Šesto izdanje Arterije - tjedna filma o umjetnicima i umjetnicama u Dokukinu KIC od 13. do 17. prosinca donosi presjek aktualnih i nagrađivanih dokumentaraca o slavnim umjetničkim osobnostima.
Kako najavljuju: "U organizaciji Kulturno informativnog centra, zagrebačka publika premijerno će gledati filmsku posvetu majstorici psiholoških trilera i vitalnoj figuri queer povijesti Patriciji Highsmith, "jezičnoj teroristici" i jedinoj austrijskoj književnoj nobelovki Elfriede Jelinek, korejskom pioniru medijske umjetnosti Nam June Paiku, zanimljiv vizualni esej o utjecaju Čarobnjaka iz Oza na filmskog čarobnjaka Davida Lyncha, te šarmantan portret legendarne glumice, pjevačice i modne ikone Jane Birkin koju je filmski oslikala podjednako legendarna francuska redateljica Agnès Varda.
Program u srijedu, 13. prosinca u 19 sati otvara imaginarna biografija Jane B. za Agnès V. u kojoj se francuska redateljica Agnès Varda upušta u potragu za ženom koja se krije iza uloga slavne pjevačice, glumice, modne ikone i muze Sergea Gainsbourga. Nakon projekcije slijedi razgovor u kojem sudjeluju filmska kritičarka Višnja Pentić Vukašinović i modni kritičar Nenad Korkut.
U četvrtak, 14. prosinca u 19 sati na rasporedu je novi naslov iz distribucije Restart Labela Voljeti Patriciju Highsmith temeljen na njezinim nedavno objavljenim dnevnicima.
Biografski dokumentarac temeljen na nedavno objavljenim dnevnicima Patricije Highsmith, majstorice psiholoških trilera i vitalne figure queer povijesti. Film se fokusira na njezinu potragu za vlastitim identitetom i turbulentan ljubavni život te baca novo svjetlo na njezino pisanje. Ekskluzivna arhivska građa popraćena glasovima obitelji, prijatelja i same autorice otkriva dosad nepoznato lice jedne od najekraniziranijih spisateljica svih vremena po čijim su predlošcima snimljeni kultni filmovi Nepoznati iz Nord Expressa (r. Alfred Hitchcock), Talentirani gospodin Ripley (r. Anthony Minghella) i Carol (r. Todd Haynes). Usprkos elitističkom zaziranju prema kriminalističkoj prozi Highsmith je svojim sofisticiranim psihološkim trilerima u kojima se često pojavljuje antologijski antijunak nestabilne psihe, šarmantni ali čudovišni ubojica i prevarant Tom Ripley, brzo osvojila književne sladokusce, uključujući slavnog pisca Grahama Greenea koji je naziva “ultimativnom pjesnikinjom tjeskobe”. U klaustrofobičnom i uvrnutom svijetu koji nastanjuju njezini likovi klasne tenzije, potisnuta seksualnost i pritisak društvenih očekivanja isprepliću se na neočekivane i uznemirujuće načine.
Cijena soli, njen djelomično autobiografski roman objavljen u Americi 1950-ih, smatra se prvom lezbijskom pričom sa sretnim završetkom. No sama Highsmith morala je voditi dvostruki život te je skrivala svoje romanse od obitelji i javnosti. Tek danas, nakon što je pronađeno 200 neobjavljenih rukopisa na više od 8000 stranica i dnevničkih zapisa koje je vodila od svoje sedamnaeste godine, saznajemo kako je tajnovita Highsmith daleko od očiju dušobrižničke javnosti proživljavala svoju burnu intimu. Njezine dnevničke zapise u filmu čita glumica Gwendoline Christie (Game of Thrones, Top of the Lake), a isprepliću se s arhivskim materijalima najpoznatijih ekranizacija njenih romana kreirajući živopisan portret renomirane autorice čija bi mizantropija posramila i jednog Molièrea.
Nakon projekcije slijedi razgovor u kojem sudjeluju filmski kritičar Mario Kozina te kustosica i kritičarka Barbara Gregov.
U petak, 15. prosinca u 19 sati u Dokukinu gledamo jedan od najhvaljenijih dokumentaraca godine Elfriede Jelinek – jezik pušten s lanca. Film najavljuju na sljedeći način: "Čudo od djeteta, skandalozna spisateljica, izdajica domovine, feministkinja, komunistica, pesimistica, jezična teroristica, buntovnica, enfant terrible, oskvrniteljica tradicije, briljantna, ranjiva umjetnica, Nobelovka. Jedna i jedina - Elfriede Jelinek." Film Claudie Müller fokusira se na njezin umjetnički pristup jeziku – u pitanju je višeslojan i asocijativan filmski portret pun kontradikcija koji prisvaja jezičnu montažnu tehniku same Jelinek iz njene vlastite i intimne perspektive. Nakon projekcije slijedi razgovor u kojem sudjeluju znanstvenica, kritičarka i urednica Marija Ott Franolić, esejist/ica i kritičar/ka Ana Fazekaš i prevoditeljica Helen Sinković.
Subota, 16. prosinca je u znaku jednog od najslavnijih azijskih umjetnika u 20. stoljeću i pionira medijske umjetnosti Nam June Paika. U 19 sati Nam June Paik: Mjesec je najstarija televizija vodi nas na donkihotovsko putovanje s čovjekom koji je revolucionarizirao upotrebu tehnologije kao umjetničkog platna te proročanski nagovijestio kako fašističke tendencije tako i međukulturno razumijevanje koje će proisteći iz međupovezanosti multiverzuma koji je današnji svijet. Nakon projekcije održat će se razgovor u kojem sudjeluju kustosi izložbe Nam June Paik – In the Groove koja je početkom godine održana u MSU Zagreb Olga Majcen Linn i Dan Oki, multimedijalni umjetnik Ivan Marušić Klif te umjetnik i profesor Ivo Deković, bliski prijatelj i student Nam June Paika na Akademiji u Düsseldorfu.
Program će u nedjelju, 17. prosinca u 19 sati zaključiti vizualni esej Lynch/Oz koji istražuje jednu od najintrigantnijih zagonetki u povijesti filma: dugovječnu simbiozu iskonske američke bajke Čarobnjak iz Oza (1939.) i osebujne nadrealistične kinematografije Davida Lyncha. Je li David Lynch poput Dorothy zarobljen u zemlji Oz? Kroz šest različitih perspektiva i uz naraciju nekih od najuzbudljivijih glasova suvremenog filma Lynch/Oz vodi nas niz zečju rupu kako bismo ponovno doživjeli i interpretirali Čarobnjaka iz Oza. Nakon projekcije održat će se razgovor u kojem sudjeluju filmologinja Karla Lončar te komparatistica književnosti i anglistica Dunja Plazonja.
Selektorica programa je filmska kritičarka i voditeljica Dokukina KIC Dina Pokrajac. 6. Arteriju podržali su Grad Zagreb, Restart, Austrijski kulturni forum i Swiss Films.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....