KIM MOSES O BUDUĆNOSTI INDUSTRIJE

HOLIVUDSKA PRODUCENTICA 'U kinima ćemo gledati esport turnire i akcijske spektakle, a na televiziji realityje. Sve drugo uzet će streaming servisi'

Kim Moses
 Tomislav Kristo / CROPIX
 

U Zagrebu se prošlog tjedna okupila svjetska elita televizijske industrije. New Europe Market (NEM) konferencija nakon Dubrovnika je došla i u hrvatsku metropolu, a osim predstavnika domaćih televizija, u hotelu Esplanade svoja su iskustva podijelili dobitnici Oscara, Zlatnih globusa i drugih velikih nagrada.

Jedna od sudionica iz samog vrha američke i globalne televizijske industrije bila je i Kim Moses, producentica koja je radila s Netflixom, NBC-em, CW-om, YouTubeom - za koji je producirala prvi dugometražni film - te je u karijeri proizvela više od 700 sati premium skriptiranog sadržaja. Moses je karijeru počela u sportu, odnosno radila je na live prijenosima velikih sportskih događaja da bi se kasnije prebacila na produciranje skriptiranog sadržaja, odnosno serija i filmova.

Razgovarali smo s njom o budućnosti tradicionalnih televizijskih kanala, kina i promjenama koje su u industriju uveli streaming servisi, a otkrila nam je i da želi snimati novi projekt u Hrvatskoj te kakve je sve promjene u Hollywoodu napravio #metoo pokret.

Koji su trenutno najveći izazovi u televizijskoj industriji?

- Mislim da najveće izazove predstavljaju one stvari koje rijetki trenutno predviđaju kao moguće probleme. Naime, industrija je preplavljena novcem i kreativnost je na vrhuncu, ali su se ljudi malo opustili pa ne paze na, primjerice, rokove i slične tehničke stvari. Inače, ja se bavim produkcijom ne samo u kreativnom, nego i u tehničkom i financijskom segmentu pa mislim da industrija neće trpjeti takvo ponašanje. Ne samo da se trebamo fokusirati na stvaranje kreativnog sadržaja, nego i paziti da to odradimo u razumnom vremenskom roku i za razumnu količinu novca.

Druga stvar koja će biti izazov za američku industriju je odbacivanje pilota serije. U Europi se to odavno radi i to mi se jako sviđa jer služi kreativnoj, financijskoj i tehničkoj isplativosti projekta.

U SAD-u smo naviknuli na to da potrošimo milijune na snimanje pilota, pa ako ne prođe dobro ponovno biraš glumce, mijenjaš scenarij i snimaš opet. Dakle, serija nije odobrena, a već si potrošio osam do dvanaest milijuna dolara. U Europi moraš biti u startu vrlo jasan oko toga što radiš. To je teže, ali vjerujem da je bolje i isplativije.

Jesu li streaming servisi potaknuli takvu promjenu?

- Svakako su utjecali na to, da. Još jedna stvar koju su potaknuli je uzimanje jednog redatelja koji radi cijeli serijal, kao što je Steven Soderbergh napravio s 'The Knickom'. To je prilično teško jer zapravo ispada kao da radiš jedan jako dugački film, snimanje se oduži i teško je napraviti takav raspored, u jednom trenutku jednostavno moraš napraviti pauzu. Sve češće se preuzima još jedan europski koncept, a to je snimanje u blokovima - primjerice, jedan redatelj radi dvije ili tri epizode koje se snime u jednom bloku, itd. Kod nas je velika stvar kad samo jedan redatelj radi osam ili deset epizoda jedne serije, ali mislim da je to pametan koncept.

Sami ste poznati po tome što se radili na pilotima danas vrlo uspješnih serija. Koja je tajna uspješnog pilota?

- Tako je, trenutno imam tri serije koje se prikazuju ili streamaju. Prva je 'Šaptačica duhova' koja se prikazuje na 170 teritorija na cijelom planetu. Jako sam zahvalna svim fanovima serije i naravno, Johnu Grayu, koji ju je stvorio. Druga je 'Reckless' koja je dostupna na Netflixu, a treća je 'Gone' koju sam upravo snimila za NBC International.

Zagreb, 111219.
Hotel Esplanade.
NEM konferencija.
Na fotografiji: producentica Kim Moses.
Foto: Tomislav Kristo / CROPIX
Tomislav Kristo / CROPIX
Kim Moses

Producirala sam 17 pilota od kojih je njih 13 'prošlo' i snimili su se serijali. Prvo što trebate je aktualni, kulturno relevantan koncept i dobar scenarist koji će napisati priču. Morate pronaći taj prazan prostor, nešto čime se nitko trenutno ne bavi. Morate izabrati dobru glumačku ekipu, odlučiti hoćete li angažirati već poznate glumce ili sasvim nove, a zatim i dobrog redatelja. Ono što je jako važno je paziti da zadovoljiš potrebe raznih publika, odnosno želiš stvoriti sveobuhvatno iskustvo, a ne prezentirati bazičnu priču.

Koji će trendovi dominirati u televizijskoj industriji u idućih nekoliko godina?

