Prošla je godina bila rekordna za američka kina. Prvi put u povijesti bruto zarada prešla je 11 milijardi dolara, što je povećanje od 7,5 posto u odnosu na 2014., međutim još početkom 2015. znalo se da će se nešto takvo dogoditi jer je Hollywood najavljivao iznimno atraktivnu ponudu. Je li to i znak da publika tamo sve više ide u kino? Ne baš, nego da je cijena kino ulaznice skočila budući da je 2012. i 2013. bilo ukupno više gledatelja nego lani.
Poharano tržište
Hollywood s nečim drugim može biti puno zadovoljniji. Naime, napokon je zavladao svjetskim tržištem, pogotovo europskim. U Francuskoj su skršili domaću produkciju i ostvarili primat od gotovo 55 posto, čime se dosad nikad nisu mogli pohvaliti. Jakih francuskih hitova nije bilo toliko kao prethodnih godina, pa su “Malci”, “Brzi i žestoki 7”, “Jurski park” i “Pedeset nijansi sive” bez većeg otpora poharali tržište. Ipak, gledatelja je bilo manje nego u 2014., najbolji dokaz da bez jake domaće robe nema ni rekordnih rezultata. U Njemačkoj je na primjer zabilježen značajan porast gledatelja, ali tamo se uz holivudske filmove gledalo i lokalne hitove: najviše se pisalo o komediji “Gle tko se vratio”, u kojoj se Adolf Hitler budi u 21. stoljeću i postaje stand-up komičar, međutim tri i pol puta više zaradio je nastavak burleske “J... se profesore”, čak više nego “Spectre” ili “Malci”. U Italiji je također bilo više gledatelja, iako se samo jedan domaći film probio na top listu deset najvećih hitova: ipak, Talijani imaju poseban ukus, tamo je najgledaniji bio inovativni Pixarov crtić “Izvrnuto/obrnuto”.
Kina ostaje najveća enigma svjetskog filmskog tržišta. Multipleksa u toj mnogoljudnoj zemlji je sve više, stoga i ne čudi porast prihoda u odnosu na prošlu godinu od nevjerojatnih 48,7 posto. Država se zasad dobro brani od holivudskih napada ograničavanjem kvote uvoza stranog filma, samo tri američka filma probila su se na listu deset najgledanijih, ali je zabilježen zamjetan pad posjeta kineskim filmovima. U bliskoj budućnosti to će postati najjače filmsko tržište na svijetu, njihova poduzeća već se sada ubacuju u Hollywood, no kako će to sve izgledati za godinu-dvije, teško je predvidjeti.
Kako je bilo u Hrvatskoj. Najgledaniji film bio je crtić “Malci”, a prvo mjesto zadržao je zahvaljujući tome što su “Ratovi zvijezda” stigli tek desetak dana prije Nove godine i u tom kratkom razdoblju odmah zasjeli na drugo mjesto top liste: trenutačno su - s rezultatima iz 2016. - među najuspješnijim filmovima posljednjih godina. Bar nešto u čemu smo vrlo slični Americi, jer je tamo “Sila se budi” postala najveći hit svih vremena, prestigavši i “Avatara” Jamesa Camerona. Ipak još nije ostvarila zadovoljavajući omjer bruto zarade na domaćem i stranom tržištu, svjetski prihodi iznose samo 55 posto od ukupnog iznosa, no serijal o Harryju Potteru dosezao je i 70 posto, što je idealan omjer. To je i razlog zašto će “Avatar” ostati na tronu najuspješnijeg filma svih vremena u svjetskim kinima.
15 najkomercijalnijih filmova u 2015.
Naša je publika odlično reagirala i na “Pedeset nijansi sive” i “SPECTRE”, novi film o Jamesu Bondu, a gotovo 100.000 gledatelja vidjelo je “Pobješnjelog Maxa: Divlju cestu”, što je za svaku pohvalu, jer je u pitanju jedno od najboljih ostvarenja godine. Na top-listu su se probila još dva crtića, “Spužva Bob” i “Hotel Transilvanija 2”, nekad ih je znalo biti i više, ali očito ponuda nije bila tako zanimljiva. “Izvrnuto/obrnuto” ostao je “ispod crte”, nije ostvario loš rezultat - 1,135.831 kn bruto zarade i 46.935 gledatelja - ali nedovoljno dobar da se plasira među prvih 15. Hrvatsko je tržište ipak puno konzervativnije od talijanskog.
