PIŠE JURICA PAVIČIĆ

Filmski festival u Puli: Nema tu ni velikog hita ni novog klasika

 Srećko Niketić/CROPIX

Projekcijom romantične komedije “Sonja i bik” redateljice Vlatke Vorkapić u Areni u subotu počinje nacionalni program 59. festivala u Puli. U idućih tjedan dana, u Vespazijanovoj će se areni nadmetati domaći cjelovečernji igrani filmovi za nagrade festivala koje nose ime i kontinuitet još od sredine pedesetih kad je jugo-dvoranama harao František Čap.

Dvije znamenke

Iako se prije desetak godina to činilo nedosežnim brojem, već smo se navikli da u Puli broj domaćih filmova koji konkuriraju za nagrade ima dvije znamenke, pa je i ove godine tako. U nacionalnoj konkurenciji ove će godine biti jedanaest naslova. Od tih jedanaest tri su neovisna projekta, jedan TV film i sedam projekata HAVC-a, među filmovima u borbi za nagrade su dva omnibusa i prvi put jedan 3D film, a među redateljima je (isključujući omnibuse) čak pet debitanata, tri bivša pulska pobjednika, te - nažalost - samo jedna žena.

Svakogodišnju domaću igranofilmsku produkciju može se mjeriti samo po dva kriterija. Prvi je od njih jesu li ti filmovi bili uspješni kod domaće publike, a drugi - jesu li ostvarili kakav inozemni festivalski uspjeh. Prema tim kriterijima, dugometražni hrvatski naslovi zadnjih godina nisu se pretrgli od uspjeha. Ozbiljan festivalski uspjeh nismo imali još od Grlićeve nagrade u Karlovym Varyma 2009., a lanjski uspjeh “Koka i duhova” prekinuo je dugo razdoblje bez pravog hita.

Može li ovogodišnjih jedanaest filmova promijeniti ovu bilancu? Onaj među njima koji u manjoj mjeri to već jest napravio je Schmidtov “Ljudožder vegetarijanac” koji se domogao A festivala u Moskvi, a s obzirom na obilje krvi i skalpela u filmu, imao je i pristojnu domaću gledanost.

Populistički potencijal

Od filmova koji na Puli imaju premijeru Papićev “Cvjetni trg” već je uvršten u Montreal, gdje je Papić prikazao većinu svojih filmova u posljednjih dvadesetak godina, dok sve ostale internacionalne premijere tek čekaju. Kad je riječ o potencijalnim hitovima, ćudljivost hrvatske publike takve prognoze čini neizvjesnima, no čini se da najviše populističkog potencijala ima romantična komedija “Sonja i bik” koja istražuje tipičnu temu hrvatskih sit-coma - odnos grada i sela.

Dok su prošlogodišnju Pulu obilježili neovisni projekti koji su ponijeli puno nagrada, ove godine “indies” su manje zastupljeni, i to zbog odluke dijela producenata da se povuku iz Pule nezadovoljni malim iznosima kojima ih je HAVC podupro. Tako u Puli neće biti solidnog trilera “Nije sve u lovi” Darija Plejića, a od nezavisnih tu su prvi hrvatski 3D film “Slučajni prolaznik” Joze Patljaka, studentski omnibus “Košnice” te “Pismo ćaći”, film koji je zapravo križanac monodrame i eksperimentalnog filma.

Oba filma igraju izvan Arene u kinu Valli i teško mogu računati na nagrade, premda je “Pismo ćaći” interesantan filmski koncept, a “Košnice” odvažan produkcijski pothvat u kojem je mladi hrvatski student povezao pet svjetskih akademija.

Glumački aduti

Od glumačkih imena, ova bi godina mogla biti godina mlade glumice Judite Franković koja glumi u tri filma, kao i Leon Lučev, dok boje “stare garde” brani Ana Karić koja je u Puli debitirala filmovima “Carevo novo ruho” i “Pustolov pred vratima” - 1961!

SONJA I BIK

Režija: Vlatka Vorkapić

Uloge: Judita Franković, Goran Bogdan

Velika nada “mladog filma” devedesetih Vlatka Vorkapić debitira sa zakašnjenjem ovom komedijom koja se vrti oko borbe bikova u Zagori i ekoloških aktivista koji ih žele zabraniti.

