PRETPREMIJERA

DREDD: Odlična ekranizacija kultnog stripa o uništenoj civilizaciji

Prošlog vikenda producenti futurističkog akcijskog spektakla “Dredd” su odahnuli: njihov film zasjeo je na prvo mjesto britanske top-liste, unatoč tome što ga mlađi od 18 godina nisu smjeli gledati bez pratnje roditelja, i ostavio za sobom bučno reklamiranu novu ekranizaciju “Ane Karenjine” s Keirom Knightley i Judeom Lawom u glavnim ulogama.

Još jedan razlog za zadovoljstvo bila je uspješna premijera u ponoćnom terminu na prestižnom festivalu u Torontu, koji inače u svoj program ne uvrštava ovakvu vrstu filmova: kritike su bile mahom iznimno povoljne, a u jednoj od njih se ustvrdilo kako je “Dredd” dosad najvjernija i najsuvislija ekranizacija nekog stripa.

Debakl sa Stalloneom

Pogonski motor tog filma je britanska kompanija DNA Films, koja je dosad producirala ili surađivala na nekolicini hvaljenih ostvarenja kao što su “28 dana poslije”, “Sunshine”, “Posljednji škotski kralj” i “Nikad me ne ostavljaj”. Za prva dva scenarije je pisao engleski književnik Alex Garland, proslavljen bestselerom “Žal”, po kojem je kasnije Danny Boyle snimio istoimeni film s Leonardom DiCapriom. Šefovi kompanije predložili su još prije pet godina Garlandu da napiše scenarij po kultnom stripu Johna Wagnera i Carlosa Ezquerre “Sudac Dredd”, čiji su nastavci od 1977. izlazili u strip magazinu 2000 AD.

Nije ih smetalo što je 1995. snimljena već jedna verzija filma, sa Sylvesterom Stalloneom u ulozi Dredda, jer je ta pretrpjela krah i te se godine natjecala za Zlatnu malinu za najveći debakl godine. Po njihovu sudu, došlo je vrijeme za jednu neusporedivo bolju filmsku ekranizaciju.

Pohvale kameri

Garland je oduševljeno prihvatio ponudu, jer je bio velik poklonik tog stripa, no prvim dvjema verzijama teksta nije bio zadovoljan, budući da su zahtijevale od gledatelja odlično poznavanje originala. Naposljetku je izdvojio samo jednu zgodu koja se odigravala u kratkom vremenskom razmaku i eliminirao niz suvišnih likova. Od samog početka koncipirao je filmsku trilogiju, koja će vjerojatno biti i realizirana ako prvi film postigne uspjeh u kinima.

Režija je isprva ponuđena Duncanu Jonesu, talentiranom sinu Davida Bowieja, koji se s prva dva ostvarenja “Mjesec” i “Izvorni kod” potvrdio kao sjajan filmaš, no njemu se baš nije ulijetalo u blockbuster od 45 milijuna dolara: nije to puno po hollywoodskim standardima, tamo takvi filmovi koštaju i tri-četiri puta više, ali za europsku produkciju - s američkim i indijskim partnerima - to je golema cijena.

Jonesa je zamijenio Pete Travis, televizijski redatelj s vrlo dobrom reputacijom (potpisao i zapaženi politizirani triler “Točka prednosti” s Dennisom Quaidom, Forestom Whitakerom i Sigourney Weaver): sudeći po prvim ocjenama, posao je obavio i više nego zadovoljavajuće. Posebno hvale kameru oskarovca Anthonyja Dod Mantlea (“Dogville” i “Antikrist” Larsa von Triera, “Milijunaš s ulice” i “127 sati” Dannyja Boylea), koji se iznimno intrigantno poigrao 3-D efektima.

Suci u akciji

“Dredd” se odigrava u 22. stoljeću, kada je civilizacija gotovo uništena zagađenjem i radioaktivnošću: nema vlade ni države, preostali su samo megapolisi u kojima su jedina vlast tzv. suci: oni su pred nemogućom misijom, jer se dnevno počini 17 tisuća zločina, a kazni ih se samo 6 posto.

Zato su ti nemilosrdni i prekaljeni tipovi istodobno murjaci, suci, porotnici i izvršitelji. Dredd je jedan od njih, a ukoliko ne poznajete strip, film koji stiže u naša kina narednog vikenda bit će vam posve dobar uvod u svijet jednog od najvažnijih super junaka proteklog stoljeća.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2024 08:39