Berlinski filmski festival završio je u subotu navečer s blagim iznenađenjem. Međunarodni žiri kojim je predsjedala francuska glumica Juliette Binoche dodijelio je Zlatnog medvjeda izraelskom filmu “Sinonimi” 44-godišnjeg redatelja Nadava Lapida.
Lapidov film prikazan je sredinom festivala, kritika ga je lijepo primila, no mnogi su, uključujući autora ovog teksta, držali da će biti možda odviše zakučast i konceptualan za srednjestrujaški ukus žirija. Na koncu, “Sinonimi” su osvojili nagradu međunarodne kritike FIPRESCI, ali i glavnu festivalsku nagradu, tako da je Izraelac apsolutni pobjednik Berlinalea.
Ekranizacija rječnika
“Sinonimi” se bave mladim Izraelcem Yaavom (Tom Mercier) koji se doseli iz Izraela u Francusku. Useli se u prazan pariški stan, intenzivno uči francuski i odlučan je u namjeri da sasiječe ikakve veze s domovinom, kao i s hebrejskim jezikom. Yaav se zaposli kao redar na porti izraelske ambasade. Tamo ga smjeste u tim sa zaštitarom, zažarenim židovskim nacionalistom koji posvuda u Francuskoj vidi antisemitizam i napadno demonstrira vlastiti identitet.
Unatoč ovom opisu, Lapidov film nije primarno politički. Moglo bi se, dapače, reći da su Lapidovi interesi ponajviše lingvistički. Film istražuje lik koji se odluči “naseliti” u jezik koji mu nije materinji i koji ne zna najbolje. Veliki dio filma sastoji se od prizora Yaava koji luta gradom koji mu je tuđ i kompulzivno nabraja sinonime, homonime, varijacije riječi s istim prefiksom ili sufiksom, riječi srodne po zvučnosti. Mislim da nikad nitko u povijesti filma nije pokušao ekranizirati rječnik, no “Sinonimi” su nešto najbliže tome.
Debitantica
Riječ je, ukratko, o filmu koji nije lišen intrigantnosti i koji ima vrlina. Ali, iskreno, u jačoj konkurenciji kakvu bi podrazumijevao veliki festival “Sinonimi” se ne bi približili nagradi.
Ostale nagrade žirija manje su neočekivane. Srebrenog medvjeda i grand prix žirija dobio je Francuz François Ozon za film “Milošću božjom” o pedofilskom skandalu u lyonskoj nadbiskupiji.
Srebrenog medvjeda i nagradu “Alfred Bauer” dobila je domaća berlinska debitantica Nora Fingscheidt za film “Razbijačica sistema”, a još je jedna berlinska režiserka, Angela Schanelec, dobila nagradu za režiju za film “Bila sam kod kuće, ali…”. Nagradu za scenarij dobio je trojac scenarista talijanske krimi drame “Pirane/Paranza dei bambini”, a među tom trojicom je i Roberto Saviano, koji je uz stroge mjere sigurnosti došao i primio nagradu.
Konačno, obje glumačke nagrade pripale su glumcima iz kineskog filma “Zbogom, sine moj” Wang Xiaoshuaija. Dobili su ih Yong Mei i Wang Jinchun, koji u tom filmu glume par postarijih supružnika kojima se prije dvadesetak godina utopilo dijete.
Ako u ovoj diobi nagrada postoji iznenađenje, onda je to činjenica da je međunarodni žiri potpuno izostavio makedonski film “Bog postoji i ime joj je Petrunija” Teone Strugar Mitevske, nastao u hrvatskoj koprodukciji.
Unatoč tome što ima mana, film je bio među boljima u glavnom programu, publika ga je iznimno dobro primila, no u razmjerno tankoj konkurenciji nije dobio nijednu službenu nagradu. Zato je osvojio dvije nagrade neovisnih žirija: ekumensku nagradu protestantskih i katoličkih filmskih kritičara te nagradu ceha njemačkih prikazivača.
Američki remake
Uzgred, jednom se neslužbenom nagradom zakitio i drugi ex-YU film koji je proizveden u hrvatskoj koprodukciji. “Šavovi” Miroslava Terzića nagrađeni su nagradom “Label Europas Cinema” za najbolji europski film u svim programima.
Pobjednik Berlinalea Nadav Lapid čovjek je koji nije sasvim nepoznat upućenijim filmofilima. Rođen 1975., Lapid se pročuo 2011. svojim drugim filmom “Policajac”, dramom o pripadniku izraelske specijalne policije koji glavinja između privatnog i profesionalnog života. Njegov naredni film “Odgojiteljica” (2014.) dobio je i američki indie-remake “The Kindergarten Teacher” s Maggie Gyllenhaal u glavnoj ulozi.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....