CVJETNI TRG

Režija: Krsto Papić

Uloge: Dražen Kuehn, Dragan Despot

Nastao prema scenariju najekraniziranijeg domaćeg dramatičara Mate Matišića, “Cvjetni trg” priča je o glumcu kojeg policija angažira da lažno ispovijedi poboljelog mafijaša. Matišić je mračni kršćanski pisac obuzet temama čistunstva i manipulacije, a “Cvjetni trg” zvuči slično.

PISMO ĆAĆI

Režija: Damir Čučić

Uloge: Milivoj Beader, Mate Gulin

Film je evoluirao iz kratkometražnog projekta, temeljenog na monodrami glumca Milivoja Beadera. Junak filma ispovijeda u kameru svoj odnos s tiranskim ocem iz malog mjesta u dalmatinskom zaleđu.

SLUČAJNI PROLAZNIK

Režija: Jozo Patljak

Uloge: Elizabeta Kukić, Igor Hamer

Producent-veteran hrvatske neovisne produkcije Jozo Patljak ovim filmom debitira kao režiser i scenarist. I ovaj je film nastao u neovisnoj produkciji, a riječ je o prvom 3D filmu u Hrvatskoj.

NOĆNI BRODOVI

Režija: Igor Mirković

Uloge: Ana Karić, Radko Polič

Priča o paru staraca koji utekne iz staračkog doma jedan je od dva filma Pule koji su već vidjeli kina. Iako je film u distribuciji prošao osrednje, dvoje glumaca-klasika mogući su kandidati za glumačke nagrade.

KOŠNICE

Režija: Igor Šeregi, B. Debby, M. C. Lennox, S. Dolensky, T. Kratochvil

Pet studenata filma s pet akademija u Zagrebu, Pragu, Jeruzalemu, Kölnu i Londonu povezani su u ovom omnibusu iza kojeg stoji mladi producent Ivan Kelava. Produkcijski nesumnjivo najsimpatičniji projekt festivala!

DJECA JESENI

Režija: Goran Rukavina

Uloge: Leon Lučev, Judita Franković

Najveći misterij festivala, film za kojim su se vukle optužbe za plagijat, kojem se u hodu mijenjao režiser, a sudeći po svemu i radnja filma. Rukavina je režiser srednje generacije koji je zanat pekao na TV. “Djeca jeseni” film je o čovjeku srednjih godina kojem je nestala žena, a on vjeruje da je živa.

ZAGREBAČKE PRIČE 2

Režiseri: Hana Veček, Sara Hribar, Aldo Tardozzi, Ivan Sikavica, Josip Visković, Radislav Jovanov Gonzo

Prvi “tom” Zagrebačkih priča doživio je više uspjeha “raskomadan”, a dva kratka filma iz omnibusa igrala su u konkurenciji Berlina i Cannesa. Na Pulu sad stiže drugi omnibus po istom konceptu, a popis uključenih autora heterogen je i generacijski i poetički.

LJUDOŽDER VEGETARIJANAC

Režija: Branko Schmidt

Uloge: Rene Bitorajac, Leon Lučev

Još jedan film koji u Pulu stiže nakon kino distribucije. S obzirom na solidan odjek kritike, pristojnu gledanost i ulazak na A festival (Moskva), Schmidtov film čini se i kao ozbiljan favorit za nagradu.

ZABRANJENO SMIJANJE

Režija: Davor Žmegač

Uloge: Ljubomir Kerekeš, Ljiljana Bogojević

TV film nastao po kazališnom tekstu Mire Gavrana bavi se feydeauovskim zapletom: srednovječnim suprugom koji se pokušava iskobeljati iz otkrivenog preljuba. Popularan teatarski pisac, Gavran dosad nije imao sreće ni uspjeha na filmu - može li se to promijeniti?

HALIMIN PUT

Režija: Arsen A. Ostojić

Uloge: Alma Prica, Olga Pakalović

Nastao po predloške Feđe Isovića - scenarista “Lud, zbunjen, normalan” - “Halimin put” priča je o majci poginulog, posvojenog djeteta koja mora naći njegovu biološku mater da bi usporedila DNK. Scenarij je izvorno pisan za sarajevskog režisera Benjamina Filipovića koji je umro od srca, a scenarij je nakon nekoliko godina preuzeo Ostojić, pobjednik Pule iz 2008. Glavnu ulogu u filmu glumi Alma Prica, kojoj je ovo prvi film nakon devet godina.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2024 07:24