- Dosad sam radila na nekoliko interaktivnih projekata pa zato spominjem sveobuhvatna iskustva, mislim da je to jako važno za budućnost. Kad pričamo o trendovima, moramo se fokusirati na ono što rade Disney+ i Apple+, odnosno na ono što je Amazon već napravio, a to je stvaranje direktne veze i građenje odnosa s publikom i to ne samo zato da bi oni što više konzumirali sadržaj. Fokus će biti upravo na tom sveobuhvatnom iskustvu i što većem engagementu publike. Pogledajte što Disney+ sad radi - oni imaju svoje dugometražne filmove, showove na ledu, Pixar... Shvatili su da je prodavanje sadržaja Netflixu bila pogreška jer su time prepustili ne samo sadržaj - za koji su dobili novac - nego i svoju publiku, s kojom je sad Netflix gradio odnos. Cijela ta stvar s osnivanjem Disney+ je upravo to - pokušaj vraćanja svoje publike.

Fox, koji je vlasnik Disneya, krenuo je u tom smjeru da kreira personalizirani sadržaj za svakog vjernog gledatelja prema njegovim preferencijama. To je jako važno za budućnost jer će cijela naša industrija biti vođena datom, odnosno podacima o konzumentima.

Radili ste i na prvom YouTube dugometražnom filmu. Kakvo je iskustvo bilo raditi na tako netradicionalnom mediju?

- Kad se pojave nove platforme, reakcija mnogih je frustriranost, no ja na to gledam kao na izvrsnu priliku, a ne kao na problem. Često radim s takvim novim tvrtkama ili u različitim kulturama jer mislim da to stvara potpuno drugačija iskustva i obogaćuje sam proizvod. Primjerice, kad sam radila u Pragu, bilo je to potpuno nov način funkcioniranja nego u Hollywoodu. Mislim da je to uvijek prilika da se napravi nešto posebno.

Koja je budućnost tradicionalnih televizijskih kuća?

- Mislim da će se pet velikih tradicionalnih televizijskih kuća - ABC, NBC, CBS, Fox i CW - okrenuti prema nekriptiranim emisijama kao što su reality showovi. Većina skriptiranog sadržaja bit će na streaming servisima, kao što se već polako događa. Morat će se puno promijeniti koncept njihovog programa u idućih nekoliko godina.

Što će se dogoditi s kinom?

- Prije tri godine večerala sam s Tedom Sarandosom, šefom Netflixa, i postavila sam mu isto pitanje. Ispostavilo se da je tad bio u pravu jer je predvidio upravo ovo što se sad događa s 'The Irishmanom' - dugometražni filmovi vrlo će se kratko prikazivati u kinima samo kako bi ušli u konkurenciju za Oscare i druge nagrade, ali većina će ih ljudi gledati na streaming servisima. U kinima ćemo gledati velike akcijske spektakle, npr. filmove u superjunacima i slično, a sve ostalo bit će na malim ekranima.

Zagreb, 111219.
Hotel Esplanade.
NEM konferencija.
Na fotografiji: producentica Kim Moses.
Foto: Tomislav Kristo / CROPIX
Tomislav Kristo / CROPIX
Kim Moses

Također, mislim da puno ljudi previđa mogućnosti koje predstavljaju esportovi. Ne samo da se turniri igraju u velikim sportskim arenama, nego ih istovremeno gledaju milijarde ljudi online. Potencijal je golem, a u Las Vegasu su se već počeli prikazivati u casinima te u kinima koja se prilagođavaju tom sadržaju.

Koliko je #metoo pokret promijenio stvari za žene u industriji i jeste li vi osobno imali takvo negativno iskustvo?

- Mislim da ne postoji nijedna žena koja to nije iskusila, ne samo u ovoj, nego u svim profesijama, i to otkad je svijeta. Nadam se da će se to uskoro promijeniti.

Pokret #metoo je pomogao u tome da se neke stvari osvijeste te da se stvori pozitivnija klima. Trenutno imamo više žena na vodećim pozicijama nego ikad prije i to je jako važno. Puno je žena u ovom poslu, ali na vodećim su mjestima uglavnom bili muškarci. Sada imamo Channing Dungey na čelu ABC-a i Danu Walden koja je šefica Disneya. Većina publike skriptiranog sadržaja su žene i nema smisla da muškarci određuju što će one gledati. Stvari su se definitivno počele mijenjati, ima još puno toga što se treba napraviti, ali mislim da idemo u pravom smjeru.

Ovo vam je prvo sudjelovanje na NEM- u Zagrebu. Koji je značaj ove konferencije za industriju?

- Idem na slične konferencije diljem svijeta, moja specijalnost je spajanje televizije i digitalnih medija. Dva puta su me zvali na NEM u Dubrovnik, a ovdje sam prvi put. Moram reći da je cijeli grad predivan, kao i lokacija konferencije. Već na zagrebačkom aerodromu upoznala sam ljude iz cijeloga svijeta koji su ovdje iz istog razloga i rekla bih da je to najvažniji dio svega. Volim izaći iz holivudskog ekosustava i vidjeti kako se stvari rade vani, na međunarodnoj pozornici.

Jeste li snimali u Hrvatskoj?

- Nikad nisam snimala nešto u Hrvatskoj, ali voljela bih. Dosad sam snimala u Pragu i Parizu, bila su to odlična iskustva. Voljela bih raditi ovdje, imate li dvorce? Jer upravo pripremam snimanje serije za jedan od velikih studija. Radi se o modernoj seriji, ali radnja se odvija u dvorcu pa ćemo svakako pogledati Hrvatsku i lokacije ovdje, kao i financijske pogodnosti za strane produkcije, ako postoje.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
15. studeni 2024 02:55