Ispod očekivanja
U odnosu na 2014., i u hrvatskim se kinima povećala bruto zarada, za ukupno 3,6 posto, što zapravo i nije previše, jer je najveći prikazivački lanac CineStar još uoči ljeta najavljivao da je znatno nadmašio svoje rezultate iz 2014. Očito ostatak godine nije protekao po njihovim očekivanjima. Osim toga, prosječna cijena kino ulaznice je nešto smanjena, što znači da gledatelji idu u kino kad su karte jeftinije ili biraju dvorane u kojima ne trebaju toliko plaćati. Novi je fenomen da izbjegavaju i 3-D ako se film prikazuje i u 2-D formatu, radije biraju njega: ako se radi o crtiću, ušteda za čitavu obitelj je poprilična. Kina su se naprosto morala suočiti s društvenom zbiljom, za kavu ili pivu još će se naći novca, no filmovi mogu počekati.
Ti rezultati zapravo i nisu tako loši, jer su najviše plasirani filmovi bili gledaniji od onih iz 2014. No brojke iz 2013. ostaju nedostižne, međutim tada je hrvatski film u ukupnoj gledanosti sudjelovao čak sa 11 posto (u ukupnom prihodu s nešto više od 9 posto). Bila je to jaka godina domaće kinematografije, “Svećenikova djeca” bila su najgledaniji film, bio je tu i “Šegrt Hlapić”, pa “Zagonetni dječak”, a i “Sonja i bik” dobar dio svog odličnog rezultata ostvarila je u toj sezoni.
Gledanost hrvatskih filmova u kinima u 2015.
*1. 'Život je truba' prikazivao se i u 2016. Ukupno 323.202 kn i 12.791 gledatelj
*2. 'Ljubav ili smrt' prikazivao se i u 2014. Ukupno 851.725 kn i 41.572 gledatelja
Očito, to su prošla vremena, jer je ponajprije novih hrvatskih naslova bilo malo - samo osam - a rezultati su najgori u posljednjih pet godina: filmovi su nam sudjelovali u ukupnoj gledanosti sa samo 1,8 posto, a u ukupnom prihodu sa 1,6 posto. Nakon 2013. to je krivulja nadolje i dobar povod da se razmisli zašto je tako. Dakako, sve bi bilo bolje da se komedija Ivana Gorana Viteza “Narodni heroj Ljiljan Vidić” (dosad 1,561.502 kn i 54.025 gledatelja) počela prikazivati ranije, a ne točno na Staru godinu, međutim tko zna što nas još očekuje u 2016.
Slaba regija
Najbolje je prošao Matanićev “Zvizdan”, čemu je pomogla bučna kanska promocija (nagrada žirija u prestižnoj sekciji Izvjestan pogled), ali takvog rezultata ne bi bilo da se publici nije dopao film: ipak je to atraktivno napravljen ljubavni triptih koji se lako gleda i posjeduje impresivan vizualni prosede. “Život je truba” možda je mogao proći i bolje, imao je dobar termin uoči Božića, a i po žanru je komedija, dok je film Anite Juke “Ti mene nosiš” napravio pravi podvig, usprkos trajanju od dva i pol sata i zahtjevnoj priči vidjelo ga je više od osam tisuća gledatelja. “Takva su pravila” Ognjena Sviličića također je prošao bolje nego što se očekivalo po zbilja skromnom broju gledatelja prvog vikenda, na brzinu su ga šutirali iz multipleksa pa je ostatak napravio u nezavisnim kinima. Vapaj za zaštitom domaćeg filma u multipleksima nikad nije bio opravdaniji, no po tom pitanju Hrvatski audiovizualni centar zasad ništa ne poduzima.
Gledanost filmova iz regije u kinima u 2015.
Filmovi iz regije jako su se slabo gledali. Solidna košarkaška saga “Bit ćemo prvaci svijeta” imala je skoro trostruko manje gledatelja nego “Montevideo - vidimo se” iz 2014., iako bi prvi film - bar tematski - našoj publici trebao biti puno bliži. Nešto se malo gledala i bosanska “Hiljadarka” i to je sve. Spas u proizvodima naših susjeda uistinu ne treba očekivati.
Utješno je jedino da art kina sve bolje posluju, pogotovo zagrebački kino Europa, splitska Zlatna vrata i riječko Art kino Croatia: imaju sve više premijera koje se i ne nude multipleksima, a publika bar zna da u njima neće biti izložena teroru holivudskih blockbustera. Dobro rade i neka od digitaliziranih kina s jednom dvoranom, ponajprije ona u Koprivnici i Puli, ugodno iznenađenje su Metković i Bjelovar, ukratko, to je scena na kojoj se još puno toga može dogoditi i čiji su uspjesi najvažniji u protekloj sezoni.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....