao, kao da su gledali ulomak iz svoga života.
Bila je to “Paisà” Roberta Rossellinija iz 1946., remek-djelo tek probuđenog neorealizma, u dvorani je bilo jedva pet-šest ljudi, a i njima je bilo dosadno, ta vrsta ekstremnog isječka stvarnosti ih je odbijala, pa su im braća ponudila vratiti novac za ulaznice, samo da više ne gledaju film koji im se ne sviđa: nakon toga je nastao tajac. Rossellini je postao njihov uzor, gledali su svaki njegov novi film, a kada su pobijedili u Cannesu s filmom “Ja sam Bog otac” i Rossellini im je osobno uručio nagradu, smatrali su da se nevidljivi krug na čudesan način zatvorio.
Uskrsnuće
Ciklus braće Taviani izdigao je filmski program HRT-a na nekadašnju, već pomalo zaboravljenu razinu: vidjet ćemo, recimo, i trosatno “Uskrsnuće” po njihovu omiljenom piscu Tolstoju, nagrađeno prvom nagradom na festivalu u Moskvi (“Kad su nam upravo Rusi dali tu nagradu, valjda smo napravili dobar posao”, zadovoljno komentira Paolo), a ekskluzivna premijera je “Ševin majur” iz 2007., o masakru nad Armencima u Turskoj. Šoša je odgovoran za još jedan važan ciklus koji HRT 3 upravo emitira.
Nedjeljom poslije podne na programu su filmovi kultnog redatelja Douglasa Sirka, sve je počelo evergreenom “Imitacija života” koji bi se teško mogao nazvati ekskluzivom, ipak je to jedan od najpopularnijih filmova svih vremena, no zatim su uslijedili naslovi za koje vjerojatno nikad niste čuli kao što su “Tajanstvena podmornica” i “Vikend s ocem”, nastali prije no što je on postao majstor Universalovih tehnicolor melodrama.
Zanimalo me hoće li prikazati i njegove poznate filmove iz Trećeg Reicha, kao što su “La Habanera” i “Prema novim obalama” sa Zarah Leander, no objašnjava mi da bi za tako nešto trebale godine pripreme. Čak i kad je film američki, ne znači da ga možete samo tako dobiti, unatoč tome što je izdan na DVD-u, za manja tržišta on uopće nije prilagođen digitalnom formatu: rado bi vam isporučili kopiju na 16mm ili 35mm vrpci, ali to bi vas koštalo enormno.
Šoša za HRT 3 priprema još nekoliko važnih ciklusa, na primjer, televizijske radove Roberta Rossellinija, među kojima je i njegova sjajna serija “Doba Medicija”. Široku publiku zainteresirat će kultni Universalovi crno-bijeli horori iz tridesetih i s početka četrdesetih kao što su “Drakula”, “Frankenstein”, “Mumija”, “Nevidljivi čovjek”, “Frankensteinova nevjesta” i “Vukodlak”, koje danas prepravljaju u skupe blockbustere, no kako pokušaji nisu bog zna kako uspješni, originali samo dobivaju na cijeni.
Prave poslastice
Kulturna javnost bit će posebno zainteresirana paketom poljskih filmova u kojima su prave poslastice, poput ranih filmova Krzystofa Kieslowskog, snimljenih prije njegovog probojnog ostvarenja “Kino amater” i često zabranjenih za distribuciju, posebno su zanimljivi filmovi Andrzeja Zulawskog zbog koji je redatelj morao u emigraciju u Francusku (nevjerojatno je subverzivan “Vrag” iz 1972.), a kad pogledate poljska remek-djela iz pedesetih i prve polovice šezdesetih (potpisali su ih Andrzej Munk, Wojciech Has, Jerzy Kawalerowicz i mnogi drugi) prođe vas volja za uzvisivanjem tadašnjih ostvarenja jugoslavenske kinematografije. Poljski ciklus bit će velika senzacija, a po svoj prilici ne i posljednja koju filmska redakcija HRT-a priprema za svoj treći kanal.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....