“Trebamo se vratiti tamo odakle smo krenuli da bismo to mjesto vidjeli prvi put”, rekao je Robert Redford, citirajući pjesmu “Četiri kvarteta” T. S. Eliota, na uvodnoj konferenciji ovogodišnjeg Sundance festivala. U svom jubilarnom, tridesetom izdanju najslavniji festival američkog nezavisnog filma pod novim se vodstvom nastoji vratiti svom izvornom konceptu.
Jeftiniji i izravniji
Trideseti Sundance festival prvi je pod novim umjetničkim vodstvom Johna Coopera, festivalskog insajdera koji je najavio da će festival ponovo usmjeriti prema jeftinijim i politički izravnijim naslovima. Stoga je uveden i novi nenatjecateljski program Next koji uključuje nebudžetske i niskobudžetne filmove, pa čak i 3D eksperimente i filmove snimljene mobitelom.
Festival - koji završava u nedjelju - u prvih su tjedan dana ponajprije obilježili politički filmovi. Najviše kontroverzi izazvao je britanski film “Four Lions” Chrisa Morrisa, film koji na humorističan način prati pripreme grupe islamista iz sjeverne Engleske koji pripremaju bombaški napad. “Komedija o džihadu” pobudila je oprečne odjeke, uključujući i moralno užasavanje.
Politički vrućom temom bavi se i film “Company Men” redatelja Jima Wellsa, inače producenta tvorca “Hitne službe” kojem je ovaj film kinoprvijenac. U Wellsovu filmu Kevin Costner, Chris Cooper i Tommy Lee Jones glume trojicu sredovječnih menadžera koji ostanu bez posla u valu otpuštanja. “Company Men” kritika je primila iznimno povoljno i opisuje ga kao kudikamo bolji film od (također hvaljenog) “Up in the Air”. Unutar dokumentarnog natjecanja dosad je najviše bure podigao film “Crvena kapela” Danca Madsa Bruggera.
Izlaz iz krize
Riječ je o filmu koji kritika opisuje kao “Yes Men i Borat odrađuju Sjevernu Koreju”, što nije čudno zna li se koncept filma: dvojica sudionika-provokatora u njemu putuju u Sjevernu Koreju, gdje se predstavljaju kao poštovatelji korejskog komunizma i kane održati seriju vodviljskih nastupa.
Premda su svi materijali u filmu prošli selekciju videocenzora i premda je ekipu stalno pratila službena voditeljica, rezultat je navodno razorna satira na totalitarizam, a jedan britanski kritičar napisao je da “‘Crvena kapela’ ruši sve etičke kodekse dokumentarca, čak i one koji još nisu izmišljeni”.
S puno je nestrpljenja čekan film “Howl”, biografska sudska drama o slučaju iz 1957., kad je kalifornijski tužitelj tražio zabranu poeme Allena Ginsberga “Howl” zbog opscenosti.
Djelo iskusnih dokumentarista Roba Epsteina i Jeffreyja Friedmana, film je kombinacija pseudodokumentarnog, animacije i igranih sudskih scena, u kojima Ginsberga glumi James Franco. Ipak, kritike filma zasad su jako suzdržane.
Sundance je od osnutka 1978. najvažniji festival američkog neholivudskog filma. Ipak, posljednjih godina bio je u krizi izazvanoj otvaranjam “indie” odjela velikih studija, a filmovi prikazivani na Sundanceu sve su teže dolazili do distribucije.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....