POTEMKINOVA SELA

FILMSKA ILUZIJA Kako je Hollywood stvorio repliku iračkog sela u kalifornijskoj pustinji za vježbanje američke vojske prije odlaska u rat

 fotografija iz filma 'Mirages' / 25 FPS
Uloge stanovnika pripale su brojnim statistima iz filmova te članovima iračke dijaspore u SAD-u

Kratke slike i Kratka baza 25 FPS-a u četvrtak 25. veljače donose tri filma o pitanjima percepcije, iluzije i stvarnosti.

Film Mirages kanadskog autora Emanuela Liche portretira repliku iračkog sela sagrađenu u kalifornijskoj pustinji kao poligon za vježbanje američkoj vojsci prije odlaska na samo ratište. Selo su sagradili holivudski profesionalci – scenografi, rekviziteri, pirotehničari, a uloge stanovnika pripale su brojnim statistima iz filmova te članovima iračke dijaspore u SAD-u. Selo je američku vojsku upoznavalo sa stvarnošću Iraka kakvu je zamišljala Amerika. Film prikazuje slike kampa i razgovore s ljudima koji su radili iza scene evocirajući percepciju stvarnosti koju su kreirali.

Bailu Dream (r. Nicolas Boone) donosi priču o kineskom selu koje je 2008. razrušeno u potresu, nakon kojega je kineska vlada odlučila na njegovom mjestu izgraditi francusko selo i krenula u stvaranje idealnog francuskog seoskog života.

Prizor iz filma 'Bailu Dream' (foto: 25 FPS): kineska vlada na mjestu srušenog sela podigla kopiju francuskog gradića

Selo je više tematski park nego mjesto za život, ono je simulacija zapadnjačke estetike koja predstavlja najgoru moguću manifestaciju zapadnjačkog turizma. Pa ipak, kinesko stanovništvo, po nalogu vlade, tamo živi. Živi u sporoj agoniji histeričnog sna. Film je prikazan na brojnim uglednim festivalima poput International Film Festival Rotterdam, IndieLisboa, Jihlava International Film Festival…

prizor iz filma 'Butter Lamp' (foto: 25 FPS)

Nagrađen s 24 nagrade, nominiran za Oscara 2015. za najbolji kratki film, Butter Lamp u režiji Hu Weia, suptilni je komentar na utjecaj globalizacije i tehnologije te na nasilnu asimilaciju tibetanske kulture onoj kineskoj i zapadnjačkoj. Film se bavi refleksijom o stvarnosti i njezinoj reprezentaciji. Inspiriran popularnom kineskom praksom obiteljskog portretiranja pokazuje nam skupine tibetanskih nomadskih obitelji koje poziraju putujućem fotografu apsurdnih i simboličkih kulisa: Zabranjeni grad s divovskom slikom Maoa, Kineski zid, Olimpijski stadion u Pekingu, Disneyland, havajska plaža. Cijela se radnja odvija ispred nepomične kamere, ali nakon micanja zadnje kulise, kamera po prvi put mijenja fokus i otkriva stvarnu lokaciju snimanja.

Program počinje u 19:30 u zagrebačkom MM centru (Savska cesta 25), a ulaz je besplatan.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
08. studeni 2024 00:43