Dvadeset i tri filma, tri pobjednika A festivala, hrpa dobrog “art-mainstreama” te nekoliko filmova koje pristaše oštrije filmske alternative ne smiju propustiti - to je “dijagnoza” ovogodišnje, šeste MaxTV Filmomanije koja 20. rujna počinje u zagrebačkom Centru Kaptol.
Max Tv Filmomanija svojevrsni je mini-festival, revija umjetničkog filma koju organizira distributer Continental film, jedan od dva najveća distributera umjetničkog filma u Hrvatskoj. Dok njihov konkurent Discovery za reviju pretpremijernih naslova koristi vlastiti festival u Vukovaru, Continental i ove godine početak jeseni u Zagrebu koristi da predstavi umjetničke filmove iz vlastitog kataloga.
To su filmovi koji ili u Hrvatskoj nisu viđeni, ili su igrali samo na ljetnim festivalima. Među 27 naslova smotre nalazi se lavovski dio filmova koji su obilježili ovu godinu. Program je velikim dijelom izvrstan i bogat, pa iz njega izdvajamo ponešto.
FESTIVALSKI LAUREATI:
FAUST
(Aleksandr Sokurov, Rusija)
Pobjednik lanjske Venecije komad je visoke filmske kulture, pravi, preuzetni istočnoeuropski art-film po klasičnom Goetheovom djelu. Osobno ne volim Sokurova - pa ni ovaj film - no “Faust” je jedinstveno audiovizualno iskustvo, vrsta filma kakvu bi radio Brueghel da je bio režiser.
LJUBAV
(Michael Haneke, Austrija)
Najveći europski klasik je svakim filmom sve jednostavniji, sve koncizniji i sve bolji. “Ljubav” je pobjednik Cannesa i po mnogo čemu filmski šampion 2012., remek-djelo s kojeg je oljušteno sve, i koje je baš zato genijalno.
SESTRA
(Ursula Meyer, Švicarska)
Dobitnik Srebrnog medvjeda u Berlinu film je koji Švicarsku prikazuje s manje privlačne strane. Ovaj film o dječaku koji džepari po skijalištima pogotovo vrijedi gledati u turističkoj zemlji poput naše. On se bavi naličjem turističkog raja - stražnjim dvorištima, praonicama posuđa, sezoncima…
CEZAR MORA UMRIJETI
(braća Taviani, Italija)
Talijanski filmski djedice Tavianiji pobijedili su u Berlinu filmom o kazališnoj postavi Shakespearea koju u rimskom zatvoru igraju kamoristi, dileri i ubojice. Nakon nekoliko rečenica na južnjačkom slangu, shvatite da su pred vama ljudi koji stvarno žive Shakespeareov okrutni svijet.
PAMETNE KOMEDIJE:
DANAK ANĐELIMA
(Ken Loach, V. Britanija)
Ljevičarski duo Loach i Laverty ponovno je snimio film o škotskoj radničkoj sirotinji. Ovaj put - međutim - to je urnebesna komedija o pljački raritetne, neprocjenjive boce viskija. Najsmješniji film sezone!
TAJNI ADUT
(Todd Solondz, SAD)
Solondz je s davnim filmom “Hapiness” stekao kultni status koji od tada nije uspješno pravdao. Nisu svi tog mišljenja, no meni je osobno “Dark Horse” njegov punokrvni povratak.
OVO MORA BITI PRAVO MJESTO
(Paolo Sorrentino, Italija)
Sorrentino je talijanski šminkerski režiser kojeg jako favorizira Cannes. “Ovo mora biti pravo mjesto” njegov je posljednji i možda najbolji film, priča o ocvaloj novovalovskoj zvijezdi (Sean Penn) koja traži nacističkog zločinca. Šarmantan šminkeraj.
FUSNOTA
(Joseph Cedar, Izrael)
Ako mislite da ne može postojati zabavan film o odnosu dvojice hebrejskih filologa, pogriješili ste. Izraelski režiser napravio je satiru na svijet humanističkih znanosti koja plijeni šarmom, humorom i prepoznatljivim karakterima.
ROBA ZA KULTISTE:
TABU
(Migual Gomes, Portugal)
Posljednji broj Sight and Sounda proglasio je ovaj neobični portugalski film filmom mjeseca. “Tabu” je kolonijalna melodrama ambijentirana u tridesete, dijelom crno-bijela i nijema, pikanterija kakve ne viđamo obično na repertoaru.
SVETI MOTORI
(Leos Carax, Francuska)
Nekoliko kritičara s kojima sam ovog ljeta razgovarao reklo mi je kako smatraju da je “Holy Motors” najvažniji film snimljen ove godine u svijetu. Bivši vunderkind francuske postmoderne vratio se nakon 13 godina pauze ovom filozofskom parabolom, koja je ujedno i sjajna parodija na suvremeni filmski biznis.
PISMO ĆAĆI
(Damir Čučić, Hrvatska)
Apsolutni pobjednik Pule, “Pismo ćaći”, drukčiji je od svega što se u hrvatskom igranom filmu snima. Baziran na glumačkoj improvizaciji i dokumentarističkoj metodi, Čučićev film potresna je priča o ožiljcima koje ostavlja patrijarhalna obitelj.
DOBAR MAINSTREAM:
KORIOLAN
(Ralph Fiennes, V. Britanija)
Glumac Fiennes snimio je ovaj šekspirijanski spektakl u Beogradu i Boki, a eks-Ju lokacije kao da su dodale ovoj krvavoj političkoj drami još jedan sloj aktualne životnosti. Iz Shakespeareovih rečenica najednom kao da je prokuljao svijet Arkana, Ceca, Naletilića, Gotovina.
HRĐA I KOST
(Jacques Audriard, Francuska)
Autor “Proroka” vratio se ovom dopadljivom, no pomalo šminkerskom krimi melodramom u kojoj Marion Cotillard glumi ženu kojoj su amputirane noge.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....